Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Marketing automation - wat kost het en wat levert het op?

Geschreven door Sharon de Ruiter | 09 november 2021

Marketing automatisering zorgt voor meer werkplezier, betere leads én een makkelijker meetbare ROI. Wil jij marketing automatiseringssoftware implementeren in jouw organisatie, dan vraagt dat om een investering. Hoe verhouden de baten zich tot de lasten? In deze blog gaan we het daar over hebben.

Laten we nog even stilstaan bij wat marketing automation precies inhoudt. Met marketing automation, of marketing automatisering in het Nederlands, gebruik je software om marketingactiviteiten te automatiseren. Je vervangt handmatige taken door geautomatiseerde taken. Zoals activiteiten binnen e-mailmarketing, social media marketing, of een volledig pakket aan taken binnen bijvoorbeeld CRM en Sales automatisering.

Op het juiste moment de juiste ervaring

Dat automatiseren doe je niet alleen om efficiënter te werken. Dankzij de software kun je prospects en klanten precies op het juiste moment de juiste ervaring te bieden. Tijdens de hele customer journey voorzie je ze van behulpzame content en bouw je een relatie op.

"Marketing automatisering is een tactiek waarmee je prospects aan je verbindt met gepersonaliseerde en relevante content. Met als doel om prospects om te zetten in klanten en bestaande klanten in loyale klanten".


Hoeveel marketeers gebruiken marketing automation?

Spotler en Beeckestijn Business School deden onderzoek onder B2B marketeers in Nederland. In hun trendrapport benoemen ze een langzaam toenemende populariteit van marketing automatisering. In 2016 maakte 25% van de B2B marketeers er gebruik van. In 2020 is dat gestegen naar 38%. Daarnaast is 23% van plan om het in te gaan zetten.

Cijfers uit de VS liggen een stuk hoger. Volgens Social Media’s Today 2019 State of Marketing Automation Survey report gebruikt 75% van alle bedrijven één of meerdere marketing automation tools.



Wat levert marketing automatisering je op?

Een hogere productiviteit
Door routinetaken te automatiseren werk je efficiënter en krijg je meer gedaan in minder tijd. Bovendien kun je focussen op de strategische taken.

Een hogere kwaliteit
Je krijgt meer inzicht in de voorkeuren van prospects en klanten. Gebruik je die data goed, dan levert het uiteindelijk kwalitatief betere leads op.

Een betere meetbaarheid
Het geeft het ook meer inzicht in de resultaten van je marketingactiviteiten. Je kunt goed bijsturen op basis van data en de ROI inzichtelijk maken.

Resultaten uit de praktijk


Bron: Spotler B2B marketing trendrapport 2020

Spotler en Beeckestijn Business School vroegen tijdens hun onderzoek wat de inzet van marketing automation voornamelijk heeft opgeleverd. 32% gaf meer gekwalificeerde leads als antwoord en 27% gaf aan dat het betere leads voor sales oplevert. 22% benoemde dat het beter inzicht geeft in de bijdrage van marketing aan het bedrijfsresultaat.

Verbeteren van de customer journey

Bijna iedereen, 97% van de deelnemers aan het onderzoek, herkent dat de rol van marketing binnen de buyer’s journey belangrijker wordt. Bij 72% van de organisaties besteedt de marketingafdeling steeds meer tijd aan de volledige funnel. Als bedrijven hun customer journey willen verbeteren, dan investeert ruim de helft in e-mail marketing of marketing automation.


Bron: Spotler B2B marketing trendrapport 2020



Return on investment

Marketing automatisering komt ten goede aan zowel de kwaliteit als kwantiteit van je marketing. Marketing automation heeft dan ook een hoge Return On Investment. Bij 45% van de bedrijven ligt de terugverdientijd binnen 6 maanden. In totaal 76% van de bedrijven realiseren een terugverdientijd van maximaal een jaar.

Wat kost marketing automatisering?

De kosten van marketing automation software lopen sterk uiteen. Vaak betaal je via een maandelijkse fee. De hoogte daarvan hangt veelal samen met de functionaliteiten, de hoeveelheid content en het aantal contacten.

Goed nieuws is dat je tegenwoordig goed kan instappen op een laag kostenniveau. Waar je in 2013 als snel uitkwam bij de grote jongens met dito prijzen, kun je nu voordeliger van start. HubSpot biedt bijvoorbeeld gratis CRM tools en HubSpot Starter aan voor bedrijven die de wereld van marketing automation op hun gemak willen verkennen.

Range van prijzen en aanbieders

Natuurlijk wil je graag weten waar je ongeveer aan moet denken qua investeringskosten. Maar dat is lastig om in het algemeen te zeggen. Het is onmogelijk om eerlijk te vergelijken, omdat de functionaliteiten per aanbieder van marketingautomatisering software verschillen. Maar laten we wat prijzen noemen om je een idee te geven.

  • De tarieven van HubSpot lopen uiteen van pakweg 40 euro per maand tot meer dan 3.000 euro per maand.
  • Salesforce Pardot start met 1250 euro per maand en rekent 4.000 per maand voor het uitgebreide pakket.
  • ActiveCampaign heeft een instapprijs van 9 dollar per maand. Voor 10.000 contacten in het uitgebreide pakket betaal je 400 dollar per maand.



Budget bepalen

Wil je tot een sluitend budget komen, dan kun je analyseren waaraan je eerder marketing automatiseringsbudget hebt besteed en wat het jouw bedrijf oplevert. Is er nog geen budget naar marketing automatisering gegaan? Dan is het waardevol om te onderzoeken wat andere bedrijven van jouw grootte en binnen jouw branche besteden aan marketing automatisering.

De valkuil bij het inzetten van marketing automation

Misschien heb je al snel zitten rekenen en denk je: dat heb ik zo terugverdiend. Je kunt marketingactiviteiten automatiseren, data beter analyseren en het levert je meer leads op. Hartstikke rendabel. En dat klopt, zet je het goed in dan levert het je heel veel op.

De grote valkuil is echter dat ondernemers en marketeers zich al snel verkijken op de complexiteit en de moeite die erin gestoken moet worden. Een marketing automation systeem is geen kant-en-klare omzetgenerator en werkt alleen met de juiste strategie. Het is een hulpmiddel, geen doel op zich.

Wat is de eerste stap?

Voordat je de wereld van marketing automatisering instapt, raden we je daarom aan om niet het wiel zelf uit te vinden. Werk samen met een marketingbureau dat implementaties van marketing automatisering software begeleidt. Of met een partnerbedrijf dat mooie resultaten heeft gerealiseerd dankzij de implementatie. Op deze manier kun je goed ontdekken welke tools er zijn, welke afwegingen erbij komen kijken en hoe je het succesvol kunt implementeren.