Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Artifical Intelligence, inbound marketing en marketing automation: een krachtige combi

Geschreven door Sharon de Ruiter | 23 mei 2019

Hou jij van science fiction? Mijn partner is kansloos als hij een film samen wilt kijken die ook maar een beetje neigt naar science fiction. Ruimteschepen, aliens en andere planeten: het voelt voor mij allemaal te ver weg.  

Dat gevoel had ik eerst ook met Artificial Intelligence. Alsof dat iets was waar wetenschappers zich mee bezig hielden, maar wat nog ver weg was van ons dagelijkse leven. Bovendien klonk het allemaal maar ingewikkeld. Niet iets wat ik kon begrijpen of toepassen in mijn werk.

Niets bleek minder waar. AI is al veel meer aanwezig in ons leven dan ik aanvankelijk dacht. Het biedt interessante kansen voor marketing en sales. Het mag dan kunstmatige intelligentie heten maar het stelt ons wel in staat mensen beter te begrijpen. En dat is belangrijk als je met inbound marketing de juiste mensen naar je toe wilt trekken. In dit blog laat ik je zien hoe je AI kunt gebruiken in combinatie met inbound marketing en marketing automation.

Wat is Artificial Intelligence?

Machines en computers deden altijd gewoon wat je van ze vroeg. Die tijd is veranderd. Artificial Intelligence (AI), in het Nederlands 'kunstmatige intelligentie', is de wetenschap die computers leert om dingen te doen die normaal gesproken intelligentie van een mens vereisen. Een tijdje geleden leerden zoekmachines te begrijpen wat jij zocht en konden die daardoor ook synoniemen in de zoekopdracht meenemen. 

Artificial Intelligence gaat weer een stuk verder. AI houdt in dat systemen zelflerend zijn en een interpretatievermogen hebben, zoals ook mensen dat hebben. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld verbindingen leggen, kennis verwerven, gebruik maken van kennis, problemen oplossen, leren enzovoort. Het enige wat wij de computer hoeven te vertellen is wanneer hij iets goed doet en wanneer niet. Dan leert hij vanzelf het onderscheid. 

Grappig voorbeeld: Je kunt AI naast de serieuze toepassingen voor bijvoorbeeld  online marketing, marketing automatisering of sales op allerlei creatieve manieren inzetten. Deze programmeur leert een AI het spel Flappy Bird te spelen. Na een aantal pogingen, trial en error, komt de AI al verder dan jij en ik ooit zouden komen. (Probeer maar, niet te fanatiek worden.) 

Video begint op 3:24, bij een stukje voorbereiding. Voor het resultaat, spoel door naar 5:30.

Ok. Back to the point. 

AI maakt een steeds groter deel uit van ons dagelijks leven, maar daar zijn we ons vaak niet bewust van. Wereldwijd gezien gebruikt 63% van de consumenten AI zonder het zelf door te hebben. We zijn gemiddeld 6 uur en 59 minuten online. Voornamelijk zoeken we antwoorden en oplossingen via Google, kijken we video’s of zitten we op social media.

De aanbevelingen van Google, voorgestelde nummers van Spotify, aanbevolen video’s van YouTube of Netflix: allemaal kunstmatige intelligentie, die je gewoon in je broekzak hebt zitten. AI helpt ons om dingen gemakkelijker, sneller en efficiënter te kunnen doen.

AI klinkt altijd als een extreem technisch ding dat niet voor de gewone mens is weggelegd, maar dat valt enorm mee. Je hoeft er geen code voor te kennen of een gigantische hoeveelheid data te hebben. Het zit vaak al ingebouwd in bestaande systemen, die jij kunt gebruiken. Wij maken zelf graag gebruik van enkele AI-functies in HubSpot.

Hoe gebruik je AI in jouw Digital Business Strategy?

Een Digital Business Strategy (lees er meer over in dit e-book) is onze basis voor het succes van de inbound methode. Hiervoor gebruik je data en kennis over jouw ideale klant om de strategie te bepalen en vervolgstappen te plannen. Van het definiëren van buyer persona’s en hun klantreis tot het analyseren van campagnes. We willen hun problemen oplossen en hun vragen beantwoorden voordat onze concurrenten dat doen. 

Hoe marketingautomatisering en AI elkaar versterken

Om leads en klanten een persoonlijke online ervaring te bieden heb je veel data nodig. Het analyseren daarvan is een flinke klus. Mensen zijn niet in staat om op hoge snelheid zeer veel data te verwerken, te begrijpen en te analyseren. Artificial Intelligence is essentieel voor het verzamelen en analyseren van die data.

Marketing automation maakt daar goed gebruik van. Een voorbeeld van een platform voor marketingautomatisering is HubSpot. Het alles-in-een platform verzamelt alle data, maakt analyses en helpt je om op het juiste moment de juiste content aan de juiste persoon te bieden.

Zo heeft HubSpot marketing automation software, die jou helpt om data te verzamelen, beslissingen te nemen, de contentstrategie te bepalen, gedrag te voorspellen, content te personaliseren en de juiste kanalen te gebruiken. Marketing automation met Artificial Intelligence vormt een krachtige combinatie!

HubSpot marketing automation en AI

Binnen HubSpot kun je gebruik maken van een aantal handig AI toepassingen, waaronder:

  • Meer bezoekers genereren op je content:
    Door AI los te laten op je contentstrategie krijg je inzicht in de beste onderwerpen, het bijbehorende zoekgedrag en krijg je suggesties voor thema’s waar je goed op kunt scoren. HubSpot bevat een soort zoekmachine die de thema's beoordeeld en suggesties doet voor gerelateerde onderwerpen. 

