Een website maken die omzet oplevert ✅

door: One4marketing

Een website maken die omzet oplevert ✅

Een website maken die omzet oplevert ✅

auteur
The inbound company voor meer traffic, leads en klanten die bij je passen en blijven
One4marketing

Een website maken die omzet oplevert: hoe pak je dat aan? 

Jij bent klaar om met jouw ‘million dollar idea’ de wereld te veroveren. Jouw product of dienst maakt het leven van toekomstige klanten een stuk makkelijker. Of je bedrijf is al groeiende en nu ben je van plan om je online zichtbaarheid te vergroten. Voordat je in het weekend zelf gaat knutselen, je handige buurjongetje inschakelt of de eerste, beste webbouwer die met dumpprijzen stunt inschakelt, is het eerst slim om dit artikel te lezen. Goedkoop is tenslotte duurkoop. Want je wil een website (laten) maken die omzet oplevert, toch?

Je website staat live, maar er gebeurt niets...

Misschien herken je dit scenario wel: je (nieuwe) website staat live. De champagne op kantoor wordt ontkurkt en van je webbouwer heb je een felicitatie-taart ontvangen. Yes, feest! Helaas is de feeststemming van korte duur. Je hebt ontzettend veel tijd erin gestoken maar je komt erachter dat je website niet vindbaar is, niemand een order plaatst of contact opneemt. Dat komt omdat bij traditioneel webdesign er vooral wordt gefocust op de livegang van de website, maar niet op het einddoel: namelijk (meer) omzet uit je website genereren. Traditioneel webdesign is niet de oplossing, maar we vertellen je later wat wél de beste methode is.

Je website als beste verkoper van je organisatie 

Wie zorgt voor de meeste sales in je organisatie? Als je nog geen (goed functionerende) website hebt, dan pak je waarschijnlijk het personeelsbestand erbij. Maar organisaties met een vooruitziende blik weten dat dit niet een medewerker, maar hun website is. Waar vroeger de website vooral een visitekaartje was voor een bedrijf, is het nu zoveel meer dan dat. Het is je 24/7 verkoper. De focus moet niet liggen op je bedrijf en bijbehorende diensten, maar hoe jij het leven van je doelgroep vergemakkelijkt. In dit artikel geven we je 4 tips die ervoor zorgen dat, zodra je een nieuwe website (laat) maken, het een geoliede leadmachine wordt.

4 tips hoe je van je website wél een geoliede leadmachine maakt

Tip 1: Het draait niet om jou, maar om wat jij voor je doelgroep betekent 

Een bedrijf in boekhoudsoftware biedt geen tool aan om de administratie in bij te werken, maar laat de ondernemer tijd besparen met een alles-in-één oplossing. AirBnB bemiddelt niet tussen huiseigenaren en vakantievierders, maar willen de gebruikers voorzien van een unieke ervaring. Go Sharing verhuurt geen scooters maar biedt mobiliteit voor iedereen. Deze succesvolle bedrijven richten zich niet op hun diensten, maar op behoeften van de gebruikers.

Als je je eigen website of folder opent, wat zie je dan? Speel je de loftrompet over je eigen organisatie? Waarop je prominent beschrijft dat jullie verschillende awards hebben gewonnen, dat het familiebedrijf al sinds 1923 bestaat en dat het personeelsuitje van afgelopen weekend een gekke bedoeling was? Of ga je in op de behoefte van de klant? We hopen natuurlijk het laatste. Maar als dat niet zo is, dan is er natuurlijk óók nog hoop voor jullie site 😉

We zeggen daarmee niet dat je geen persoonlijke touch aan je site mag geven. Maar richt je in de eerste instantie op de klant. Beantwoord de volgende vraag op je site: waarom heeft de bezoeker jouw product of dienst nodig?

Tip 2: Identificeer je doelgroep

Wanneer je weet wie je aanspreekt en wat hun probleem is, kun je gemakkelijker inspelen op die behoefte en op basis daarvan een passende oplossing bieden. ‘Vrouwen tussen de 35 en 50 jaar’ is niet specifiek genoeg. Omschrijf de doelen, behoeftes, verlangens, pijnpunten, belemmeringen, frustraties en breng het (online) gedrag in kaart van je doelgroep. Hoe specifieker, hoe beter. Zo kun je je communicatie specifiek afstemmen en trigger je sneller de doelgroep, waardoor de kans op actie op je site groter is.

Tip 3: Bepaal je belangrijkste doelen 

Zonder cijfers, geen groei. Als je wil groeien in het aantal leads en klanten, zul je eerst een doel moeten stellen. En weten waar je nu staat. Vul voor jezelf de belangrijkste doelen en KPI’s in en kwantificeer je. Denk aan je omzetdoel voor aankomend jaar, het aantal bestellingen wat je daarvoor nodig hebt en vertaal dit door naar het aantal bezoekers. Doe dit aan het begin van het jaar zodat je weet waar je nu staat. Vanuit hier kun je focuspunten voor groei bepalen.

Tip 4: Bepaal de minimale functionaliteiten voor je Growth drives design-site 

Traditioneel webdesign werkt niet meer. Ten minste, als je van je website een ‘lean, mean, leadmachine’ wil maken. Want uiteindelijk wil je dat je site voor jou werkt, in plaats van andersom.

Growth Driven Design is de oplossing. In plaats van slepende periodes van websitebouw waarbij planning en budget standaard uitloopt, ga je met de GDD-methode live met een basiswebsite binnen zes weken. Je bepaalt de minimale functionaliteiten en daarmee wordt de site op korte termijn gelanceerd. Vanaf dat moment is het niet de tijd om achterover leunen en wachten tot de omzet binnenstroomt, maar op basis van bezoekersdata en gedrag ga je site continu optimaliseren. Er zijn een aantal handige tools die jou advies geven waar verbetering ligt, zodat je dat niet handmatig hoeft uit te zoeken. Gemak staat voorop. De bouw van een GDD-site doorloopt vier stappen:

1. Strategie bepalen
2. Eisen en wensen vaststellen
3. Design maken
4. De Launchpad website (de eerste versie die binnen zes weken live staat)
5. Continu meten en verbeteren

Meer weten over de GDD-methode? Download gratis ons e-book die je stap voor stap meeneemt in deze methode om je website te maken waarmee je meer omzet genereert. 

Lees het gratis e-book Growth Driven Design

Een website maken die omzet oplevert: zó pak je dat aan

Na het lezen van dit artikel weet je dat bij een website maken meer beslissingen komen kijken dan het lettertype en de kleurstelling. Wanneer je een ‘Growth Driven Website’ verkiest boven traditioneel webdesign zorg je voor een website die werkt én waarbij je optimaal inspeelt op de behoefte van de lezer. Daarnaast levert het ook de volgende voordelen voor je op:

✔️ Focus op resultaat, in plaats van 'wat mooi is'. 
✔️ De bouw van de blijft binnen budget. 
✔️ De oplevering van de website duurt geen maanden, maar slechts weken. 
✔️ Bijsturen gaat op de basis van data. 
✔️ Meer invloed op het behalen van de KPI's. 
✔️ Je speelt in op de behoefte van de bezoeker. 
✔️ De website blijft open voor vernieuwingen. 
✔️ gebouwd voor de toekomst.

Kies jij ervoor om een website te (laten) maken die meer omzet genereert? Neem contact op met een van onze specialisten voor de mogelijkheden van jouw site.

Consultant afspraak Michel

 

Wil je meer kwalitatieve leads aantrekken in plaats van opzoeken?

Leer hoe je effectief leads genereert met deze 20 tips!

Download het e-book leadgeneratie 
voorkant e-book leadgeneratie inbound marketing one4marketing

Blogs in je mail?

Gerelateerd

growth-driven-design

Hoe vind ik een HubSpot partner die bij mij past?

Jij bent klaar om te groeien met je organisatie. Om van je website een lean, mean, leadmachine te..

hubspot

Hoe werkt de GDPR binnen HubSpot?

E-mailadressen van potentiële klanten die rondzwerven in een spreadsheet op de harde schijf, de..

hubspot

HubSpot vs. WordPress: voor welk CMS kies je?

Het volgende million dollar idea zit in je hoofd en je wilt je doelgroep ermee helpen. Dan heb je..