6 tips om de conversies van je prijzenpagina te verbeteren

conversies optimaliseren

Bij inbound marketing staat de klant centraal. Ja, het klinkt cliché. Maar het is wel de waarheid. Je wilt de online ervaring voor je klant fijner en vooral gemakkelijker maken. Niet langer onderbreek je de prospect met jouw pop-up banners en e-mails waar hij niet op zit te wachten, maar biedt je de prospect precies datgene waar hij naar op zoek is.

Wanneer een potentiële klant op jouw prijzenpagina kijkt, verwacht hij een antwoord te krijgen op de vraag: “Wat gaat het mij kosten?” Hij wil een duidelijk overzicht van de mogelijkheden en wil weten wat er allemaal bij de prijs zit inbegrepen. Daarbij wil hij niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Kortom: een overzichtelijke, duidelijke en transparante prijzenpagina die de klant een oprecht inzicht geeft in de kostprijs van jouw diensten of producten. Dát hoort bij inbound marketing!

In dit artikel geef ik je zes tips om je prijzenpagina te optimaliseren en zo het aantal betalende klanten op te krikken.

1. Benadruk de voordelen van je product of dienst

Een klant wil vooral weten wat hij aan jouw product of dienst heeft. Daarbij zal hij snel afhaken als hij hoort welke nadelen er allemaal aan het product zitten. De voordelen van het product benadrukken, is dan ook belangrijk. Blijf alleen wel transparant. Je moet geen essentiële informatie achterhouden voor een potentiële klant.

Op onze vergelijkspagina voor marketingautomatiseringssoftware, vergelijken wij HubSpot (de software die wij aanbieden) met andere marketleiders op het gebied van deze software. We laten zien welke functies HubSpot heeft ten opzichte van de andere software. Daarbij zijn wij ook eerlijk en open over wat HubSpot mist.

2. Verklein het aantal opties

Meerdere opties zijn handig, teveel opties zijn stressvol. Presenteer je teveel opties aan je (potentiële) klanten, dan loop je het risico dat ze zelf te hard moeten nadenken en vastlopen. Of erger nog, je website weer verlaten. Hun beslissingsvaardigheid wordt verlamd door het overweldigende aanbod. Het tegenovergestelde van wat je wilt. Vermoei ze dus niet met te veel pakketten en houd het aantal opties beperkt.

Zo bieden wij de potentiële klant drie complete pakketten met diensten waarvoor gekozen kan worden. Zo blijft het aanbod summier, maar is er toch een passend aanbod voor elke prospect.

3. Geef een optie voor een Free Trial

Om potentiële klanten op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met jouw producten of diensten, kun je hen een Free Trial aanbieden. Zo kunnen potentiële klanten bij ons een gratis demo van de HubSpot software aanvragen voor een periode van 30 dagen. Wanneer de Free Trial afloopt, neem je zo snel mogelijk contact op met de lead om te inventariseren of hij daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw product of dienst.

Benieuwd naar HubSpot? Vraag een gratis demo aan.


4. Begin met het duurste alternatief

Een leuk psychologisch trucje: in de wereld van psychologie is het proces ankering bekend. Dit proces houdt in dat mensen vasthouden aan het eerste stuk informatie dat ze tot zich namen, en daar altijd aan refereren gedurende het beslissingsproces. Met andere woorden: de eerste indruk is de blijvende optie. Je wilt niet als een onverdraaglijke autoverkoper je klant binnen een minuut meesleuren naar het meest prijzige, luxueuze model; maar introduceer wel het duurste plan. Op die manier is vervolgens ieder pakket goedkoper en aantrekkelijker. 

5. Vertel je prospects wat ze moeten kopen

Een goede manier om je potentiële klant te overtuigen is om het ‘meest gekozen’ of ‘aanbevolen’ pakket te tonen. Heeft je prospect zijn huiswerk (nog) niet gedaan of weet hij eigenlijk niet zo goed wat hij nou echt wil? Dan maak je zijn beslissing op deze manier een stuk makkelijker. Het besef dat vele anderen hem al zijn voorgegaan in het kiezen voor jouw dienst of product, stemt hem gerust. Tegelijkertijd kom je als bedrijf vriendelijk en behulpzaam over. Sta je ook nog als thought leader bekend binnen je vakgebied? Dan is je potentiële klant zo een paar stappen verder in zijn aankoopproces. 

6. Geef je diensten of producten een persoonlijkheid

Wees niet bang om een beetje te spelen met de namen van je opties. Discussiëren over geld en verkoop is nooit makkelijk, dus alles wat je kunt doen om de beleving gemakkelijker te maken, is mooi meegenomen. Geef je pakketten namen waarmee mensen zich kunnen identificeren. Op die manier krijgt je bezoeker een goed gevoel, wat weer helpt in het beslissingstraject.

HubSpot biedt de klant bijvoorbeeld drie soorten pakketten: Basic, Professional en Enterprise. Zo is het direct duidelijk wat je met de pakketten kunt en wat de verschillen tussen de pakketten zijn.

Met deze tips optimaliseer je jouw prijzenpagina. Niet alleen maak je de online ervaring van je klant beter en voorkom je irritatie, maar zorg je er ook voor dat jouw bedrijf er meer resultaat uit haalt.

Ik ben benieuwd: welke van deze tips paste jij al toe op jouw prijzenpagina?

New Call-to-action

Bericht delen: