Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

6 tips voor een optimale homepage om je conversie te verbeteren

Geschreven door One4marketing | 17 januari 2017


Je ontmoet regelmatig iemand die je niet kent. En uiteraard oordelen we niemand op het eerste gezicht, zeggen we. Maar wist je dat wij binnen 10 seconden al een eerste indruk van iemand hebben gevormd? Je voorkomen is je visitekaart, zullen we maar zeggen.

Online werkt het ook zo. Alleen, dan hebben we nog minder tijd. Je hebt maar drie seconden om je websitebezoeker zó te boeien, dat hij blijft hangen. Of waren het nou zeven seconden? Hoe dan ook, je krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken. Zorg dat je die eerste keer zo goed en zo snel mogelijk benut. 

Zorg voor een 'wow-moment' met je homepage

Als je op een website komt word je ontvangen door de gastvrouw / de gastheer: de homepage. Je website, en dan de homepage in het bijzonder, is het visitekaartje van je bedrijf. Hier wil je de websitebezoeker ook graag warm verwelkomen. Zorg daarom voor een onverwoestbare, positieve eerste indruk op je homepage. Bezoekers van je homepage zijn in eerste instantie nog geen leads. Dus wil je ze triggeren om op je website te blijven. Liever nog, dat ze even rond kijken op meerdere pagina's van je website. Met als uiteindelijke doel; ze te leiden naar een lead generend middel waar zij hun antwoord uit halen en jij een lead. Hoe doe je dat?

Je homepage heeft als doel om bezoekers:

  • Aan te trekken en te boeien; de homepage maakt nieuwsgierig en navigeert de websitebezoeker naar de content waar behoefte aan is
  • Te informeren: hiermee zorg je dat er gevonden wordt waar men naar op zoek is
  • Kennis te laten maken met jouw bedrijf: ja, de welbekende 'eerste indruk'
  • Te stimuleren naar andere websitepagina's te gaan: de websitebezoeker triggeren met persoonlijke en relevante content die hem / haar aanpreekt

Lees de volgende tips om bovengenoemde doelen te halen!

1. Gebruik een sterke headline (H1) en subtitel

Je website moet binnen een paar seconden duidelijk maken wat jouw bedrijf te bieden heeft. Daar gebruik je onder andere de titel van je homepage voor. Deze titel kan een succes- of een faalfactor zijn. Ook al gaat het vaak maar om een paar woorden, het kan veel opheldering geven. Met je subtitel kan je nog even een stapje verder gaan. Benoem bijvoorbeeld een oplossing voor een pijnpunt. 

Promoot het product of dienst die de meeste aandacht verdient. Soms is dit een dienst of product die een boost kan gebruiken maar vaak zijn dit ook populaire producten of diensten. Vraag jezelf af; waarom is dit een product wat ik wil promoten en wat mijn website bezoeker, en (potentiële) klant, nodig heeft? Vertel niet alleen wat je wilt vertellen, maar biedt een oplossing voor het probleem van je ideale klant. Zo krijg je klanten die bij je passen, wek je gelijk interesse bij de (potentiële) klanten tussen je websitebezoekers en maak je ze blij met jouw product of dienstverlening.

Wil je ook meer leads genereren? De keuze is aan jou:

2. Hou het simpel en maak een duidelijk statement 

Het is duidelijk. De kunst van een homepage is om gedurende een paar seconden de aandacht van de bezoeker vast te houden. Maak een helder statement over wie jullie zijn als bedrijf en wat jullie te bieden hebben. Wij als mensen zijn geneigd om te denken: "what you see is what you get". Houd daar rekening mee in het ontwerp en in de opbouw van je homepage. Zorg voor een aantrekkelijke, uitnodigende uitstraling. Met een heldere en krachtige boodschap, waarin wordt uitgelijnd wat de website voor de bezoeker kan betekenen. En dat zonder teveel poespas.

Zorg ervoor dat mensen makkelijk vanuit je homepage door je website kunnen navigeren. Een menubalk kan bepalend zijn voor een conversie of een bounce. Test daarom het gebruiksgemak van je website uitvoerig. En wat denk je van een zoekfunctie op je homepage? Dat kan prima, omdat het mensen helpt om iets te vinden op je website waar ze naar op zoek zijn.

Kort samengevat let je op de volgende punten:

  • Introduceer je bedrijf en geef je bezoeker een duidelijke merkbeleving;
  • Wees merkwaardig, uniek en jezelf qua ontwerp en uitstraling;
  • Bied je bezoekers duidelijke wegen naar de rest van je website.  

Dropbox is een goed voorbeeld van hoe het in de praktijk eruit kan zien. Een eenvoudig design, met een specifieke uitstraling. En dankzij een duidelijke titel en subtitel weet je meteen wat Dropbox voor je kan betekenen.

3. Gebruik beeld dat je verhaal ondersteunt 

Wij als mensen zijn over het algemeen visueel ingesteld. En omdat we steeds meer overspoeld raken met content, willen we informatie het liefst in hapklare brokken aangeboden krijgen. Het spreekwoord luidt niet voor niets: "Één beeld zegt meer dan duizend woorden".  Je website is alleen geen fotoboek,  je kunt er niet omheen om tekst te gebruiken, dus bekrachtig jij die mooie website met beeld. Zodat je binnen een paar seconden duidelijk kunt maken wat je als bedrijf te bieden hebt.

