Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Op welke social media moet jouw bedrijf zich focussen?

Geschreven door One4marketing | 05 mei 2015

Het is voor marketeers heel verleidelijk om deel te nemen aan alle nieuwe social media trends. Pinterest! Meerkat en Periscope!

Maar is dit ook wel effectief?

Social media zijn alleen van toegevoegde waarde als er een plan achter zit. Het lijkt heel slim om op alle sociale netwerken een account te hebben, maar de realiteit is dat je dit niet allemaal perfect bij kan houden. Je moet namelijk wel de juiste acties op de juiste plaats ondernemen, wil je social media strategie effect hebben.

Het grootste probleem is echter dat marketeers vaak niet de moeite nemen om hun buyer persona’s goed te onderzoeken. Daardoor weten ze niet precies op welke social media hun potentiële klanten zich bevinden. Resultaat is dat ze dan ook niet echt nieuwe klanten genereren met hun social media strategie.

Dus hoe kom je erachter waar jouw doelgroep zich bevindt?

Deze tips helpen je op weg:

1. Vraag het je klanten

Net als je zou doen bij het opstellen van je buyer persona’s, is ook dit een onderdeel wat je gewoon aan je klanten kunt navragen. Stuur ze gewoon een korte vragenlijst waarin je ze vraagt te noemen welke social media zij gebruiken en om die een cijfer te geven. Vraag ze daarnaast om aan te geven welke social media je klanten gebruiken voor zakelijk en welke voor privé gebruik. Zo kun je je strategie aanpassen op de wensen van je klanten.

2. Stuur een vragenlijst naar een anonieme groep

Soms is het niet mogelijk om direct je klanten vragen te stellen, bijvoorbeeld in gevoelige branches als de zorg of financiële instellingen. Dan kun je beter kiezen om een vragenlijst te versturen naar een anonieme groep mensen die dan betaald krijgen voor het invullen. Hier kun je een doelgroep kiezen en die ondervragen. Zo krijg je toch de antwoorden van mensen die lijken op je klanten, zonder dat je je klanten om deze informatie hoeft te vragen.

3. Gebruik share data

Als je een blog hebt met social sharing buttons, kun je simpelweg ook kijken naar de social media waar deze blogs het meest gedeeld worden. Als er een netwerk bij zit waar niemand de artikelen deelt, dan hoef je daar dus als bedrijf eigenlijk ook geen tijd in te steken. Focus liever op de netwerken waar je artikelen al wel vaker worden gedeeld, want daar bevindt jouw doelgroep zich.

4. Kijk waar je concurrent z’n content gedeeld wordt

Je kunt op verschillende manieren, bijvoorbeeld met buzzsumo, kijken waar de content van je concurrenten gedeeld wordt. Het is namelijk zo dat hun doelgroep waarschijnlijk sterk overeenkomt met die van jou. Als je dus ziet dat hun content heel veel op Twitter gedeeld wordt, dan is dat waarschijnlijk ook de plek waar jouw publiek zich bevindt.

5. Doe keyword onderzoek

Ook met buzzsumo kun je je keywords onderzoeken. Zo kun je bijvoorbeeld aan de hand van keywords zien welke content het meeste gedeeld wordt en op welke social media sites. Zo kom je er niet alleen achter waar jouw buyer persona’s zitten, maar ook wat voor soort content zij het liefste delen.

Met deze tips kom je hopelijk wat dichterbij je doelgroep en weet je ook echt de juiste mensen te bereiken met jouw content. Het onderzoeken van je buyer persona’s is hierbij echt één van de belangrijkste stappen, omdat je zo dan ook weet wat je moet posten op deze social media. Wil je hier nu meer over weten? Download dan ons e-book over buyer persona’s: