Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Call to Action, welke zijn effectief en welke niet (1/2)

Geschreven door Driek Geurtsen | 18 oktober 2011


Call to Action niet meer weg te denken

Call to Actions (CTA) zijn een integraal onderdeel van alle websites. In de afgelopen jaren hebben de vaak kleine CTA knoppen websitebezoekers steeds weer aangezet tot een actie, een daad. Om zo de interesse of bedoeling van de bezoeker te ontdekken. Deze CTA's zijn geleidelijk veranderd van simpele "Klik hier voor meer info"- of "Contact"-buttons, naar Call to Actions waarbij meer betrokkenheid /medewerking (engagement) van bezoekers wordt verwacht.

De meest belangrijke verandering bij Call to Actions is het feit dat ze in alle vormen van marketingmateriaal worden gebruikt. Kijk maar om u heen. U ziet ze overal. In e-mails, video's, online brochures, enz. Blijkbaar zijn CTA's een fundamenteel onderdeel geworden van de leadgeneratie en het lead nurturing proces.

 

Websitebezoekers met behulp van henzelf omzetten in leads

Tegenwoordig vragen Call to Actions niet meer alleen aan een bezoeker om iets te doen. Ze doen veel meer, namelijk inzicht geven in wat er zich af speelt in het hoofd van uw websitebezoeker. Daarom zijn, mits goed ingezet, CTA's perfecte middelen om te gebruiken bij het proces van leadgeneratie. En met behulp van de bezoeker zélf hem of haar om te zetten van een websitebezoeker in een lead voor uw product of dienst.


Alles veroudert, ook de Call to Actions uit het verleden

Vroeger werkte het nog, maar nu heeft de oude manier van Call to Action haar zeggingskracht verloren. Hoe dat komt. Misschien door het veelvuldig gebruik van de oude CTA's. Of doordat innovatieve bedrijven nieuwe, prikkelende CTA's hebben bedacht om de aandacht van bezoekers vast te houden. En we daar weer aan zijn gewend geraakt. Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval: die van vroeger werken niet meer.

 

Hier een paar voorbeelden van verouderde Call To Actions

Een button met de tekst: 'laat hier uw e-mailadres achter voor updates'. Achterhaald of niet? Wie laat er het e-mailadres achter, tenzij daar niet iets van waarde tegenoverstaat? In deze tijd van het leveren van waarde gaat het bij het verkrijgen van leads (bijv. via een e-mailadres) om het geleidelijk winnen van vertrouwen van bezoekers. Stap voor stap. En nogmaals: het worden van een lead gaat alleen op basis van de medewerking van uw bezoekers. Hiervoor zult u zelf altijd iets van waarde moeten geven.

Het is eigenlijk overbodig te zeggen, maar vanzelf hebben "Contact"-buttons ook hun relevantie verloren, vanwege de vele mogelijkheden om via social media, chat, email etc. in contact met een bedrijf te kunnen komen.

Lees meer in de volgende blogpost over effectieve Call to Actions

'De tegenwoordige Call to Actions en de 3-deling: niet effectief, nuttig en betrokkenheid'

 Bron: LeadFormix, Shreesha Ramdas

 

Andere artikelen over Call to Action

Call to Action en de groei naar Call to Engagement

De 5 beste Call To Action plekken en succes bij ICT leadgeneratie

Het belang van Call To Action op uw zakeijke ICT blog

Call to Action, welke zijn effectief en welke niet (2/2)