Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Inbound Marketing interessant voor het onderwijs

Geschreven door One4marketing | 15 april 2015

Op de blog van One4Marketing zijn we bezig met een blogserie over inbound marketing in diverse branches in Nederland. Door middel van een bijpassend onderzoek willen we graag meer te weten te komen over de positie van inbound marketing in bijvoorbeeld HR, de Agri-Food sector of de industriële sector. Voor mij en mijn collega’s een hele nieuwe en vooral interessante uitdaging! Aan mij de taak om mij eens te verdiepen in inbound marketing en het onderwijs.

Wat mij betreft een hele geschikte taak voor mij. Want ook al duurt het nog maar een half jaar voordat ik mezelf officieel afgestudeerd mag noemen, op dit moment zit ik nog volop met mijn neus in de boeken en ben ik een rasechte student. Een uitgelezen kans om dit onderwerp eens van dichtbij te bekijken.

 

1. Online vindbaarheid

Toen ik op zoek ging naar een studie, heb ik heel wat uurtjes op Google gespendeerd. Zelfs toen ik eruit was dat ik Communicatie ging studeren, heb ik online uitgebreid onderzoek gedaan naar waar ik deze studie kon volgen en wat de voordelen waren per verschillende instelling.

Het is daarom erg belangrijk voor onderwijsinstellingen om online vindbaar te zijn. Helemaal in deze tijd, waarin iedereen online op zoek gaat naar informatie. Naast een goede website, is het voor hogescholen en universiteiten ook helemaal geen gek idee om een blog te starten.

Op deze blog kun je studenten, oud-studenten en mensen uit het vak aan het woord laten om meer te vertellen over hun studietijd aan desbetreffende instelling, ervaringen uit het werkveld of een interessante blog over een aan de studie gerelateerd onderwerp. Ook kun je op deze blog speciale evenementen, lezingen of workshops onder de aandacht brengen.

Dit is niet alleen leuk en interessant om te lezen voor de doelgroep, maar ook nog eens goed voor je online vindbaarheid! Kijk voor inspiratie eens op de blog van de Avans Hogeschool of die van de Hogeschool Rotterdam. Op beide blogs is nog veel ruimte voor verbetering (regelmatiger bloggen en minder eentonig bloggen), maar het is een goed begin!

 

2. Van massacommunicatie naar gepersonaliseerde communicatie

Op een grote instelling zoals een universiteit of hogeschool, heb je te maken met veel en vooral veel verschillende soorten mensen. Collega’s, alumni, studenten… om deze grote groepen te bereiken wordt er vaak gebruik gemaakt van massacommunicatie. Eén standaard e-mail die naar iedereen wordt gestuurd. Makkelijk is het zeker, maar of het efficiënt is, dat is nog maar de vraag.

Zo kreeg ik laatst een mail of ik een evaluatie wilde invullen over mijn afgelopen studiesemester. Prima, geen probleem. Ik vulde hem dezelfde dag nog in. Een paar dagen later kreeg ik een reminder: of ik de evaluatie alsjeblieft in wilde vullen?

Het was voor mij al snel duidelijk dat dit om een massamail ging die naar alle geadresseerden was gestuurd. Niet alleen onnodig, maar ook nog eens vervelend. Het werkte direct irritatie bij mij op!

Bovenstaande situatie is een typische outbound marketing situatie. Mijn hogeschool stuurde mij een verkeerd bericht, op het verkeerde moment aan de verkeerde persoon. Bij inbound marketing ligt de focus juist op het sturen van de juiste informatie, op het juiste moment, aan de juiste persoon.

Mijn hogeschool had veel meer sympathie bij mij kunnen opwekken door deze mail niet te sturen, maar in plaats daarvan een gepersonaliseerd mailtje na het invullen van de evaluatie met “Bedankt Nicole voor het invullen van deze evaluatie.” Dit is nog steeds een gestandaardiseerd bericht dat automatisch wordt verstuurd, maar toch is hij persoonlijk doordat mijn naam erin wordt vermeld. In HubSpot kun je heel gemakkelijk van deze standaard, maar toch gepersonaliseerde mails creëren.

 

3. Website personaliseren

En niet alleen e-mails, ook de website kan gepersonaliseerd worden. Zo bezoekt een docent de website met een heel ander doel dan een student of potentiële student. Vooral voor potentiële studenten kan zo’n website nog wel eens een compleet doolhof zijn. Ze weten immers zelf ook nog niet precies waar ze naar op zoek zijn. Om ze een handje te helpen en de online ervaringen prettiger te maken, is het personaliseren van de website een goed idee. Dit wordt ook wel personalized content genoemd: zowel visuele en tekstuele content die helemaal wordt aangepast op de wensen en behoeften van de persoon die op dat moment de website bezoekt.

Het personaliseren van de website voor docenten en studenten is makkelijk, omdat zij vaak een schoolaccount hebben op de website. Hierdoor heeft de onderwijsinstelling al allerlei informatie over de websitebezoeker.

Het technische aspect van personaliseren is even ingewikkeld, maar je bereikt er een groot resultaat mee. Bovendien sta je er niet alleen voor, we helpen je graag op weg met personalized content! Lees hier meer over personalized content.

 

Ben jij werkzaam als marketing- of communicatiespecialist in het onderwijs? Dan zijn we op zoek naar jou! Om meer te weten te komen over de positie van inbound marketing binnen diverse branches in Nederland, hebben we een enquête opgesteld. Het invullen van de enquête kost hoogstens 10 minuutjes. Help jij ons op weg en vul je de enquête in? Alvast bedankt!