Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

5 emailmarketing tactieken die echt werken!

Geschreven door Driek Geurtsen | 21 september 2012

 

Allereerst een aantal verhelderende feitjes over emailmarketing:


  • 50% van de klanten geeft toe geen
    vertrouwen meer te hebben in de emailberichten die zij van bedrijven ontvangen
  • In de tweede helft van 2011 werd 27% van de emails geopend via een mobiel apparaat. Meer dan een derde van de ondernemingen blijkt echter geen strategie te hebben voor mobiele emailmarketing.
  • 59% van de B2B marketeers ziet emailmarketing als het meest effectieve middel om inkomsten te genereren.
  • Het (té) frequent versturen van emails is de nummer 1 reden dat lezers zich afmelden.

Bron: business2community 

Emailmarketing is een zeer effectief marketingwapen om een duurzame relatie met de klant op te bouwen. Echter kan hetzelfde wapen zich ook tegen u keren: de klant ziet de verzameling aan emails al gauw als spam. Hoe houdt u de lead betrokken bij uw bedrijf zonder irritatie op te wekken? In dit artikel leert u vijf tactieken voor effectieve emailmarketing!

 

1. Segmenteer uw doelgroep

One size never fits all! De ene klant is de andere niet, dus hoe effectief is het eigenlijk om één email te sturen naar uw gehele publiek? Verbazingwekkend genoeg verstuurt maar liefst 80% van de emailmarketeers dezelfde content naar alle lezers. Voor een effectieve emailmarketing is het echter noodzakelijk om uw doelgroep te segmenteren, en daarmee uw buyer personas te profileren.

Globaal zijn de segmentatiefactoren voor emailmarketing als volgt:

  • Demografie
  • Geografie
  • Gedrag
  • Engagement level
  • Het soort content dat zij leest
  • Het soort content waarop zij klikt

Aan de hand van deze gegevens kunt u een email op maat maken. U zult ontdekken dat gerichte emailmarketing als het meest aantrekkelijk wordt ervaren.

 

2. Optimaliseer uw content met A/B testen

Een andere methode die ontzettend effectief is, is A/B testen. Helaas wordt deze strategie vaak genegeerd vanwege de tijd en moeite die het in beslag neemt. Het optimaliseren van uw emails op basis van A/B testen is echter absoluut de investering waard. Daarbij is A/B testen eigenlijk een heel simpel proces:

  1. Ontwerp een email, gericht aan een bepaald segment die u heeft gedefinieerd
  2. Sla de originele versie op, en verander vervolgens een paar kleine aspecten aan de email, zoals het onderwerp, de groet of de Call-To-Action.
  3. Verstuur de originele versie naar de ene helft van het segment en de veranderde versie naar de andere helft
  4. Analyseer vervolgens de resultaten van beide versies. Welke versie scoort hoger wat betreft de openratio en de doorklikratio (CTR)?
  5. Blijf uw e-mails testen en verfijnen.

U zult zien dat naarmate u meer A/B testen uitvoert, u meer resultaat behaalt met uw e-mail marketing. Meer informatie over het meten van uw email statistieken vindt u in dit artikel

 

3. Ontwerp een mobiele versie voor uw emails

Smartphones nemen te leiding! In de grafiek hieronder (afkomstig van Litmus)  is te zien dat de openratio op smartphones enorm is toegenomen. Het is dan ook ten zeerste aan te raden om een mobiele versie van uw emails te ontwerpen.

 Uw mobiele versie moet aan de volgende eisen voldoen:

  • De lezer kan alleen verticaal scrollen, niet horizontaal
  • Teksten en afbeeldingen moeten zelfs op de kleinere schermen leesbaar zijn
  • De links in de tekst moeten klikbaar zijn
  • De opzet moet eenvoudig blijven
  • Ook uw landingspagina’s moeten mobielvriendelijk zijn

In de blog van E-village wordt helder uitgelegd hoe u de mobiele versie van uw email kunt optimaliseren.

 

4. Integreer social media in uw email

Ongetwijfeld kent u de potentie van social media. Maar waarom social media en emailmarketing combineren? Ten eerste al omdat de Click Through Rates (CTR) met maar liefst 30% toenemen op het moment dat leads uw boodschap kunnen delen, zo blijkt uit onderzoek van GetResponse. Met drie of meer sharing buttons stijgt dit getal zelfs naar 55%. Daarbij bieden social media eindeloos veel mogelijkheden om de kwaliteit van uw emails te vergroten:

  • Op het moment dat lezers uw bericht gaan delen, vergroot uw publiek zich exponentieel. Ook is de kans groot dat u meer volgers op de sociale netwerken krijgt
  • Het opstellen van nieuwsbrieven neemt doorgaans veel tijd in beslag. Via RSS is het mogelijk om automatisch nieuwsbrieven te ontwerpen op basis van (nieuws)artikelen die u die maand op uw blog heeft gepubliceerd. Dit zorgt tegelijkertijd voor meer traffic op uw blog
  • Interessante nieuwsberichten en onderzoeken die op Twitter voorbij komen kunt u gebruiken als content voor uw nieuwsbrieven
  • Via LinkedIn, Facebook en Twitter kunt u polls verspreiden. Van de resultaten kunt u een visuele weergave maken en deze kunt u vervolgens verwerken in een nieuwsbrief
  • Maak uw emails aantrekkelijk met winacties die u via Facebook organiseert
 
 

5. Win de harten van de slapende lezer

Het genereren van een lead is één ding, het warmhouden (leadnurturing) ervan is echter een heel ander verhaal. En helaas maar waar: een groot deel van uw volgers heeft zijn interesse in u mogelijk verloren. Sommigen schrijven zich uit voor uw emails, waar anderen deze onverschillig naar de prullenbak verwijzen. Maar die tijden zijn voorbij! Zo wint u de harten van deze slapende lezers weer terug:

  • Bied de inactieve groep een free trial aan
  • Verleid het inactieve lid met leuke winacties en vermeld deze duidelijk in de onderwerpsregel (immers, de meesten nemen niet de moeite om uw email te openen tenzij het onderwerp hen aanspreekt).
  • Take it slow! Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat het (té) frequent versturen van emails de nummer één reden is dat lezers hun inschrijving annuleren. Het is aan te raden om de lezer zelf te laten kiezen hoe frequent zij emails willen ontvangen.
  • Trigger de slapende lezer met een deadline. Stel de lezer voor de keuze: wil zij mails blijven ontvangen (opt-in) of wilt zij van de maillijst verwijderd worden? Dit werkt als een soort wake-up call voor de lezers. Tegelijkertijd schoont u uw contactenbestand op: diegenen die echt niet meer geïnteresseerd zijn in uw producten of diensten kunnen van uw lijstje geveegd worden.
  • Maak bij promotiecampagnes in uw subjectregel gebruik van het woord ‘exclusief.’ Dit woord verhoogt de openratio met 14%. Vanzelfsprekend moet uw content een waardevolle toevoeging zijn, anders verliest u de interesse van de uit-zijn-slaap-verwekte lezer opnieuw.

 

Segmenteer, probeer en optimaliseer: dat is het geheim van kwalitatieve emails! Heeft u meer tips voor effectieve emailmarketing? Vanzelf horen wij dit graag!  

Met dank aan business2community