Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Social media: welke kanalen zet je in?

Geschreven door One4marketing | 10 november 2015

Inbound marketing focust zich op het bereiken van jouw doelgroep met de juiste content, zodat zij naar jouw website komen. Hiervoor is het belangrijk dat je weet hoe en waar je jouw doelgroep het beste kunt bereiken. Het inzetten van social media is één van de manieren om je content te verspreiden, maar wie bevindt zich nu op welke social media, en hoe zit het netwerk in elkaar? Hierbij de verschillende social media op een rijtje, met type netwerk en hoe je het in kunt zetten.

Twitter

Wat voor type netwerk is het?

Twitter is een los netwerk van mensen die elkaar al dan niet kennen, maar die elkaars posts interessant vinden en om die reden mensen volgen. Je hoeft dus niet per se iemand persoonlijk te kennen om hem of haar te volgen, wat het een laagdrempelig netwerk maakt. Ook het bereik met Twitter is erg groot, want je kunt heel veel volgers opbouwen, en wanneer die jouw content retweeten verspreidt het zich snel. Wel is het lastig te controleren en kan een verhaal op Twitter snel een eigen leven gaan leiden. Twitter wordt zowel zakelijk als privé ingezet.

Hoe te gebruiken?

Twitter is uitermate geschikt om snel een groot publiek te bereiken en content te verspreiden. Voor een hoge exposure kun je hier dus goed je content delen. Een goede strategie is om het zowel via een zakelijk twitteraccount te verspreiden als via persoonlijke accounts. Je kunt ook meerdere tweets op verschillende tijdstippen posten, zodat je meer mensen bereikt. 

Facebook

Wat voor type netwerk is het?

Facebook is een netwerk van familie en vrienden en wordt voornamelijk voor privé doeleinden gebruikt. Over het algemeen worden enkel personen toegevoegd die je al kent. Je krijgt hier dus ook alleen content te zien die bekenden delen en van bedrijven die je zelf actief bent gaan volgen. Een voordeel van Facebook is dus dat mensen die jouw bedrijf volgen ook al actief betrokken zijn bij jouw bedrijf. Daarnaast is Word of Mouth hier een werkend fenomeen, doordat je alleen maar aanbevelingen krijgt van mensen die je kent, waardoor die aanbevelingen betrouwbaarder overkomen. Daarnaast kun je goed interacteren met je publiek op Facebook, door te reageren op posts.

Hoe te gebruiken?

Facebook is in populariteit aan het dalen en bij One4Marketing hebben we er zelfs voor gekozen om ons facebook account op te zeggen. Toch kan het heel effectief werken voor sommige bedrijven. De truc is om zakelijke en interessante content af te wisselen met meer luchtige posts, omdat mensen juist voor vermaak naar Facebook gaan. Zet dus niet alleen pure, harde, zakelijke content op je account, maar speel ook in op de behoeftes van de facebookgebruikers met humoristische posts.

LinkedIn

Wat voor type netwerk is het?

LinkedIn is het zakelijke social media platform voor zowel mensen als bedrijven. Dit netwerk bestaat uit zakelijke relaties en is eigenlijk een online CV. Hier kun je zowel bekenden toevoegen, als mensen die je kort hebt gesproken, maar die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor jouw zakelijke netwerk. Dit is dus een socialmediakanaal wat uitermate geschikt is voor het delen van zakelijke content en bijvoorbeeld voor bedrijven met B2B-producten. Het prettige hier is dat je content kunt delen in bepaalde groepen waar het bij aansluit. Zo weet je jouw doelgroep dus makkelijker te bereiken.

Hoe te gebruiken?

Kies bij LinkedIn voor het delen van content in specifieke groepen. Als je een inbound marketing bedrijf hebt, dan kun je het dus in marketinggroepen delen. Heb je een IT-bedrijf, dan deel je het in groepen voor de IT-wereld. Zo is de doelgroep op LinkedIn gemakkelijk gesegmenteerd en kun je heel gericht ervoor zorgen dat je jouw ideale klant weet te vinden.

Instagram

Wat voor type netwerk is het?

Instagram werkt iets anders dan de voorgaande socialmediakanalen. Het is namelijk een platform waar je visuele content plaatst, in de vorm van plaatjes en foto's, in plaats van tekst. Dit socialmediakanaal groeit steeds meer, mede doordat mensen visueel zijn ingesteld. Hierdoor kijken mensen liever naar een plaatje dan dat ze een lap tekst lezen. Het mooie van dit kanaal is dat je het kunt koppelen aan andere socialmediaaccounts, zoals Twitter en Facebook. Hierdoor heb je dus deze netwerken ook als bereik, naast Instagram zelf.

Hoe te gebruiken?

Op Instagram kun je allerlei plaatjes delen. Zo kun je mooie foto's delen, je kunt een simpel plaatje delen met een link eraan toegevoegd, of een korte infographic posten. Belangrijk is om niet alle plaatjes te koppelen aan content, maar ook plaatjes te delen, omdat ze mooi zijn. Zo houd je je account luchtig. Zorg dat je ook regelmatig tweets verstuurd met Instagram-foto's, want ook op Twitter spreekt een plaatje meer aan dan enkel tekst. Wij hebben sinds een paar maanden ook een One4Marketing Instagram-account, waarvan je de ervaringen hier kunt lezen.

Youtube

Wat voor type netwerk is het?

Youtube is weer een ander soort netwerk dan de vorige. Het is namelijk een netwerk waar filmpjes gepost kunnen worden. Zo kun je bijvoorbeeld jezelf filmen, zoals wij dat bijvoorbeeld gedaan hebben met de inbound marketing minuutjes. Ook kun je hele webinars online zetten met een slideshow als filmpje. Mensen kunnen je volgen op Youtube, maar waar dit netwerk voornamelijk geschikt voor is, is om de filmpjes te delen op andere social media als Twitter of Facebook. 

Hoe te gebruiken?

Zet filmpjes online op je eigen Youtube-account en deel ze via andere socialmedianetwerken. Zo kun je opnieuw mensen aanspreken met visuele content. Je kunt met deze filmpjes meer informatie versturen dan met enkel een plaatje, maar hebt wel de voordelen van een visuele aanpak. 

Meerkat/Periscope

Wat voor type netwerk is het?

Dit zijn twee nog relatief nieuwe socialmediakanalen, waarmee je livestreams kunt uitzenden. Hierbij kun je denken aan een livestream van een congres of een concert. Presentaties kun je ook direct streamen naar je volgers. Meerkat en Periscope werken namelijk heel simpel; met een druk op de knop begin je te filmen, en dit is direct te zien op jouw livestream. Echter, of dit wel mag met auteursrechten is nog niet geheel duidelijk.

Hoe te gebruiken?

Aangezien het nog een vrij nieuw concept is, is nog niet helemaal uitgevonden hoe je dit het beste voor jouw contentstrategie kunt inzetten. Wat ik me kan voorstellen is dat je bijvoorbeeld op een business event een presentatie van iemand kunt livestreamen en delen met je volgers. Of dit in de praktijk goed zou werken, is nog even afwachten. Heb je hier ervaring mee, laat het mij dan vooral weten!