Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Victoria’s Secret: levend bewijs voor het belang van klantbeleving

Geschreven door Driek Geurtsen | 08 december 2014

Je kunt het bijna niet gemist hebben: De Victoria’s Secret Fashion Show 2014. 2 december vond de modeshow van het jaar plaats in Londen. Al weken van tevoren wordt er een enorme ‘buzz’ gecreëerd rondom het merk. Het is een ware PR-machine. Lees verder om te weten te komen wat bedrijven hiervan kunnen leren.

 

Geur, kleur en een persoonlijke behandeling

Voor degenen die geen idee hebben wat Victoria’s Secret is en de hele hype eromheen ook niet kennen, even kort een toelichting: Victoria’s Secret is een Amerikaans bedrijf met schoonheidsproducten, dameskleding en lingerie. De winkels bevinden zich met name in Amerika en nauwelijks in Europa. De winkels zelf zijn ingericht op de beleving van de klant. En dit doen ze goed, heel goed! Ik val zelf in hun doelgroep en mij weten ze echt in te pakken. Toen ik voor het eerst in Londen was, wist ik dat daar een Victoria’s Secret store was en ik moest en zou erheen.

                            

De winkel is een ware beleving. Het ruikt er lekker, ziet er prachtig uit en als je naar de paskamers gaat, vragen ze je naam, die schrijven ze op een bordje en hangen ze aan je pashokje. Zo kunnen ze je met je voornaam aanspreken wat zorgt voor een persoonlijke behandeling. Slim toch?

 

Niet alleen de winkels zorgen voor een ware merkbeleving, maar ook de modellen. Uit Nederland is Doutzen Kroes al jaren toonaangevend model van Victoria’s Secret. De Victoria’s Secret Fashion Show is voor modellen een van de meest begeerde shows om te lopen. Het is een spektakel met schitterende kostuums, bekende artiesten en miljoenen kijkers. Weken voor de show begint het al op social media. Modellen posten filmpjes en foto’s van de workouts die ze doen om fit te zijn voor de show. Daarnaast tellen ze op social media af naar de show. En als het eenmaal zover is, zien we foto’s voorbij komen van modellen met roze boarding passes, met z’n allen in een roze vliegtuig etc. Misschien een beetje over de top, zou je denken. Toch werkt het!

 

 

Een stukje Doutzen

Dat je alleen een goed product hebt, is niet meer genoeg. Veel bedrijven hebben goede producten. Sterker nog, soms hebben bedrijven niet eens hele goede producten, maar weten ze het gewoon goed te verkopen. Kijk dan eens naar Victoria’s Secret. Het gaat om gevoel en beleving. En dat is simpel te verklaren door de werking va onze hersens.

 

Onze hersens zijn in te delen in drie lagen. De neocortex, het buitenste gedeelte, en de twee middelste gedeelten die samen het limbische systeem vormen. De neocortex begrijpt cijfers en getallen en is bovendien verantwoordelijk voor onze ratio. Het limbische systeem is verantwoordelijk voor onze gevoelens, zoals: vertrouwen en loyaliteit. Het is ook verantwoordelijk voor al ons gedrag en al onze besluitvorming. Bovendien is het niet in staan om iets te lezen of te begrijpen. Opvallend is dus dat het gedeelte dat verantwoordelijk is voor ons gedrag en al onze besluitvorming, alleen maar gevoel kent en geen taal.

 

 

Ken je dat gevoel dat je alles begrijpt en alle feiten tegenover elkaar hebt afgewogen, maar het voelt niet goed? Dat is precies wat hiermee bedoeld wordt. Gedrag van mensen wordt grotendeels bepaald door ons gevoel.

 

Om mensen dus te overtuigen, is inspelen op het gevoel heel belangrijk. En dat is precies wat Victoria’s Secret doet. De geur in de winkels, de persoonlijke aanpak en de flitsende Fashion Show. Het doet allemaal iets met je gevoel. Want zodra je een winkel van hen ziet, wil je niet naar binnen om een kledingstuk of ander product te kopen, je wilt een stukje beleving, je wilt een stukje Doutzen.

 

Hoe werk jij aan de beleving van je klanten? Of heb jij andere voorbeelden van organisaties die dit goed doen? Laat het me weten in een reactie!

Bron: HubSpot, Instagram, eigen foto's