Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Antwoord op de 6 meest gestelde vragen over Social Media

Geschreven door Driek Geurtsen | 23 augustus 2013

Er was eens een tijd dat het begrip ‘social media’  verwees naar een verschijnsel dat grotendeels bestond uit verblindende MySpace profielen en, tijdens een pauze in de lente gemaakte schoolfoto’s op Facebook (deze werden later echter verwijderd ter voorbereiding op een sollicitatiegesprek). Zo is het niet meer.

Leads genereren en kennis delen

Vandaag de dag is social media een goede manier om leads te genereren. Bovendien is het een onmisbaar onderdeel in elke inbound marketing strategie. Het komt steeds vaker voor dat bedrijven ‘social media’ kanalen gebruiken om hun kennis te promoten en om zich te verbinden met hun publiek.

Wil je meer en betere leads?

En ze hebben gelijk om dat te doen. Het blijkt dat 80% van de Amerikaanse social network gebruikers er de voorkeur aan geeft zich door middel van Facebook met een bepaald merk te verbinden. Echter, daar er onder marketeers enkele steeds terug kerende vragen zijn, en dit zijn vragen die wij van onze gebruikers ook steeds krijgen.

Zo, In de geest van het delen, hier volgend de top-6 van vragen die HubSpot gebruikers stellen rond social media, en de 6 antwoorden die over het algemeen gelden.

 

1. Welke social media kanalen kan ik het best gebruiken voor mijn bedrijf?

Het gebruik van verschillende kanalen werkt het best wanneer u eerst kijkt naar uw doelgroep (Buyer Persona's) Bijvoorbeeld, wanneer uw klanten B2B bedrijven zijn kunt u het best LinkedIn gebruiken. 65% van de B2B bedrijven vinden klanten met behulp van LinkedIn. Maak daarom gebruik van LinkedIn bedrijven pagina's en Groepen om uw waardevolle kennis te verspreiden onder uw doelgroep.

Wanneer uw doelgroep echter bestaat uit consumenten, kunt u het beste starten met Facebook. Klanten doen eerder een aankoop van een bepaald merk, nadat ze het merk ‘geliked’ hebben op Facebook. Dus als u weet dat uw klanten op Facebook actief zijn, doe dan alles wat u kunt om hen te vinden.

Gebruik in ieder geval altijd Twitter

Het maakt echter niet uit wie uw doelgroep is, particulieren, kleine bedrijven of multinationals, Twitter is een must! Twitter is een goede manier om uw kennis te promoten en om aankondigingen te doen. Bovendien kunt u door middel van Twitter volgen wat mensen zeggen over uw merk en producten en kunt u dienovereenkomstig reageren. Nog niet overtuigd? Het blijkt dat bedrijven die Twitter gebruiken 2 keer meer potentiele klanten per maand krijgen dan de bedrijven die geen Twitter gebruiken. Twitter (en social media in het algemeen) is een belangrijk kanaal voor elk bedrijf dat inbound marketing gebruikt.

 

2. Welke soort aanbiedingen werken het best op social media?

Voordat u nadenkt over welke kennis u gaat gebruiken, moet u bedenken aan wie u wilt bereiken. Het is namelijk voor de hand liggend dat uw doelgroep bestaat uit meerdere Buyer Persona's. U zult dan uw aanbiedingen dynamisch moeten aanpassen op uw bezoeker.

Want: Als iemand uw website voor de eerste keer bezoekt wilt u niet dat hij dezelfde CTA’s te zien krijgt als de persoon die al meerdere keren iets van uw website gedownload. Om dit te bewerkstelligen zou het handig kunnen zijn om HubSpot’s slimme CTA’s te gebruiken om uw call-to-action toe te passen op de persoon die ze bekijkt. Stem uw CTA’s af op de volgende logische stap. (bijvoorbeeld, iemand die voor het eerst uw site bekijkt wil misschien een gratis E-book, terwijl een persoon die uw website al vaker bezocht heeft misschien een demo of trial wil) Start dus snel met slimme CTA’s

Wanneer u eenmaal hebt uitgevonden wie u bereikt. Kunt u uw aandacht vestigen op  het 'wat'. Er is echter geen echte theorie over welke manier van kennis aanbieden het beste werkt op social media. Verschillende social media kanalen hebben verschillend publiek, en de doelgroep voor elk bedrijf is ook weer anders. Er is dus niet die ene magische manier die het beste werkt. Om erachter te komen welke manier van promoten voor uw aanbiedingen (product en/of dienst) het beste werkt zult u moeten experimenteren en zien wat het beste werkt.

Promoot verschillende manieren van aanbieden en zie welke het beste werk. Bijvoorbeeld:

  • Click-through rates
  • Audience engagement (Likes, shares, retweets, +1s, etc.)
  • Lead conversion
  • Customer conversion

Gebruik de informatie die u kunt vinden om te bepalen welke manier van kennis aanbieden voor uw bedrijf het beste werkt.

