Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Google AdWords innoveert met de 3 musketiers van de Keyword Planner

Geschreven door One4marketing | 16 mei 2013

Eén voor allen, allen voor één! Net als de drie musketiers bundelt Google AdWords verschillende krachten om de marketeer bij te staan in het ontwikkelen van een AdWords campagne. Uw SEO activiteiten worden een stuk efficiënter met... de Keyword Planner!

Met "integratie" en "efficiëntie" als toverwoorden ontwikkelde Google AdWords deze innovatie. De Keyword Planner  is nu nog een nieuwe optie in de ‘Tools and Analysis’ categorie, maar in de toekomst zal deze de Keyword Tool en Traffic Estimator vervangen. 

Wat is de kracht van de Keyword Planner?

Het doel van de Keyword Planner is om de marketeer te begeleiden in het opzetten en uitwerken van zoekwoordcampagnes. De geïntegreerde tools vormen nu een planner die u steun biedt om voortaan meer gestructureerd en efficiënter te werk te gaan. Zodoende groeit de kans dat uw AdWords campagnes slagen exponentieel! De verschillende stappen vertonen de eigenschappen van een soort workshop. What would you like to do? Zo luidt de eerste vraag die Google AdWords u stelt in deze nieuwe tool. Hiervoor kiest u binnen de Keyword Planner uit de volgende 3 paden:

 

1. Inspiratie opdoen voor nieuwe zoekwoorden

In deze fase heeft Google AdWords weer drie verschillende "musketiers" klaarstaan om u te dienen. Naast het zelf invoeren van keywords, heeft Google verschillende categorieën ingeprogrammeerd waar u uit kan kiezen. Daarnaast kunt u ook ideeën opdoen door een landingspagina te scannen. Die kan natuurlijk van uzelf zijn, maar als u wilt, voert u hiermee ook een landingspagina van uw concurrent scannen. Slagen zij Google-analytisch gezien in hun aanpak? Dan neemt u dat uiteraard mee in de opzet van uw eigen campagne. Zo niet, vermijd dan de zoekwoorden die zij gebruiken.

 

Stap 1.1. Zoekwoorden in hokjes stoppen

Zodra u dus een aantal op het eerste gezicht aantrekkelijk ogende zoekwoorden hebt verzameld, volgt het categoriseren. U “zeeft” de keywords door ze in filters plaatsen, bijvoorbeeld om te bepalen welke zoekwoorden buiten uw budget vallen om uiteindelijk alleen de pareltjes onder de zoekwoorden over te houden. Uiteraard kunt u ook nog steeds selecteren op concurrentie en zoekvolume.

De winnaars vergelijkt u met de zoekwoorden die u eventueel al op uw account staan. Wilt u voorkomen dat de “nieuwe” zoekwoorden overlappen met degene die u al heeft, dan vist Google AdWords deze er persoonlijk voor u tussenuit. Tot slot kunt u zoekwoorden met bepaalde termen ook altijd voorrang geven op anderen, bijvoorbeeld wanneer zij ‘inbound’ of ‘marketing’ bevatten.

 

Stap 1.2. Segmenteren en specificeren voor persoonlijk succes

In deze stap laat Google AdWords u zoekwoord statistieken zo aanpassen dat zij relevant zijn voor uw persoonlijke campagnes. Denk hierbij aan demografische en statische parameters zoals taal en land, maar ook aan de meer dynamische, zoals uw zoeknetwerk.

 

Stap 1.3. Het vormgeven van uw eigen Keyword Plan

Uw zoekwoord campagne begint stukje bij beetje meer vaste vorm te krijgen. Het “Keyword Plan” vormt een tijdelijke opslagplaats voor veelbelovende zoekwoorden die u tijdens het zoeken tegen het lijf loopt, zodat u er later weer eenvoudig mee verder kunt.

In dit plan komen de Keyword Tool en de Traffic estimator samen: eerst moest de gebruiker de gevonden zoekwoorden copy-pasten in de Traffic Estimator. Dit leverde een kink in de kabel op. Met de Keyword Planner heeft Google deze vertraging in het proces opgelost. Met een klik op de knop verschijnt het venster van het echte werk: hier vraagt u uw schattingen op waarmee u strategische keuzes gaat maken. Om de schattingen uit te voeren, heeft Google slechts nog uw bot en dagelijks budget nodig om u van een indicatie te voorzien, bijvoorbeeld van uw gemiddelde ad positie of een schatting van het aantal clicks. Deze “Daily Estimates” ziet u in het volgende plaatje rechts bovenaan.

 

 

2.     Invoeren van eigen zoekwoorden

Bent u al in het bezit van een lijst met “eigen” zoekwoorden? Dan weet de Keyword Planner daar ook raad mee. Wanneer u zoekwoorden invoert in de Keyword Planner, plakt deze er meteen een schatting aan vast. Zo ziet u meteen welk effect zoekwoorden op uw traffic hebben. Als u in het verleden al verschillende campagnes hebt gedraaid en daardoor in het bezit bent van waardevolle data, geeft de Keyword Planner u de kans om deze data te integreren in de schattingen. Als deze lijst met zoekwoorden zich al heeft bewezen, schroom dan niet en voer deze in.

 

3.     Uitbreiden van lijsten met zoekwoorden

De laatste weg die u naar een plan voor uw zoekwoord campagne brengt specialiseert zich in speciale zoekwoordcombinaties. Daarom is zij alleen geschikt voor gebruik wanneer u producten verkoopt met zeer specifieke eigenschappen of wanneer u beschikt over veel verschillende productcategorieën. Google vergelijkt dus verschillende combinaties van een lijst met zoekwoorden die u zelf importeert, zoals u ziet in het volgende voorbeeld:

 

 

 

Het nieuwe keyword plannen samengevat

De Keyword Planner van Google AdWords biedt u dus een innovatieve oplossing voor het ontwikkelen van nieuwe zoekwoordcampagnes. De tool bestaat uit drie verschillende "musketiers" die u ieder op hun eigen manier van dienst zijn. Door de integratie van verschillende functies binnen Google Analytics in deze nieuwe tool, gaan er deuren van efficiëntie voor u open op het gebied van SEO, keyword selectie, categorisatie, evaluatie en implementatie.

 

Hoe zet u Google AdWords efficiënt in voor SEO activiteiten? Deel uw ervaringen en tips met ons. Wij horen uw mening graag.