Hoe laat je de ROI van de hele marketingafdeling zien?


De manier waarop het marketingteam door de rest van de organisatie wordt beoordeeld op haar prestaties, is flink veranderd. Vroeger was het haast voldoende wanneer de maandelijkse nieuwsbrief verstuurd was, er leuke relatiegeschenken waren en er een fijne klantendag geweest was. Maar nee, die tijd is niet meer. De rest van de organisatie, en niet alleen het MT, vragen om meetbare resultaten. Om echte ROI (Return on Investment), en geen ‘feelgood metrics’, zoals likes en clicks.

Lees meer

Het stappenplan van de CMO voor attitudeverandering in het MT

Je bent overtuigd van inbound. Er is vernieuwing en een solide strategie nodig om de kwaliteit van jullie leads te verhogen. Ook de conversie van deze leads naar klanten moet beter. Empathie, klantgerichtheid en inbound is the way to go.

Lees meer

Het e-book en de whitepaper. Welke zet je wanneer in en wat levert het je op?

Of je nog maar net bent begonnen met inbound marketing, of het al jaren inzet, je bent iedere dag bezig met content creëren. Ten minste, dat zou je moeten zijn. Als het goed is ligt er een sterke content marketing strategie, zijn je buyer persona’s en hun buyer journey’s in kaart en is er genoeg inhoud en inspiratie voor content. De kunst is nu om met de content die je creëert, je lezer op het juiste moment met de juiste content aan te spreken. En dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.

Lees meer

5 marketingtrends en ontwikkelingen om in 2017 rekening mee te houden

Het is bijna november. Met ons hart nog in 2016 - maar ons hoofd stiekem al in 2017 - loopt dit jaar ten einde. We bereiden ons voor op december: dé maand waarin warmte en sfeer centraal staan in elke reclame, de laatste campagne-eindjes aan elkaar worden geknoopt voordat de kerstdrukte begint en de maand waarin de balans van het afgelopen jaar wordt opgemaakt. December is daarnaast de maand waarin marketeers overgaan van een voorzichtige oriëntatie naar knopen doorhakken als het gaat om anticiperen op de marketingontwikkelingen van 2017. Of je nu staat te popelen om iets door te voeren of niet: over sommige dingen moet je al nadenken voordat het december is. Deze 5 marketingtrends, bijvoorbeeld!

Lees meer

Hoe 1 vraag de kwaliteit van je contentmarketing verbetert

Je hebt al eerder kunnen lezen over veelgemaakte fouten bij het opzetten van een contentmarketing campagne. Daarin kwam één fout niet naar voren, die vooral bij inbound marketing nogal eens gemaakt wordt: het centraliseren van middelen in plaats van het doel. Vandaag licht ik een vraag toe die jou in het vervolg kan helpen om deze fout te voorkomen: ‘What’s next?’.

Lees meer

Trekt jouw content ook geen volle zalen? Dit is hoe het komt.

Contentmarketing is enkele jaren geleden met open armen ontvangen door veel organisaties. Marketeers gingen er enthousiast mee aan de slag en salesprofessionals konden hun oren niet geloven: klanten die vanzelf naar ons toekomen? Het leek te mooi om waar te zijn. Veel organisaties genereren met hun inbound marketingaanpak veel bereik, leads en klanten, maar dat succes is niet voor alle organisaties weggelegd. Ik hoor je denken: waar ligt dit dan aan? In dit blogartikel leg ik het uit.

Lees meer

Ben jij een goede contentmarketeer?

Heel Nederland gaat content maken, denkt Puck Landewé van Wehkamp. In 'Help! Wéér een blog' beschrijf ik hoe de contentberg maar blijft groeien. En dat je, als je alle Nederlandse gepubliceerde content van die dag wilt lezen, maar liefst 250 miljoen uur nodig hebt.

Toch ziet Martijn Sierhuis kansen voor de contentindustrie. Hij startte vorige maand contentbureau ContentToday en vertelt in een artikel over de toenemende berg content in het Financieel Dagblad dat er in Nederland nog veel branches aan het ontdekken zijn hoe contentmarketing kan bijdragen aan hun doelstellingen. "In andere branches", voegt hij eraan toe, "is het weer de uitdaging om boven het maaiveld uit te steken."

Juist die uitdaging gaan wij in deze blogpost aan, waarbij ik wat hulp en expertise van bekende marketeers heb ingeroepen. Want hoe maak je onderscheidende content en steek je boven het maaiveld uit? En wat zijn dan de competenties van een goede contentmarketeer? 

Lees meer

4 ultieme lifehacks voor contentmarketing

Over het algemeen gezien leveren content en inbound marketingtrajecten op de lange termijn resultaat op. Wanneer je content creëert en daarmee leads wilt genereren, is dat niet van de een op de andere dag gerealiseerd. Je moet de content maken, dan moet het gedeeld worden en de juiste mensen bereiken. Een stijging in organisch zoekverkeer is ook niet ineens gerealiseerd. Realistische verwachtingen zijn dus belangrijk. Om ervoor te zorgen dat je wel zo snel mogelijk resultaat krijgt, heb ik een aantal lifehacks voor je op een rij gezet.

Lees meer

Help! Wéér een blog! (En hoe je daar verandering in brengt)

Heel Nederland gaat content maken, denkt Puck Landewé. Op iedere straathoek wordt contentmarketing verkondigd. Ondertussen toont onderzoek van Buzzsumo en Moz aan dat waar contentproductie toeneemt, interactie terugloopt. Hoe zorg je ervoor dat jouw content boven het maaiveld uitsteekt, je maximaal verkeer naar je website trekt én interactie niet uitblijft?

Lees meer

Contentmarketing: je bereikt eerder resultaat dan je denkt

Afgelopen week las ik een artikel op Marketingfacts waar de marketingdirecteur van Exact wordt geïnterviewd over marketing automation. Hij bevestigde een gevoel waar ik al langere tijd mee rondliep, maar moeilijk concreet kon maken. In salesgesprekken vergat ik het soms te zeggen, maar ook in gesprek met klanten en collega’s wist ik niet goed hoe ik het moest verwoorden. Bij het lezen van zijn uitspraak, wist ik het. Dit is precies wat ik bedoel!

Lees meer

Waarom jouw case study niet sexy is

Een goede case study kan doorslaggevend zijn in het aankoopproces. Keiharde cijfers en een groots succesverhaal: dit moét wel werken! Of toch niet? Waarom jouw case study niet sexy is en faalt.

Lees meer

7 redenen waarom je je content nog eens moet checken

Het is al lastig genoeg om elke keer een goed, relevant onderwerp voor je blogs te verzinnen. Als die dan eenmaal af is, ben je blij dat je er weer één kan publiceren. Wacht alleen nog even voor je hem klakkeloos online zet. Je wilt namelijk eerst nog even je content checken op de volgende zeven punten.

Lees meer

5 geschikte cadeaus voor de content marketeer

Sinterklaas is net het land weer uit, en nu zit de kerst er alweer aan te komen. Voor veel mensen een uitdaging om voor deze gelegenheden geschikte cadeaus te vinden. Misschien vier je thuis wel kerst met cadeautjes of moet je verzinnen wat voor kerstpakket je aan je medewerkers gaat geven. Geschikte presentjes vinden is vaak lastig, maar voor de contentmarketeers hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Daarom 5 cadeautips, waar contentmarketeers blij van zouden worden.

Lees meer

Het mysterie van de bank, het bedrijf en de non-profit ontrafeld

Een winstgroei van 91 procent, ieder jaar een verdubbeling van de omzet en toenemende donaties van het Nederlandse publiek. Dit kunnen we leren van de koopman, de dominee en de koopman verkleed als dominee!

Lees meer

Bloggen: over- en onderschat

Bloggers zie je al een lange tijd voorbij komen, er zijn online in allerlei vormen en maten overal blogs te vinden. Zo ook de bedrijfsblog, welke vooral de afgelopen jaren enorm in populariteit is toegenomen – tegelijkertijd met de ‘nieuwe’ gedachte achter marketing. Sinds de opkomst van inbound- of content marketing, zijn de bedrijfsblogs als paddenstoelen uit de grond komen schieten. Binnen veel bedrijven heerst(e) de gedachte dat wanneer de maar een blog op hun website hadden, ze goed bezig waren. Zo’n blog wordt echter vaak zowel onderschat als overschat. Hoe ik dat zie, leg ik uit in dit blog.

Lees meer

Goede content vereist een stevige basis

Dat contentmarketing de laatste jaren enorm populair is geworden, zal ik je hoogstwaarschijnlijk niet meer hoeven te vertellen. Deze grote populariteit resulteert echter lang niet altijd in goede content. Een groot deel van de content die je online tegenkomt bereikt niet het doel wat het had moeten bereiken. Dit kan met verschillende dingen te maken hebben: een organisatie komt nog altijd te opdringerig over door reclame te maken, onvoldoende kennis over content- of inbound marketing, of de juiste sociale kanalen voor verspreiden worden niet (voldoende) benut. Voordat je als bedrijf écht goede content wilt creëren, moet je over een stevige basis beschikken. Waar deze basis uit bestaat, licht ik toe in dit blogartikel.

Lees meer

Veelgemaakte fouten bij infographics

Ik ben vaak erg onder de indruk van infographics die ik tegen kom. Ze geven over het algemeen een mooi beeld van data die anders lastig te interpreteren valt. Het is mooie visuele content waarin verbanden goed worden weergegeven en door middel van de data wordt een verhaal verteld. Toch kom je af en toe ook infographics tegen die het niet helemaal zijn. Te druk of juist te saai, of gewoon dat er iets niet aan klopt. Hierbij drie veelgemaakte fouten bij het maken van infographics, en hoe je deze kunt voorkomen. Zo zorg je dat jouw infographics echt de aandacht trekken.

Lees meer

De chaos voorbij: content met een werkende contentstrategie

Herken je het?

Misschien ben je een jaar geleden overtuigd door wat je online las, of op een congres hoorde. Jouw bedrijf moest een 'publishing company' worden. En dus ging je aan de slag. Content creëren was het credo. Build it and they will come. Alleen, ze kwamen niet. De lezers bleven weg.

Wat ging er mis? En hoe moet het dan wel?

Lees meer

Gratis en vernieuwd: E-book Inbound Marketing

Dat content een belangrijk onderdeel is van inbound marketing, is voor ons al lang duidelijk en hopelijk voor jou ook. Dat content ook veroudert en regelmatig toe is aan vervanging, dat is iets waar we tot voor kort weinig aandacht aan hebben besteed.

Lees meer

Help! Geen inspiratie? 6 tips

Je loopt al uren door de kamer, hebt je laptop al drie keer opgestart, hebt ondertussen je bureau al opgeruimd en schoongemaakt, maar je hebt nog steeds geen idee waar je je blog over moet schrijven. Dat is lastig. Als blogger kan ik zeggen dat het vaak genoeg voorkomt dat ik wat moeite heb om een geschikt onderwerp te kiezen.

Lees meer