 

3. Hoe weet ik nou of social media ook echt voor meer potentiele klanten zorgt?

Hiervoor kunt u tools gebruiken als Google Analytics en tools om resultaten met social media te meten. Bij onze klanten gebruiken we hiervoor het ‘Sources Report” functionaliteit binnen HubSpot. Dit geeft veel gegevens over bezoekers van de website en hoe ze terecht komen op onze webpagina’s. Door bij alle marketingcampagnes Sources Report te checken weten we welke kanalen de meeste leads opleveren. Op deze manier kunnen succesvolle kanalen beter worden ingezet en niet goed presterende geoptimaliseerd.  

Wil je al jouw resultaten meetbaar maken?

4. Hoe kan ik het management ervan overtuigen dat social media belangrijk is?

U kunt beginnen met wat concrete bewijs dat de tijd die u doorbrengt op social media een waardevolle investering.  Richt aangepaste streams voor ze in met Hootsuite, zodat ze de leads en prospects kunnen zie die verkregen zijn met behulp van social media. Nog beter: Wijs hen Tweets toe, die u binnen ziet komen met Hootsuite van hun klanten, leads etc., zodat ze zich bezig kunnen houden met mensen met wie ze al een relatie hebben.

(HubSpot heeft haar 'eigen Hootsuite': Social InBox)

Als u dit gedaan hebt, ga dan terug naar uw rapportage tool. Managers houden ervan om meetbaar bewijs te hebben hoe bepaalde social media kanalen en initiatieven werken.  Laat ze zien hoe veel leads er afgelopen maand met behulp van leadgeneratie hebt gecreëerd. Vanzelf ook het aantal leads dat uiteindelijk daadwerkelijk klant werd. Bewijs dat de tijd die u aan social media heeft besteed, geresulteerd heeft in leads, klanten en marketing ROI. En u zult geen probleem hebben met het overtuigen van het management dat social media belangrijk is.

 

5. Zijn de middelen van HubSpot beter dan degene die ik nu gebruik? - even een beetje promotie :-)

Er zijn een hele hoop handige, bruikbare social media middelen. Maar waarom zouden deze ingewisseld moeten worden voor HubSpot? Ik zal deze vraag beantwoorden door een tegenvraag te stellen. Waarom is het hebben van een smartphone handiger dan rondlopen met een mobiele telefoon, camera, mp3 speler, laptop, eReader en videocamera?  Inderdaad: gemak!

HubSpot’s is een platform is waarmee u uw online marketing campagnes vanuit 1 plek kunt uitvoeren en monitoren. Het klinkt niet aantrekkelijk als u hulpmiddel A nodig hebt om een blog te maken, hulpmiddel B op hem te promoten, hulpmiddel C om te meten hoe de blog bezocht wordt en hulpmiddel D wat men erover zegt. Met HubSpot is dat veel gemakkelijker.

Door HubSpot te gebruiken bespaar u uzelf tijd en inspanning doordat u alles wat u nodig heeft op een plaats hebt. U maakt een blog met “Blogging”, Promoot hem met “Social Publishing” Bekijk hoeveel mensen hem lezen/bekijken met “Sources” en bekijkt wat mensen erover zeggen met “Social Monitoring”. HubSpot heeft alle middelen die u nodig hebt om social media te gebruiken en te beheren, en door ze samen te gebruiken bespaart u tijd en ervaart u het gemak.

 

6. Hoe integreert social media met de andere HubSpot apps die ik gebruik?

Een van de grootste voordelen die u hebt als een HubSpot gebruiker is de all-in one integratie van uw marketing instrumenten. Hier volgen enkele manieren waarmee u HubSpot social media kunt koppelen met andere apps die u gebruikt:

Zoekwoorden: In “Social Inbox” kunt u “streams” creëren waarmee u de meest belangrijke zoekwoorden van uw branche kunt traceren, en u kunt zien wie in uw ‘Contact” database over die zoekwoorden praat.

Specifieke Lijsten: Met Social Inbox kunt u ook aangepaste Twitter “streams” die gebaseerd zijn op uw HubSpot contacten lijst. U kunt bijvoorbeeld een “stream” creëren waarmee u de activiteit van uw klanten kunt volgen.

Blog: U kunt op een makkelijke manier uw blogs promoten met behulp van Social Publishing. Het werkt erg makkelijk, al zeg ik het zelf! Het enige wat u hoeft te doen is: klik op de “Attach a Blog Post” knop aan de bovenkant van het ‘Compose Message’ scherm.

Landingspagina’s: Landingspagina’s kunnen net zo gemakkelijk gepromoot worden, met behulp van Social Publishing, als Blogs. U hoeft alleen maar op de ‘Attach a Landing Page’ knop aan de bovenkant van het “Compose Message”scherm te klikken.

Contacten: Uw Contact database komt binnen beeld wanneer u Social Monitoring gebruikt. De Tweets in uw social streams zijn door middel van kleuren gecodeerd, zodat u kunt zien wie een lead is, wie een klant is, en meer. “Met Contacts” kunt u ook Twitter accounts matchen met de contacten in uw database.

 

 

Wellicht zijn er meer tips of opmerkingen. Die hoor ik vanzelf graag!. Voor dit artikel heb ik trouwens geput uit een recent artikel van HubSpot.