Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Hoe bereik je de perfecte timing voor social media?

Geschreven door One4marketing | 27 maart 2014

In deze tijd van het overal en altijd online aanwezig zijn, is het van belang dat je zorgt dat updates en content op het juiste moment geplaatst worden. Niet alleen voor het posten van content op je website is een goede timing belangrijk, ook voor het promoten ervan via verschillende sociale netwerken is het essentieel om dit op de juiste tijden te doen. Juist omdat er nu een overload is aan content, is het belangrijk om je klanten op de juiste manier en de juiste momenten te bereiken. Op die manier word je niet als de zoveelste irritante ‘pusher’ gezien. Naast de algemene toptijdstippen om te posten en leg ik de rol van de doelgroep hierbij uit. Tot slot leg ik uit hoe een het gebruik van een aantal tools social publishing een stuk makkelijker maakt.

 

De beste tijdstippen

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar wat de beste tijden zouden zijn om voor verschillende sociale netwerken te publiceren en te promoten. Aangezien elk netwerk weer over andere gebruikers beschikt, verschillen die tijden nogal. Volgens Argylesocial.com zijn dit de beste tijden:

Facebook: 's ochtends tussen 6:00u en 8:00u ’s, en ’s middags tussen 14:00u en 17:00u
Twitter:    's middags tussen 13:00u en 15:00u, vooral niet tussen 20:00u en 8:00u
Google+:   's ochtends tussen 9:00u en 11:00u
LinkedIn:   's morgens tussen 7:00u en 8:30u, en ’s middags tussen 17:00u en 18:00u


Rekening houden met je publiek

In principe geldt voor al deze netwerken dat vooral de doordeweekse werkdagen het goed doen, en dat posten in het weekend daarentegen niet effectief is. Ondanks dat deze tijden als algemeen het beste blijken te zijn, is het noodzakelijk om rekening te houden met je publiek. Posten wanneer het jou uitkomt, hoeft niet te betekenen dat jouw publiek het dan ook leest. Je moet dus onderzoeken hoe jouw doelgroep in elkaar steekt, en wat voor jouw doelgroep de beste tijden zijn. Zo posten marketeers vaak tijdens werkuren, terwijl de kans groot is dat het merendeel van de mensen dan aan het werk is en dus geen tijd heeft voor social media. Binnen veel bedrijven wordt het namelijk niet gewaardeerd wanneer medewerkers onder werktijd hun social media checken, en in dat geval is het dus goed om rekening te houden met werktijden en pauzes.
Bovendien is het ook handig om rekening te houden met waar je publiek zich bevindt, en dan niet op welke sociale kanalen, maar waar op de wereld. Want je perfect aan de bovenstaande tijden houden, heeft weinig zin wanneer je publiek zich in andere tijdzones bevindt. Als je bijvoorbeeld volgers in Amerika hebt, is het handig om laat op de avond of in het begin van de nacht te posten, deze tijd, zodat zij het op voor hun normale tijdstippen te zien krijgen.


Verschil B2B /  B2C

Dan bestaat er ook nog verschil tussen B2B en B2C. Wat betreft het posten rond pauzetijden zal dit meer gelden voor B2C dan B2B, aangezien het voor die tweede groep social media gebruik onder werktijden meer geaccepteerd zal worden als het om werk gerelateerd gebruik gaat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verkopers, die sociale media effectief kunnen inzetten voor meer sales.
Verder kan het posten in het weekend of juist doordeweeks ook van invloed zijn. Zo bereik je met Facebook meer engagement in de weekenden, als het gaat om B2C. Voor B2B is dit verschil minimaal, maar bereik je daarentegen met Twitter meer engagement op doordeweekse dagen. Houd dus goed in gedachten waar jouw doelgroep toe behoort. 
 

Tools voor social media publishing

Hulp van HubSpot

Nu is het soms lastig om jouw content op precies de juiste tijdstippen te posten, en kost het vaak veel moeite om daar goed rekening mee te houden. Gelukkig bestaat er hulp, zo beschikt software van HubSpot over een handige tool waarmee social publishing een stuk makkelijker gaat. Hier heb je de mogelijkheid om updates via verschillende social media in te plannen op de gewenste tijdstippen wanneer je eenmaal je sociale netwerken hebt gekoppeld. Zo kun je alsnog je publiek goed bereiken, zonder dat het je zelf extra moeite kost om te wachten op de juiste tijden.
Bovendien geeft deze HubSpot tool een goed overzicht van jouw bereik: het verloop van jouw social media activiteiten gedurende bepaalde tijd. Dit is overigens ook een handige manier om uit te zoeken welke tijdstippen om te posten voor jouw doelgroep goed werken. 
Hier zie je hoe bijvoorbeeld een Tweet ingepland kan worden:

Overzichtelijk worden onder andere het aantal kliks en interacties weergegeven:



Retweetlab.com voor Twitter

Hubspot beschikt ook nog over een analysetool speciaal voor Twitter: retweetlab.com. Via deze website kun je je eigen of andermans Twitteraccount laten analyseren, en zo een goed inzicht krijgen in jouw Twitter gebruik. Je krijgt te zien op welk moment jouw tweets het meest worden geretweet, zowel de dag als het specifieke uur. Verder worden nog een aantal dingen geanalyseerd die van invloed zijn op de effectiviteit: de lengte van je tweets, de toon, negatief of positief, en de meest retweetgevoelige woorden. Wat betreft de oorzaak van retweets wordt gekeken naar de invloed van hashtags, het inbouwen van links en calls to action en het stellen van vragen.
Al met al geeft deze tool een goed, compleet overzicht, en zeker wanneer Twitter een van je belangrijkste sociale netwerken is, is het de overweging waard om het ook eens te proberen. 
Hier enkele voorbeelden van grafieken:

 

 

Buffer

De buffer-app is ook een handige tool om je social media posts mee te plannen. Wanneer je hier je social media accounts aan koppelt kun je ook hier je updates inplannen op de gewenste tijdstippen. Buffer app werkt alleen met Facebook, Twitter en LinkedIn.
 

Hootsuite

De hootsuite tool helpt je bij het publiceren van je content, en doet dat voor de sociale netwerken Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Foursquare en Wordpress. Naast het inzicht wat je krijg door middel van het grote, overzichtelijke dashboard, kun je ook hier meerdere updates tegelijkertijd inplannen op gewenste tijdstippen. 

 

Ik hoop je nu wat meer bewust te hebben gemaakt van het feit dat timing van het publiceren en promoten via social media toch echt heel belangrijk is, en dat er verschillende tools zijn die je daarbij goed kunnen helpen.

Het belangrijkste advies: denk altijd vanuit de doelgroep!