Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

SEO voor afbeeldingen: Hoe werkt dat?

Geschreven door One4marketing | 30 april 2015

Inbound Marketing draait om het aantrekken van de juiste mensen uit jouw doelgroep door middel van het creëren en verspreiden van waardevolle content. Content in allerlei vormen, al wordt er in eerste instantie vaak gedacht aan tekstuele content zoals blogartikelen of e-books. De trend is echter dat visuele content ook steeds belangrijker wordt gevonden. De populariteit van sociale media als Pinterest, Instagram en Meerkat is daar een goed bewijs van. Nu letten we vaak goed op de manier waarop we de tekstuele content schrijven om zo veel mogelijk bezoekers aan te trekken, door bijvoorbeeld de juiste keywords te gebruiken. Maar hoe zit dat met het optimaliseren van de visuele content?

 

 

Populariteit visuele content

Dat de visuele content en visuele sociale media steeds hoger scoren, is niet zonder reden. Ieder zal zo zijn of haar eigen redenen hebben waarom steeds vaker de voorkeur wordt gegeven aan visuele content. Het zal echter ongetwijfeld ook te maken hebben met de voordelen die afbeeldingen en video’s te bieden hebben. Visueel is snel en overzichtelijk, en enorm cliché maar wel waar: het kan meer zeggen dan duizend woorden. In deze tijd van een groeiende informatie overload, kan visuele content goed van pas komen. Er wordt (online) steeds meer content en informatie aangeboden, wat ertoe leidt dat bij veel mensen de behoefte ontstaat om steeds meer content te verkrijgen. Wanneer je als bedrijf dan snelle, veelzeggende content kunt creëren, ben je anderen al gauw een stap voor. Het kost mensen relatief weinig tijd en moeite om foto’s of video’s te bekijken, wat maakt dat visuele content tegenwoordig vaker wordt verkozen boven tekstuele content.

 

Tips voor SEO voor afbeeldingen

Visuele content kun je op meerdere manieren gebruiken of verwerken. Zo kan het zijn dat jouw bedrijf actief is op Instagram of Pinterest, maar kan het ook zijn dat je een blog hebt op je website. In dat laatste geval zul je waarschijnlijk afbeeldingen verwerken in je blogposts, ter illustratie of ter verduidelijking van jouw verhaal. Ook deze afbeeldingen kun je optimaliseren voor zoekmachines, hierbij een aantal tips om je daarmee te helpen.

#1 Bestandsnaam

Waar je de afbeeldingen die je gebruikt ook vandaan haalt, het is altijd goed om te checken wat de bestandsnaam ervan is. Soms is deze naam al relevant, maar soms ook niet en heb je te maken met een bestandsnaam vol met nietszeggende getallen en letters. Dan is het verstandig om het bestand een naam te geven die van toepassing is op de afbeelding en  jouw tekst. Probeer daarbij niet te algemeen te zijn, want tussen tientallen afbeeldingen met dezelfde naam ben je lastig terug te vinden.

 #2 Alt tekst

Ook een Alt tekst draagt bij aan een hogere plek in de zoekmachines. Dit is de tekst die verschijnt wanneer je met je muis over de afbeelding beweegt. Het is daarom verstandig om ook de Alt tekst beschrijvend te maken, en dus ook hier keywords in te verwerken wanneer deze relevant zijn.  

#3 Bestandsgrootte

Google neemt nog meer factoren mee in de ranking, zo is ook de grootte van het bestand bepalend. Dit heeft de maken met de laadtijd van een webpagina, bij grotere bestanden is deze laadtijd langer dan bij kleine bestanden. Probeer daarom dus rekening te houden met de bestandsgrootte van jouw afbeeldingen, en vooral ook van video’s wanneer je deze gebruikt.
Dit is echt een belangrijkpunt, want de informatie overload waar ik het eerder al over had, komt ook hier weer om te hoek kijken. Mensen willen niet wachten, ze willen snel terecht kunnen komen op jouw website. De laadtijd van een pagina kun je testen op Google’s PageSpeed Insights.

 

Deze tips zullen je helpen om afbeeldingen op de juiste manier te gebruiken te verwerken op jouw website of blog. Bovendien draagt het bij aan de ranking in zoekmachines. Zo zul je bijvoorbeeld sneller in beeld verschijnen bij de Google afbeeldingen wanneer jouw afbeelding geoptimaliseerd is. Mensen zoeken namelijk vaak via afbeeldingen, en kunnen via deze weg alsnog bij jou terecht komen.
Daarnaast is het natuurlijk altijd belangrijk om de visuele content die je gebruikt, te plaatsen in de buurt van de tekst waarop het van toepassing is. Als je het bijvoorbeeld alleen in je eerste alinea hebt over LinkedIn, en pas helemaal onderaan je blogartikel een LinkedIn-afbeelding plaatst, dan komt dat niet lekker overeen. Zorg ervoor dat wanneer je visuele en tekstuele content combineert, dat het in dezelfde context geplaatst wordt.