  • Voorspellende Lead Scoring:
    Met behulp van AI sorteert HubSpot de leads met de grootste slagingskans. HubSpot gebruikt machine learning om een format te ontwerpen, dat alle contacten in je CRM meet. HubSpot weet je vervolgens te vertellen met welke leads jij het beste contact kunt opnemen.

  • Automatische aanvulling van je data:
    HubSpot houdt alle activiteit van een persoon bij in een ‘contact’. HubSpot vult die gegevens middels AI aan, waardoor je overzichtelijk allerlei details over de contactpersoon en zijn bedrijf te zien krijgt.

  • Ontdubbelen van data
    Dubbele gegevens vervuilen je data. HubSpot heeft een tool gebouwd die dubbele contacten en bedrijven voor je vindt en het gemakkelijk maakt om ze samen te voegen. De tool gebruikt AI om dingen op te vangen die andere dubbele tools missen, zoals typefouten, bijnamen en afkortingen.

  • Bonus: Smart Content
    Dit is eigenlijk geen AI maar wel super handig: met HubSpot kan je gedeeltes van je websites personaliseren met ‘Smart Content’. HubSpot gebruikt dan gegevens van je contacten om gedeeltes van je website te personaliseren. Hoewel het gedeelte van personalisatie niet volledig AI is, kan je wel op basis van bepaalde karakteristieken bepalen wat een bezoeker ziet op jouw website. En dit gaat volledig automatisch! Hiermee verhoog je de kans dat hij snel vindt wat hij zoekt en voeg je daardoor meer waarde voor hem toe.

16 x winst met Artificial Intelligence

Dit ga je doen met de hulp van Artificial Intelligence: 

  1. Pijnpunten, vragen, problemen en andere data van jouw buyer persona beter achterhalen
  2. De buyer persona, buyer’s journey en customer journey gedetailleerder beschrijven
  3. Content creëren die past bij jouw buyer persona in iedere fase van de journey
  4. Je ROI verhogen
  5. Klanttevredenheid verhogen
  6. Je website beter optimaliseren voor zoekmachines
  7. Beter voldoen aan de behoeftes en verwachtingen van buyer persona’s
  8. Geavanceerde targeting en retargeting inzetten
  9. Voorspellen welke stappen jouw buyer persona gaat maken en hierop inspelen
  10. Tijd besparen en omzet verhogen
  11. Kwalitatieve leads aantrekken en ze perfect leiden door de fases van het aankoopproces
  12. Gegronde besluiten nemen op basis van cijfers en feiten
  13. Beter bepalen welke middelen en kanalen je inzet voor je buyer persona's
  14. De klantervaring personaliseren. Van productaanbevelingen tot onderwerpregels, en van CTA’s tot de inhoud van blogs of social media posts
  15. Beter gerichte campagnes maken
  16. Interactie met klanten automatiseren 

De huidige AI-gerelateerde trends voor je marketing-, sales- en servicestrategie!

Chatbots

Je ziet ze steeds meer op websites: chatbots. Dit is een virtuele klantenservice die zo ingericht kan worden dat hij de meeste vragen van klanten kan beantwoorden. Ideaal! Zo is de klantenservice 24/7 beschikbaar en kun je dag en nacht interactie hebben met je klant. Daarnaast geeft het jou inzicht in welke vragen er worden gesteld. Zo zie je precies wat er niet duidelijk is voor klanten en waar je meer aandacht aan kunt besteden. Chatbots kunnen tegenwoordig zelfs al vervolgstappen uitvoeren naar aanleiding van de vragen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de verkoop stimuleren en bouwen aan klantrelaties.

Voorspellen van klantgedrag

Door middel van AI kun je, op basis van data, voorspellingen doen over welke stappen een consument neemt. Het algoritme maakt een voorspelling op basis van historische data en wiskundige kansberekeningen. Door vroegtijdig in te spelen op behoeftes, versnel je het aankoopproces met de juiste lead nurturing, vergroot je de klanttevredenheid en verlaag je het aantal klanten dat weg gaat. Je kunt bijvoorbeeld inspelen op de kennis die iemand wil opdoen of aanbevelingen doen voor relevante diensten.

Voice search

Voice search is een grote trend binnen AI. Met voice search spreek je een zoekopdracht in via je telefoon of virtual assistent. Google Assistent, Amazon Alexa of Apple’s Siri zoeken het beste antwoord bij een vraag, voert een taak uit of geeft advies. Consumenten gebruiken voice search om te zoeken naar antwoorden en oplossingen.

Dit gaat op een andere manier dan geschreven zoekopdrachten en heeft een grote invloed op je contentstrategie. In plaats van enkele woorden te gebruiken wordt er in vraagvorm gezocht. Bovendien geven de AI-assistents maar één resultaat: het resultaat dat door de AI juist geïnterpreteerd kan worden en als beste wordt beoordeeld. Als online marketeer moet je hiervan op de hoogte zijn!

AR en VR

AR (augmented reality) en VR (virtual reality) zijn steeds meer in opkomst. AR is het plaatsen van afbeeldingen in de echte omgeving met behulp van camera's. VR creëert een compleet nieuwe 3D-omgeving met beeld en geluid, zoals in een game. Zo helpt het bijvoorbeeld consumenten meubels uit te zoeken die passen in hun huis, welke verfkleur er het beste op de muur past of welk outfit of kapsel het mooiste is. Maar het kan ook uitleggen hoe producten en diensten werken en laten zien wat voor toegevoegde waarde het voor een bedrijf heeft.

Waar ga jij mee aan de slag?

Nu je hebt gelezen wat de mogelijkheden van AI zijn, hoop ik dat je het niet meer als science fiction beschouwt. Waar valt voor jullie bedrijf de meeste winst te behalen? Neem een eerste stap en ga vandaar uit verder. Een marketing automation tool zoals zoals HubSpot kan je daar goed bij helpen.