Omgeving, strategie en implementatie: verbinden voor marketingsucces [Interview]

Hij is één van de belangrijkste auteurs en sprekers in Nederland in dit vakgebied. Als auteur heeft hij maar liefst 25 boeken op het gebied van marketing en management geschreven. In-house is hij werkzaam geweest voor meer dan 500 organisaties. 

Wouter de Vries jr. is docent op de Vrije Universiteit te Amsterdam. Sinds 1992 doceert hij daar het vak dienstenmanagement. Zijn werk kenmerkt zich door ‘kritiek met een glimlach’. Hij durft te zeggen waar het op staat, maar ziet de lol van het leven zeker in. “Een geintje (op zijn Amsterdams) moet zeker kunnen!”

Lees meer

4 tips voor een succesvolle ICT-beurs met inbound marketing

Toen ik One4Marketing in 2005 begon, was ik een traditionele marketeer. Ik werkte één dag per week voor mezelf, de andere 4 dagen bij een ICT-dienstverlener. Één van de dingen die ik als traditionele marketeer uitvoerde, was het verzorgen van beurzen en events. Denk bijvoorbeeld aan de roemruchte BWU (Baan World User) dagen en het jaarlijkse ICT-event van Microcentrum. Nu ik dit schrijf, komen er weer herinneringen boven, zoals de vragen die toen speelden: “Hoe zorgen we voor het juiste bezoek bij onze stand? Wat geven we weg? Wat is de boodschap?”. Vaak dacht ik na afloop: “Wat hebben we eraan gehad?” Daar dachten we toen bijna niet over na. We moesten er immers 'gewoon' zijn; iedereen was er. Maar wat was nou het echte resultaat?

Herken je dit? En vraag je jezelf af of je bij de overgang naar inbound marketing, beurzen nog wel moet inzetten? Lees dan verder. Ik heb handige tips voor succes op de beurs.

Lees meer

Als CMO aan de slag met inbound? Zo overtuig je ieder MT-lid afzonderlijk

Je hebt een visie. Je hebt een overtuiging. De kwaliteit van de leads, alsook de conversie van lead naar klant moet omhoog. Om dit te realiseren ga je all-in op inbound. Deze beslissing maak je echter niet alleen. Het hele MT moet ook achter deze focus in je marketingstrategie staan. Staat de hele organisatie achter je plannen? Dan krijg je draagvlak voor de uitvoering ervan, en niet onbelangrijk, budget voor deze investering. Kortom, je wilt buy-in en budget voor de nieuwe aanpak. Hoe je dit als CMO gaat realiseren? Door ieder MT-lid afzonderlijk te overtuigen en de ROI van je marketinginspanningen meetbaar te maken.

Lees meer

Hoe laat je de ROI van de hele marketingafdeling zien?


De manier waarop het marketingteam door de rest van de organisatie wordt beoordeeld op haar prestaties, is flink veranderd. Vroeger was het haast voldoende wanneer de maandelijkse nieuwsbrief verstuurd was, er leuke relatiegeschenken waren en er een fijne klantendag geweest was. Maar nee, die tijd is niet meer. De rest van de organisatie, en niet alleen het MT, vragen om meetbare resultaten. Om echte ROI (Return on Investment), en geen ‘feelgood metrics’, zoals likes en clicks.

Lees meer

Het stappenplan van de CMO voor attitudeverandering in het MT

Je bent overtuigd van inbound. Er is vernieuwing en een solide strategie nodig om de kwaliteit van jullie leads te verhogen. Ook de conversie van deze leads naar klanten moet beter. Empathie, klantgerichtheid en inbound is the way to go.

Lees meer

9 tips om de eerste 100 dagen als junior sales perfect te laten verlopen

Je bent aangenomen als junior sales professional. Gefeliciteerd!

Lees meer

Test jezelf: beschik jij over deze 4 competenties van een goede SDR?

Je bent aangenomen als SDR (Sales Development Representative) en staat te popelen om aan de slag te gaan. In een vorig artikel hebben we uitgelegd wat een SDR is en hoe je zo’n goede verkoper werft. SDRs moeten binnen zeer korte tijd heel veel nieuwe dingen leren. Elk bedrijf heeft een vrijwel uniek concept, dat afgestemd is op het bedrijf zelf, het product of dienst en haar klanten. Ben je dus net ergens binnen als SDR? Dan moet je veel informatie absorberen en je eigen maken.

Lees meer

6 tips om de conversies van je prijzenpagina te verbeteren

Bij inbound marketing staat de klant centraal. Ja, het klinkt cliché. Maar het is wel de waarheid. Je wilt de online ervaring voor je klant fijner en vooral gemakkelijker maken. Niet langer onderbreek je de prospect met jouw pop-up banners en e-mails waar hij niet op zit te wachten, maar biedt je de prospect precies datgene waar hij naar op zoek is.

Lees meer

Het aantal aanmeldingen voor jouw evenement boosten? 5 tips!

Eventmarketing is trending in de B2B. Niet gek, want er zijn tientallen redenen waarom je als bedrijf een evenement zou kunnen organiseren: van naamsbekendheid tot jubileum. Maar het organisatorische aspect kent ook minder fijne kanten. De handjes worden klammer wanneer het evenement dichterbij komt en al helemaal wanneer drie weken van tevoren het aantal aanmeldingen niet aan de verwachting blijkt te voldoen. Help! Gelukkig is daar onze blog met tips om alsnog volle(re) zalen te trekken op jouw evenement.

