Hoe gebruik je Artificial Intelligence in online marketing en sales?
door: Sharon Geurtsen
door: Sharon Geurtsen
Voor de één een bekend terrein, voor de ander klinkt het maar ingewikkeld. Spoiler alert: Dat is het niet. Het biedt een interessante kans voor marketing en sales. Op gebied van Artificial Intelligence valt in de zakelijke markt nog veel winst te behalen. Lees snel verder en kom erachter hoe je het zelf kunt inzetten.
Machines en computers deden altijd gewoon wat je van ze vroeg. Die tijd is veranderd. Artificial Intelligence (AI), in het Nederlands 'kunstmatige intelligentie', is de wetenschap die computers leert om dingen te doen die normaal gesproken intelligentie van een mens vereisen. Een tijdje geleden leerden zoekmachines te begrijpen wat jij zocht en konden daardoor ook synoniemen in de zoekopdracht meenemen.
Artificial Intelligence gaat weer een stuk verder. AI houdt in dat systemen zelflerend zijn en een interpretatievermogen hebben, zoals ook mensen dat hebben. Deze systemen kunnen bijvoorbeeld verbindingen leggen, kennis verwerven, gebruik maken van kennis, problemen oplossen, leren enzovoort. Het enige wat wij de computer hoeven te vertellen is wanneer hij iets goed doet en wanneer niet. Dan leert hij vanzelf het onderscheid.
Grappig voorbeeld: Je kunt AI naast de serieuze toepassingen voor bijvoorbeeld marketing of sales op allerlei creatieve manieren inzetten. Deze programmeur leert een AI het spel Flappy Bird te spelen. Na een aantal pogingen, trial en error, komt de AI al verder dan jij en ik ooit zouden komen. (Probeer maar, niet te fanatiek worden.)
Video begint op 3:24, bij een stukje voorbereiding. Voor het resultaat, spoel door naar 5:30.
AI maakt een steeds groter deel uit van ons dagelijks leven, maar daar zijn we ons vaak niet bewust van. Wereldwijd gezien gebruikt 63% van de consumenten AI zonder het zelf door te hebben. We zijn gemiddeld 6 uur en 42 minuten ‘online'. Voornamelijk zoeken we antwoorden/oplossingen via Google, kijken we video’s of zitten we op social media. De aanbevelingen van Google, voorgestelde nummers van Spotify, aanbevolen video’s van YouTube of Netflix, iemand opbellen via Siri… Allemaal kunstmatige intelligentie, die je gewoon in je broekzak hebt zitten! AI helpt ons om dingen gemakkelijker, sneller en efficiënter te kunnen doen.
AI klinkt altijd als een extreem technisch ding dat niet voor de gewone mens is weggelegd, maar dat valt enorm mee. Je hoeft er geen code voor te kennen of een gigantische hoeveelheid data te hebben. Het zit vaak al ingebouwd in bestaande systemen, die jij kunt gebruiken. Wij maken zelf graag gebruik van enkele AI-functies in HubSpot.
Een Digital Business Strategy (lees er meer over in dit e-book) is onze basis voor het succes van de inbound methode. Hiervoor gebruik je data en kennis over jouw ideale klant om de strategie te bepalen en vervolgstappen te plannen. Van het definiëren van buyer persona’s en hun klantreis tot het analyseren van campagnes. We willen hun problemen oplossen en hun vragen beantwoorden voordat onze concurrenten dat doen. Mensen zijn niet in staat om op hoge snelheid zeer veel data te verwerken, te begrijpen en te analyseren. Daar hebben we nu AI-algoritmes voor. Artificial Intelligence is essentieel voor het verzamelen en analyseren van die data.
Wij werken met HubSpot. Dit marketing automation platform maakt gebruik van enkele AI toepassingen:
Met de hulp van Artificial Intelligence kan je:
Je ziet ze steeds meer op websites: chatbots. Dit is een virtuele klantenservice die zo ingericht kan worden dat hij de meeste vragen van klanten kan beantwoorden. Ideaal! Zo is de klantenservice 24/7 beschikbaar en kun je dag en nacht interactie hebben met je klant. Daarnaast geeft het jou inzicht in welke vragen er worden gesteld. Zo zie je precies wat er niet duidelijk is voor klanten en waar je meer aandacht aan kunt besteden. Chatbots kunnen tegenwoordig zelfs al vervolgstappen uitvoeren n.a.v. de vragen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de verkoop stimuleren en bouwen aan klantrelaties.
Door middel van AI kunnen, op basis van data, voorspellingen worden gemaakt welke stappen een consument gaat nemen. Het algoritme maakt een voorspelling op basis van historische data en wiskundige (kans)berekeningen. Door vroegtijdig in te spelen op (toekomstige) behoeftes, versnel je het aankoopproces, vergroot je de klanttevredenheid en verlaag je het aantal klanten dat weg gaat. Je kunt bijvoorbeeld inspelen op de kennis die iemand wilt krijgen of aanbevelingen van producten/diensten.
Voice search is een grote trend binnen AI. Met voice search spreek je een zoekopdracht in via je telefoon of virtual assistent. Google Assistent, Amazon Alexa of Apple’s Siri zoeken het beste antwoord bij een vraag, voert een taak uit of geeft advies. Consumenten gebruiken voice search om te zoeken naar antwoorden/oplossingen. Dit gaat op een andere manier dan geschreven zoekopdrachten en heeft een grote invloed op je contentstrategie. In plaats van enkele woorden te gebruiken wordt er in vraagvorm gezocht. Bovendien geven de AI-assistents maar één resultaat: het resultaat dat door de AI juist geïnterpreteerd kan worden en als beste wordt beoordeeld. Als online marketeer moet je hiervan op de hoogte zijn!
Artificial Intelligence beslaat tegenwoordig terreinen als content- en sociale mediamarketing, webdesign en webdevelopment, email- en videomarketing, CRM, marketing rapportage etc. Het is onmogelijk om zelf al deze data te verzamelen en te analyseren. Wat is het geheim? Marketingautomatiseringssoftware als HubSpot. Zij verzamelen alle data, analyseren en geven hulpmiddelen om op het juiste moment en op de juiste plek jouw buyer persona te benaderen met de juiste (gepersonaliseerde) content. Zo heeft HubSpot software die zichzelf leert/of jou helpt om data te verzamelen, beslissingen te nemen, de contentstrategie te bepalen, het voorspellen van het consumentengedrag, personalisatie en het gebruik van de juiste kanalen. Hierboven zijn die toepassingen al benoemd. Automatisering met Artificial Intelligence vormt een krachtige combinatie!
AR (augmented reality) en VR (virtual reality) komen steeds meer in opkomst. AR is het plaatsen van afbeeldingen in de echte omgeving (met behulp van camera's). VR creëert een compleet nieuwe 3D-omgeving met beeld en geluid, zoals in een game. Zo helpt het bijvoorbeeld consumenten hun meubels uit te zoeken die passen in hun huis, welke verfkleur er het beste op de muur past of welk outfit of kapsel het mooiste is. Maar het kan ook uitleggen hoe producten en diensten werken en laten zien wat het voor toegevoegde waarde dit in het leven van de consument heeft.
We schrijven regelmatig over nieuwe onderwerpen die relevant kunnen zijn voor de groei van jouw bedrijf. Wil je niets missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief met het formulier rechts/onderaan deze pagina.
Recent heeft HubSpot weer nieuwe updates uitgebracht. Met name de Salestool is sterk verbeterd. In..
Dag lezer, leuk dat je interesse hebt in dit onderwerp! Wil jij de aandacht van jouw doelgroep? Heb..