Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

De beste blog schrijf je zo!

Geschreven door One4marketing | 28 mei 2014

Iedereen heeft weleens een momentje waarop hij geen inspiratie heeft voor zijn blog. Het is dan ook moeilijk om iedere keer weer met iets anders en vernieuwends te komen. Vaak is het een gok of wat je schrijft ook echt aanslaat bij je publiek. Je weet dat pas wanneer je het online hebt geplaatst. Daardoor is het soms moeilijk om te bedenken waar je deze keer weer over moet gaan schrijven. Wat blijken nu de beste blogs te zijn? Ik zal hier mijn ervaringen even op een rijtje zetten.

Vernieuwend

De blogs die het bij mij het beste doen zijn blogs die echt iets nieuws brengen, wat nog niet eerder gedaan is. Zo heb ik een tijdje geleden een blog geschreven over het positieve effect van content marketing op de eigen medewerkers van het bedrijf. Dit was een onderwerp wat op andere blogs nog nauwelijks voorkwam, dus was het vernieuwend. Daardoor werd het een goed gelezen blog. Het probleem waar je dan wel tegenaan loopt is dat je wat meer je best moet doen om aan de informatie te komen voor in je blog. Het is makkelijker om informatie te vinden over onderwerpen die al veelvuldig zijn beschreven in blogs. Je zult dus meer energie moeten steken in het schrijven van een vernieuwende blog, maar dat is zeker de moeite waard!

Langere blogs

Dit klinkt heel gek, maar het blijkt dat langere blogs vaak meer lezers trekken en meer inbound links opleveren dan kortere blogs. Zo worden ze vaker gedeeld via social media en daardoor ook meer gelezen. Betekent dit dat al je content direct lappen tekst moeten worden van 1000+ woorden? Nee, dat betekent het niet, maar het betekent wel dat je je kortere blog posts af zou moeten wisselen met langere analyserende stukken.

Verrassende stukken

Alweer een tijd terug, met oud en nieuw, heb ik eens een keer een blog geschreven over de marketing lessen die je kunt leren van Bohemian Rhapsody. Dat leek me toen een leuk blog onderwerp omdat natuurlijk de top 2000 net weer afgelopen was en Bohemian Rhapsody weer op 1 had gestaan. Dit sloeg enorm aan bij de lezers, vooral omdat het een verrassend stuk was. Het was een andere kijk op marketing, een ander perspectief dan ze gewend waren. Voor mij was dat een eye opener dat je het dus op die manier aan moest pakken: stukken schrijven die verrassend waren en daardoor opvallen in het grote aanbod informatie op het web.

Discussie onderwerpen

Wat ook vaak leidt tot goed gelezen blogs zijn onderwerpen die deel zijn van een discussie. Het doel van inbound marketing is niet alleen dat jij als bedrijf informatie zendt en dat mensen de blogs lezen, maar vooral ook om gesprekken aan te gaan met die lezers. Zo kun je dus bewust kiezen voor onderwerpen waarvan je weet dat ze leiden tot een discussie. Zo heeft Margot ooit een blog geschreven over het revolutionair redesign van de marketing funnel, waarin ze het oude AIDA model gedag zei (overigens ook een goed voorbeeld van een langere blog). Dit riep natuurlijk vele reacties op bij de lezers, en er ontstond een heel gesprek uit. Dit is nog steeds de best gelezen blog op One4Marketing, juist doordat het die discussie opriep. Dit maakte het juist zo interessant om te lezen.

Passie

In het verlengde van de blogs die tot discussie leiden liggen de blogs waar je zelf met veel passie over schrijft. Zo was dat in mijn geval bijvoorbeeld over taalfouten in een tekst. Ik erger mezelf daar kapot aan, maar weet ook dat dat voor veel mensen niet zo geldt. Doordat je daar zelf dan achter je eigen mening staat en met passie over kunt schrijven, krijgen de lezers ook dat gevoel van passie mee uit wat je schrijft. Opnieuw kan dit weer leiden tot discussies, want niet iedereen is het met jouw mening eens. Die gesprekken zijn juist wat je wilt om jouw publiek actief te houden bij jouw bedrijf.

Actueel

Die blogs die inspelen op een bepaalde gebeurtenis of tijd van het jaar, doen het vaak ook goed. Meestal kun je bij dit soort blogs al aan de titel zien dat ze actueel zijn, waardoor mensen al sneller geneigd zijn om ze te lezen. Daarnaast kun je met dit soort blogs inspelen op bepaalde gevoelens van mensen, zoals bijvoorbeeld de warme familie gevoelens bij de kerst, of de vrolijke vlinders in de lente. Seizoensgebonden blogs dus. Dit soort blogs doen het vaak beter dan de puur zakelijke verhalen, omdat ze leuker en luchtiger zijn om te lezen. Dit is dus een goede tegenhanger van de langere analyserende blogs. Wissel het af om een mooie balans te krijgen en je lezers geïnteresseerd te houden.

Lijstjes, opsommingen, etc.

En als je het met bovenstaande tips nog niet weet, dan kun je altijd nog terugvallen op de gouden oude lijstjes, of opsommingen. Dit zijn blogs als “7 tips om…” of “do’s en don’ts van…”, waarin je dus een opsomming maakt van bijvoorbeeld tips om bepaalde onderwerpen beter aan te pakken. Dit zijn dan misschien niet de meest briljante blogs, maar ze zijn in ieder geval meestal wel van dat type dat mensen ze vlug kunnen lezen en daardoor trekken ze toch vaak veel bekijks. Voor de inspiratieloze dagen is dat dus altijd nog een oplossing.

Wil jij ook delen welke blogs het bij jou goed doen? Laat dan een reactie achter!