Lees meer

6 tips voor een optimale homepage om je conversie te verbeteren


Je ontmoet regelmatig iemand die je niet kent. En uiteraard oordelen we niemand op het eerste gezicht, zeggen we. Maar wist je dat wij binnen 10 seconden al een eerste indruk van iemand hebben gevormd? Je voorkomen is je visitekaart, zullen we maar zeggen.

Lees meer

Lead management: genereer, beoordeel en nurture je leads zo optimaal mogelijk

De afgelopen weken heb ik in een reeks blogs aandacht gegeven aan lead management, een hot topic in de marketing- en saleswereld. Ik deelde de belangrijkste inzichten omtrent leadgeneratie, leadscoring en leadnurturing. In dit artikel vat ik deze inzichten nog eens samen en laat ik je zien hoe je de lead management van jullie bedrijf kan optimaliseren.

Lees meer

Krijg marketing en sales op één lijn en meet het succes van beide eenduidig

Woedt er tussen jouw marketingteam en salesteam ook een stille oorlog, over wie het belangrijkste werk doet, of wie het meeste budget krijgt? Zitten beide afdelingen in hun eigen bubbel en werken ze liever tegen elkaar, dan mét elkaar? Dan heb je te maken met het welbekende, eeuwenoude strijd tussen marketing en sales. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe nadelig dat voor je organisatie is. Je verspilt kansen, loopt deals mis en belemmert de groei van je bedrijf.

Lees meer

Mega SALEStrends: 10 jaar terug & 5 jaar vooruit (2/2)

Vorige week bekeken we marketingtrends: 10 jaar geleden, vandaag de dag & 5 jaar vooruit. Vandaag wil ik iets vergelijkbaars doen, maar dan gericht op sales. Bij elke trend kijk ik terug naar 2006, kijk ik naar het nu en geef ik een (voorzichtige) voorspelling voor de toekomst.

Lees meer

De reden waarom bedrijven 71% van hun leads verspillen

Wat zou je baas zeggen als je hem vertelt dat 71% van de leads die je genereert, niet benut worden? Wie wordt er ontslagen?

Lees meer

3 belangrijke vragen die je stelt aan het begin van een B2B-verkoopproces

In het B2B-verkoopproces is er een tweedeling te zien. Kort gezegd gaat het erom: maak je een ‘Freedom’ of een ‘Capability’ sale?

Lees meer

Mega MARKETINGtrends: 10 jaar terug & 5 jaar vooruit (1/2)

2006, klinkt dat als heel lang geleden?  Nee, niet echt.

Zou er veel veranderd zijn sinds 2006?  Nee, vast niet. Toen was er al internet en waren er al mobieltjes. 

Gaf jij antwoord zoals als ik antwoord gaf de eerste keer dat ik deze vragen hoorde? Ja? Zet je dan maar schrap, want in dit blog kijken we 10 jaar terug naar 2006. Maar met terugblikken alleen zijn we er niet. 

Lees meer

Het e-book en de whitepaper. Welke zet je wanneer in en wat levert het je op?

Of je nog maar net bent begonnen met inbound marketing, of het al jaren inzet, je bent iedere dag bezig met content creëren. Ten minste, dat zou je moeten zijn. Als het goed is ligt er een sterke content marketing strategie, zijn je buyer persona’s en hun buyer journey’s in kaart en is er genoeg inhoud en inspiratie voor content. De kunst is nu om met de content die je creëert, je lezer op het juiste moment met de juiste content aan te spreken. En dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan.

Lees meer

Breng je verkoopproces in lijn met het aankoopproces van je klant

Wanneer het op reizen aankomt, en zeker bij een grote reis, moeten we accepteren dat het tijd kost om de reis goed voor te bereiden. Wanneer het op zaken aankomt, schijnen echter veel leidinggevenden te denken dat goede voorbereiding niet nodig is. Ze komen met een idee, starten hun marketingmachine en denken binnen 90 de eerste klanten binnen te kunnen halen.

Lees meer

Hoe maak je lead scoring succesvol voor kleine bedrijven?

Lead scoring, het is en blijft een hot topic. Wanneer een bedrijf start met inbound marketing, horen we vaak dat ze zich vooral bekommeren over het krijgen van genoeg leads. Maar, met een groot aantal leads ben je er nog niet. Heb je eenmaal veel leads, dan moet je antwoord kunnen geven op de vraag: wie is er echt geïnteresseerd in mijn product of dienst en wie komt net pas om de hoek kijken? Het antwoord geef je met behulp van lead scoring.

Lees meer

Een marketingteam opzetten? Dit zijn de 5 meest essentiële rollen!

Een marketingteam opzetten: het is misschien wel de moeilijkste klus voor een rasmarketeer, ondernemer of HRM’er. Voor ieder bedrijf gelden er weer andere eisen. Gelukkig hebben alle marketingteams één ding gemeen. Of jouw marketingteam nu bestaat uit 3 werknemers of maar liefst 20 marketeers telt, onze ervaring is dat deze 5 rollen in ieder geval in jouw marketingteam moeten voorkomen.

Lees meer