Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

5 do’s & don’ts bij het onderhouden van klantrelaties

Geschreven door One4marketing | 24 april 2014

Inbound Marketing is een marketingstrategie waarbij het opbouwen van waardevolle klantrelaties centraal staat. Door middel van het opzetten van een buyer persona en vervolgens het aanbieden van de juiste content, worden de beste leads verkregen. Belangrijk hierbij is het opbouwen van goede, langdurige klantrelaties.

Een vertrouwde indruk creëren en aantonen dat je expert bent binnen jouw vakgebied zijn belangrijke stappen bij het opbouwen van dergelijke klantrelaties.

Nog belangrijker is het onderhouden van klantrelaties, iets waar vaak te weinig aandacht aan wordt geschonken. Daarom heb ik een aantal do’s en don’ts opgesteld, die je hopelijk zullen helpen bij het onderhouden van jouw klantrelaties.

#1 Vertrouwen 

Do: Creëer en behoud vertrouwen

Vertrouwen loopt als een rode draad door de hele Inbound Marketing strategie heen. In de eerste fase van het aandacht trekken en genereren van leads staat het creëren van vertrouwen centraal, hier is het de bedoeling dat je een vertrouwde indruk bij je bezoekers achterlaat. Door open te communiceren en content aan te passen aan je doelgroep, kun je dit benodigde vertrouwen creëren. Als dit vertrouwen eenmaal is ontstaan, is het met name in de verdere stadia van belang om dit vast te houden. Dit kun je onderhouden door vooral transparant te blijven, en door middel van een expertise status zorg je dat klanten vertrouwen hebben in jouw kennis.

Je bestaande klanten kunnen je helpen groeien. Daarover schreven we dit ebook:

Don’t: Creëer wantrouwen

Het creëren van vertrouwen is een must, het creëren van wantrouwen moet je daarentegen zien te voorkomen. Wanneer je te weinig transparant communiceert, vraagt men zich af, heb je soms iets te verbergen dat je zo weinig laat weten? Wanneer er wantrouwen ontstaat bij bezoekers of klanten kun je een reputatie als betrouwbare leverancier wel vergeten, probeer dit te voorkomen dus.

#2 Expertise

Do: Toon expertise status

Ga eens na hoe jij redeneert wanneer je iets wil kopen. Waarschijnlijk zal je het waarderen als het bedrijf waar je het koopt, verstand heeft van zaken en jouw met de juiste kennis op weg kan helpen. Wanneer je een product of dienst wil verkopen, is het van belang om een zekere expertise status te tonen. Helemaal wanneer het om relatief duurdere producten gaat, is een zekere kennis op jouw vakgebied vereist.

Don’t: Opscheppen

Het tonen van een expertise status is belangrijk, te ver daarin doorgaan daarentegen natuurlijk niet. Klanten willen graag dat het duidelijk is dat je goed weet waar je het over hebt, maar wanneer je begint op te scheppen over hoe goed jouw bedrijf is wat je al niet weet, zit je verkeerd. Zeker wij, nuchtere Hollanders, staan niet te springen om overdrijving en opschepperij. Bovendien kan het ook afschrikkend werken, als de kenniskloof tussen jou en de klant te groot dreigt te worden. Toon die expertise status dus met enige mate.

#3 Aandacht

Do: Blijf onder de aandacht

Wanneer je leads eenmaal zijn gegenereerd, is het van belang die te behouden. Dit betekent dat je er iets harder aan zult moeten trekken, de ‘standaard’ content op je website volstaat helaas niet meer. Onder de aandacht blijven kun je voor elkaar krijgen door regelmatig op verschillende manieren leads te blijven benaderen, denk daarbij aan verschillende sociale netwerken en e-mail.

Don’t: Denken dat je er al bent

Wanneer je één keer hebt gescoord bij een klant, hoeft dit niet direct te betekenen dat deze klant vervolgens altijd bij jou zijn spullen koopt. Zeker wanneer je niets speciaals van je laat horen en niets extra’s biedt, is de kans groot dat de klant wegloopt. Denk dus vooral niet te snel dat je al binnen bent, en blijft zorgen dat je die aandacht vasthoudt.

#4 Benadering

Do: Persoonlijk benaderen

De oplossing voor het onder de aandacht blijven, zit hem vooral ook in het persoonlijk benaderen van je klanten, zodat ze zich echt aangesproken voelen. Via e-mail werkt dit het beste, zo kun je klanten bijvoorbeeld speciale, persoonlijke aanbiedingen doen.

Don’t: Spammen

Door via verschillende netwerken je klanten te benaderen, kan het al snel gebeuren dat ze je beginnen te zien als een spammer. Zeker wanneer je ook veel persoonlijke mails gaat sturen. Dus ook hierbij geldt, niet overdrijven. Wanneer jouw mail als spam gezien wordt, zijn je kansen verspeeld.

#5 Omgang

Do: Respectvolle omgang

Zoals ieder mens een respectvolle omgang waardeert, tonen ook klanten dat (ja, het zijn nét mensen). Wanneer je respect toont voor de keuze van de klant, stimuleert dit een goede klantrelatie. De klant waardeert jouw respectvolle omgang en creëert op deze manier een positief gevoel bij jou en jouw bedrijf

Don’t: Niet luisteren naar je klanten

Ook wanneer de wensen van je klanten jou in eerste instantie niet aanstaan, is het toch belangrijk dat je ernaar luistert. Klanten willen graag gehoord worden, en zoals het bekende gezegde van ‘de klant is koning’ doet vermoeden, is het essentieel om naar de klant te luisteren. Wanneer je dat niet doet, voelt de klant zich genegeerd en verslechtert de relatie tussen jou en je klant: je bent je klant kwijt.

Ik hoop dat je wat aan deze do's & don'ts hebt. 

Je bestaande klanten kunnen je helpen groeien. Daarover schreven we dit ebook: