Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

10 Apple succesfactoren waar Inbound Marketing van kan leren

Geschreven door One4marketing | 20 november 2012

Carmine Gallo bracht in april 2012 het boek ‘The Apple experience: Secrets to building insanely great customer loyalty’ uit. Hierin introduceert hij 10 principes die naar zijn zeggen alle bedrijven in alle branches helpen succesvol te overleven in de markt. Ook voor Inbound Marketeers vormen deze lessen een waardevolle toevoeging aan hun marketingstrategie.

1.     Inspireer met uw visie, niet met uw product

Probeer klanten voor u te winnen door te inspireren. Op die manier onderscheidt u zich als bedrijf van anderen en ontwikkelt u een stevig corporate image. Inbound Marketing probeert dit corporate image te ontwikkelen door een online expertisestatus op te bouwen en daardoor de merkbeleving van klanten te vergroten.

2.     Voeg waarde toe aan mensenlevens

Wanneer u in staat bent het leven van de klant een stukje mooier te maken, heeft u goud in handen. Een toenemende klantbeleving staat namelijk positief in verband met klantloyaliteit. Dit is een van de kerndoelen van de Inbound Marketing strategie, namelijk een duurzame relatie opbouwen met de potentiële klant. Denk dus vanuit de menselijke, emotionele beweegredenen tot aankoop en niet de rationele. Vervang ‘lead’ door mens.

3.     Help mensen zichzelf te ontwikkelen

Wanneer u bijvoorbeeld een accountant of ICT-er bent, komt u geregeld in aanraking met mensen die soms niet helemaal begrijpen wat uw bedrijfsprocessen inhouden of wat u voor een andere organisatie kunt betekenen. Hierdoor wordt het lastig de voordelen van een product of dienst in te zien. Met behulp van Inbound Marketing deelt u relevante informatie, waardoor mensen uw product beter gaan begrijpen. Door deze nieuwe inzichten verandert hun attitude ten opzichte van het product en neemt de koopkans toe, maar ook uw expertisestatus.

4.     Vertrouwen in uw salesteam

Wanneer u als marketing afdeling een lead heeft doorverwezen naar Sales, hoopt u natuurlijk op een succesvolle verkoop. Bij Apple laten ze iedere medewerker bij Sales werken volgens hun eigen marketingstrategie. Ze focussen daarbij niet op het sluiten van de deal, maar vooral op de relatie tussen het bedrijf en de klant. Wederom zien we hier een van de kernprincipes van Inbound Marketing terug.

5.     Person-organization fit

Wanneer een werknemer de organisatiecultuur ademt, verrijkt zij ook de Inbound Marketing strategie. Dit faciliteert namelijk bloggen vanuit het perspectief en de kernwaarden van het bedrijf. Werknemers die betrokken zijn bij  Zorg dus bij de werving en selectie voor een person-organization fit. Een literatuurstudie van Sutarjo, gepubliceerd in International Journal of Business and Social Science geeft een verhelderende definitie van person-organization fit en bespreekt een van de meest gebruikte modellen.

6.     Stimuleer diversiteit onder medewerkers

Met een variëteit aan werknemers stijgt uw online image. Wanneer u verschillende specialisaties binnen uw organisatie bundelt, stijgt uw expertisestatus. Motiveer uw personeel daarom ook een persoonlijk aspect toe te voegen aan hun blogartikelen, maar moedig ze daarnaast ook aan om hun kennis te delen binnen de organisatie.

7.     Verkoop oplossingen

Met de verkoop van Apple producten, willen het bedrijf het leven van de klant een stukje makkelijker maken. Dit doen ze door te denken in oplossingen, wat overeenkomt met de Inbound Marketing strategie. Door kennis te delen en content te publiceren, willen Inbound Marketeers potentiële klant helpen door hen eerst de juiste, relevante informatie te laten inwinnen. Daarom vergelijken zij vaak de Inbound Marketing strategie met het traditionale, inmiddels verouderde Outbound Marketing. Hierdoor schetsen zij de problemen die Outbound Marketing opleveren, een marketingstrategie die gepaard gaat met hoge investeringen in combinatie met te weinig resultaat en ROI in vergelijking met Inbound Marketing. Vervolgens lanceren zij de oplossingen die Inbound Marketing biedt en de successen die daaraan onlosmakelijk verbonden zijn.

8.     De persoonlijke A-P-P-L-E klantenservice

Ook de verschillende klantenservice stappen die Apple introduceert, passen perfect in het Inbound Marketing plaatje:

Approach: Benader klanten vriendelijk (dus niet meteen met een verkooppraatje)
Probe: Inleven in de klant om te ontdekken en te peilen naar welke oplossing deze zoekt.
Present: Het lanceren van de ideale oplossing die de klant nodig heeft.
Listen: Beantwoorden van eventuele vragen
End: Sluit het aankoopproces netjes af en creëer kansen voor remarketing. Met Inbound Marketing kunt u de potentiële klant verzoeken op hen op de hoogte te houden van nieuwe aanbiedingen of bijvoorbeeld uitbreidingen, nieuwe versies of updates van software.

9.     Multisensory marketing

Ook de multi-sensory experience die Apple aanbiedt in de Apple store, is een welbekende term geworden in de marketing wereld. Forbes geeft uitleg over multi-sensory Marketing. Inbound Marketing speelt in op Multi-sensory marketing door content op verschillende manieren aan te bieden, namelijk via blogs, maar ook video, infographics, webinars, etc. Hierin onderscheiden zij dus tekstuele en visuele content, waarbij horen en zien vooral aan bod komen. Wanneer de lead naar het volgende stadium in de funnel wordt geleid, laat de Inbound Marketeer hem kennis maken met de oplossing die het product of de dienst biedt. Een concreet voorbeeld is een proefrit in een auto, waarbij het aspect voelen ook aan bod komt. De lead voelt namelijk het comfort van de auto en ervaart het rijplezier. Zo komen dus verschillende zintuigen aan bod naarmate het aankoopproces vordert.

10.   Leidt de klant niet af

De laatste les van Apple houdt in dat u de klant tijdens het aankoopproces niet moet afleiden. Zelf noemen zij een schone Apple Store als voorbeeld, maar wat het Inbound Marketing principe betreft zou ik eerder de website aan willen halen. Wanneer u uw website ‘opgeruimd’ houdt en bijvoorbeeld duidelijke Call To Actions  invoegt op uw homepage, weet de bezoeker wat hem te doen staat en wordt hij niet afgeleid door allerlei andere opties. Dit is ook een reden waarom het uitschuifmenu op landingspagina’s vaak wordt weggehaald. Optimaliseer dus uw website en garandeer gewenst gedrag.

 Speelt Inbound Marketing bij u al de hoofdrol in uw marketingstrategie?