Let wel, voorkom cliché Stockfoto's, die je overal op internet tegenkomt. (Tip: een blog van HubSpot met 20 website's voor goede Stockfoto's.)

Vergeet niet je afbeeldingen te optimaliseren voor mobiele gebruikers. Dit geldt uiteraard niet alleen voor de afbeeldingen op je homepage, maar voor iedere afbeelding op je website. HubSpot gebruikers hoeven zich hier overigens geen zorgen over te maken omdat HubSpot afbeeldingen automatisch verkleind. Vergeet ook niet om een alt-tekst toe te voegen aan je afbeeldingen.

4. Win het vertrouwen van je homepagebezoeker 

Wij zeggen altijd: zaken doe je met mensen, niet met ondernemingen. Op je homepage heb je ook de mogelijkheid om de menselijke kant van je bedrijf te belichten. Om zo sympathie of vertrouwen te krijgen.

Je kunt bijvoorbeeld laten zien wie je onderneming representeert en daar beeld bij gebruiken. Onderzoek wijst uit dat mensen positiever reageren op website's waar foto's met gezichten op te zien zijn, dan websites waar geen foto's van gezichten op zijn te vinden. Of waar zelfs helemaal geen foto's opstaan. Wil je geen foto's van je team op je homepage? Win dan het vertrouwen van je homepagebezoeker door de thought leadership van je mensen te tonen. De thought leader is een kennisguru en een toonbeeld van expertise, innovatie, betrouwbaarheid en inspiratie op een bepaald vakgebied. Straal dit meteen uit op je homepage!

Ook kan je met referenties of testimonials op je homepage, bewijzen dat je geweldige dingen te bieden hebt. Mensen willen graag geloven dat je veel voor hen kan betekenen. Maar, als ze lezen en ervaren dat anderen ook echt geholpen zijn, dan geloven ze dat eerder. 

Plaats korte quotes van klanten op je homepage, met links naar klantcases. Voeg je er een naam en een foto aan toe? Dan verhoogt dat de betrouwbaarheid van de referentie. 

5. Plaats de juiste én de juiste hoeveelheid CTA's 

Zoals ik al noemde, wil je je homepagebezoeker prikkelen en boeien, meer vertellen over jouw bedrijf en stimuleren om verder te speuren op je website. Het plaatsen van enkele CTA's kan daarbij helpen. Met een CTA geef je de bezoeker een duwtje in de rug om ergens op te klikken. Plaats je belangrijkste CTA's boven de vouw, zodat ze direct zichtbaar zijn wanneer je homepage opent. Maar wees selectief! Wordt je homepagebezoeker overladen met buttons, dan haken mensen af. 

De CTA's moeten visueel eruit springen, maar wel in de uitstraling van je website passen. Gebruik niet teveel woorden en maak het actiegericht, ongeacht wat jij als bedrijf aanbiedt. Voorbeelden zijn: "Schrijf je in", "Gesprek inplannen" of "Probeer het gratis".

Scrollt iemand verder naar beneden, dan kan je nog aanvullende CTA's plaatsen. Je bereikt daarmee de mensen die niet meteen op de CTA's boven de vouw klikken. Er zijn immers meerdere wegen die naar Rome leiden. Je kunt op je homepage ook goed een CTA naar een leadgenererend middel plaatsen. 

Uber.com.nl maakt mooi gebruik van CTA's op hun website. Hieronder zijn de CTA's boven de vouw te zien. Scroll je verder naar beneden, dan zie je nog meer CTA's.

6. Maak je homepage mobielvriendelijk 

Deze laatste tip staat weliswaar onderaan dit blog, maar is daarmee niet minder belangrijk, helemaal niet in deze tijd. Het is de laatste jaren erin gehamerd dat je website mobielvriendelijk moet zijn. Toch gaan genoeg bedrijven daarmee nog de mist in. En dat is zonde! Het aantal mobiele gebruikers blijft wereldwijd stijgen. Daarnaast is er ook een immens grote groep mensen, die alléén een mobiel apparaat gebruikt en geen desktop meer. Een optimale responsive website is tegenwoordig een must.

Het kan zijn dat er zelfs meer mobiele gebruikers dan desktop gebruikers op je homepage komen. Hoe jammer is het dan niet, dat je website traag laad, dat afbeeldingen niet juist getoond worden of dat mensen niet op een button kunnen klikken omdat deze te klein is? Het kan écht voor een keiharde bounce zorgen. Zie dat te voorkomen!

Niet alleen voor je websitebezoeker is het gewenst dat je homepage optimaal op een mobiel functioneert. Ook Google heeft een voorliefde voor goed functionerende, responsive website's.

Wil je graag jullie homepage verbeteren, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je graag dat wij je helpen bij het optimaliseren van je homepage? Als jij er klaar voor bent, staan wij voor je klaar!