Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Het interne effect van Inbound Marketing

Geschreven door One4marketing | 01 juli 2015

Marieke Heesakkers noemde het laatst al op Next Marketing 2015: met inbound marketing bereik je niet alleen je externe doelgroepen, maar ook intern bereik je er meer mee dan je denkt! Zo noemde zij al dat inbound marketing heeft bijgedragen aan een gezamenlijke trots en een echt "wij-gevoel" binnen het bedrijf.

Het mooie van inbound marketing is dat niet alleen de marketing medewerkers ermee bezig zijn, maar dat alle medewerkers betrokken worden, doordat je ook hun expertise nodig hebt voor je content. Zo raakt iedereen meer betrokken bij het bedrijf en worden al je medewerkers echte ambassadeurs. Samen werken ze aan een gezamenlijk doel, namelijk het optimaliseren van je marketing en het creëren van mooie relevante content.

Cultuurverandering

Dit betekent echter wel dat je een ware cultuurverandering ondergaat binnen je bedrijf. In het begin kan dat - zoals bij elke verandering - leiden tot enige weerstand van je medewerkers. Niet iedereen zal meteen staan te springen om elke dag een blog te schrijven. Het mooie is dat dat ook helemaal niet nodig is. In eerste instantie vraag je de mensen die er wel wat voor voelen om bij te dragen aan de content. Zij zullen zich trots voelen zodra hun eerste bijdrage online staat met hun naam erbij. Dit werkt dan aanstekelijk voor andere medewerkers om ook te helpen met het genereren van nieuwe content. Mochten er nog sceptici bij zitten, probeer dan één van deze tips om ze toch aan het bloggen te krijgen.

Effect op de afdelingen

Misschien denk je bij jezelf: "Wat is het effect op de verschillende afdelingen binnen mijn organisatie?" en "is het niet alleen een marketingaanpassing?". Het antwoord is: nee, het heeft effect op al je afdelingen. En wel de volgende:

  • Marketing
    Binnen de marketingafdeling vindt de grootste verandering plaats, want de mindset moet aangepast worden. Je gaat niet langer mensen trekken met actief adverteren, maar je gaat content creëren die jouw klant verder helpt, nog voordat ze jouw product gekocht hebben. In plaats van mensen te onderbreken terwijl zij zoeken naar een oplossing voor hun vraagstuk, geef je ze voortaan de oplossing in jouw content. De bekende "push-tactiek" voor advertenties ga je nu vervangen door de "pull-techniek" en dat zal voor de medewerkers misschien even wat wennen zijn. Als ze echter de statistieken eenmaal zien en doorkrijgen wat het effect is van inbound marketing, zullen ze snel overtuigd zijn.
  • Sales
    Binnen de salesafdeling zal een belangrijke verandering plaatsvinden, want er moet meer samengewerkt gaan worden met de marketingafdeling. Het is bij inbound marketing namelijk zo dat wanneer een lead voldoende interesse heeft getoond, hij doorgespeeld wordt naar sales zodat die contact kunnen gaan zoeken voor een eventueel gesprek. Deze sales qualified leads worden door marketing aangeleverd aan sales en sales geeft dan weer feedback zodat marketing weet of ze de juiste leads doorspelen. Zo wordt de marketingtrechter geoptimaliseerd, maar dit werkt alleen wanneer marketing en sales echt op één lijn zitten. Daarom is hier dus ook een aanpassing nodig. Daarnaast kunnen ook de sales medewerkers meehelpen met de content creatie, doordat zij het beste weten waar de klant naar op zoek is. Zo weten zij dus heel goed wat relevant is voor potentiële klanten en wat niet.
  • Overige afdelingen
    De overige afdelingen ondergaan ook een verandering, doordat ze ineens ook meer betrokken worden bij het marketingproces van het bedrijf. Deze medewerkers hebben namelijk de meeste kennis. Als je dus goede inhoudelijke content wilt maken, dan heb je hun expertise nodig. Zo kun je vragen blogs of e-books te schrijven, maar ook instructie filmpjes of interviews kunnen een grote bijdrage leven. Zorg voor die medewerkers wel dat er duidelijk gecommuniceerd wordt wat er van hen verwacht wordt en waarom. Op hen kan inbound marketing ook een positieve uitwerking hebben in meerdere opzichten. Laat hen ook weten wat deze manier van marketing oplevert en deel de resultaten.

De interne effecten die Marieke ook al noemde waren positief, en ik denk dat dat voor vrijwel alle organisaties die inbound marketing toe gaan passen geldt. In eerste instantie kan de verandering wat onrust veroorzaken, zoals dat bij elke verandering gaat, maar uiteindelijk zullen de medewerkers de positieve effecten ervan inzien.

Meer weten?

Ik speel al een tijdje met het idee om een e-book te schrijven over de effecten van inbound marketing binnen organisaties. Dit dan in meer detail dan de korte uitleg in deze blog. Mocht je input of suggesties hebben, of graag bepaalde vragen hierover beantwoord willen zien, reageer dan op deze blog, zodat ik het mee kan nemen in mijn voorbereidingen!