Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

HubSpot vs. WordPress: voor welk CMS kies je?

Geschreven door One4marketing | 29 augustus 2022

Het volgende million dollar idea zit in je hoofd en je wilt je doelgroep ermee helpen. Dan heb je een site nodig die de juiste klanten aanspreekt en converteert. Of je bent er klaar voor om op online gebied te professionaliseren. De stagiaire heeft een paar jaar geleden een website in een paar uurtjes in elkaar geklikt en sindsdien is er nooit meer naar omgekeken. Nu digitalisering verder toeneemt kun jij niet achterblijven. Je wilt een website die niet alleen je online visitekaartje is, maar die voor jou werkt.

Daarom ga je verschillende CMS’en met elkaar vergelijken, bijvoorbeeld HubSpot en WordPress. In dit artikel staan deze twee systemen tegen elkaar in de ring en vergelijken we de kenmerken en prestaties. HubSpot vs. WordPress: voor welk CMS kies jij?

Voordat je het juiste CMS kiest 

Verschillende gebruikers, verschillende smaken. De een zweert bij een Android, de ander is die-hard Apple fan. Zo is het ook met CMS’en. Het ene CMS is niet per sé beter dan het ander, maar welk CMS je kiest hangt af van je eigen wensen en behoeften. Maak daarom eerst een lijst van functionaliteiten die je nodig hebt, voordat je blind vertrouwt op een artikel in de donkere krochten van het internet dat zweert bij een specifiek CMS. Bepaal op basis van (onder andere) deze criteria wat je van je CMS vraagt:

  • Wat is de reden dat je voor een CMS kiest? 
  • Welke functionaliteiten zijn belangrijk? 
  • Wil je een open source-platform of een CMS in de cloud gehost?
  • Kies je voor een CMS met lage basiskosten maar betaal je extra voor losse plugins en licenties, of een alles in één platform waarbij je ook bent voorbereid op de toekomst? 
  • Zijn er integraties nodig met andere softwaresystemen zoals je mailprogramma, CRM of sales pipeline? 
  • Hoe is de beveiliging van het CMS? 
  • Zijn er partners die gecertificeerd zijn?
  • Welk support ontvang je? 
  • Kun je gemakkelijk migreren?

Wat is WordPress?  

Het eerste CMS waar je aan denkt als je een nieuwe site bouwt, is waarschijnlijk WordPress. Dit platform is al decennialang het populairste CMS. Oorspronkelijk was het een platform waar bloggers naar hartelust hun gedachten, frustraties en reviews op publiceerden. Het platform won aan populariteit en breidde uit met thema’s en plugins. Steeds meer organisaties kozen voor WordPress door de oneindige mogelijkheden.

Door de toenemende populariteit én het feit dat het een open source platform is, zijn steeds meer webbouwers zich erin gaan specialiseren. Open source betekent dat de broncode vrij beschikbaar is voor iedereen. Daarom kan iedereen met enige technische kennis de broncode kopiëren, aanpassen en aanvullen zonder hiervoor extra kosten te betalen. Hierdoor zijn de opstartkosten laag en kan iedereen losse plugins maken om de techniek te verbeteren. Het nadeel hiervan is dat je extra betaalt voor losse functionaliteiten, de kwaliteit en de veiligheid van de plugins niet wordt gecontroleerd en de verantwoordelijkheid als iets stuk gaat, bij jezelf ligt. Er is geen standaard WordPress-team dat je helpt bij vragen. Een deskundige partner is daarom essentieel wanneer je kiest voor WordPress.

Wat is HubSpot? 

HubSpot is een softwareprogramma in de cloud dat gericht is op het ondersteunen van (inbound) marketing en sales voor organisaties. Vanuit hier zijn later andere ‘hubs’ toegevoegd zoals het CMS. HubSpot is een cloud based platform. Hierbij hoef je, in tegenstelling tot bij WordPress, zaken zoals hosting en beveiliging niet zelf te regelen. Door de uitgebreide functionaliteiten én de naadloze integraties met het CRM, de sales- en marketinghubs beheer je alles op één plek zonder duct-tape oplossingen.

Functionaliteiten 

Ja hoor, het is weer zover. Aan de lopende band moet je (Wordpress) plugins voorzien van een nieuwe versie. Met bibberende handjes klik je op ‘updaten’. Onder de update-button staat namelijk dat het slim is om eerst een back-up van je site te maken. En het zou niet de eerste keer zijn dat je website op zwart gaat nadat je je plugins een update gaf.

Bij WordPress heb je een groot aanbod aanvullende plugins die je website voorzien van essentiële of toffe functionaliteiten. Helaas wordt je website er ook langzamer van, moet je ze regelmatig updaten (met de kans dat je site daarna plat ligt) en zijn er serieuze beveiligingsrisico's aan verbonden.

Bij HubSpot heb je een alles-in-één tool waarbij het niet nodig is om extra plugins te downloaden. De functionaliteiten vind je al direct terug in het platform. Één van de redenen waarom HubSpot CMS de laatste jaren enorm in populariteit is gegroeid.

Lage instapkosten en bijbetalen of gericht op de toekomst? 

De reden om WordPress boven HubSpot te verkiezen, zijn de lage instapkosten. Begin je met een nieuw idee en wil je het eerst valideren? Dan is WordPress de beste keuze. Wil je je organisatie professionaliseren en ben je klaar om te kiezen voor een CMS dat met je meegroeit? Dan is HubSpot een slimmere keuze.

Je staat op het punt een vakantie te boeken naar een zonnig oord. De prijzen van een lowbudgetmaatschappij zijn zo laag en je gaat overstag. Heb jij even een lekkere deal te pakken! Tenminste, dat denk je. Want ondertussen betaal je voor iedere scheet extra. Naast elkaar zitten, een extra koffer bijboeken en de hoofdprijs betalen in het vliegtuig voor een blikje cola dat qua formaat thuishoort in Madurodam.

Zo werkt het ook bij WordPress: de gratis site is een lokker. Maar voor niets komt de zon op. Gratis is het zeker niet. Ook moet je de hosting, beveiliging en updates zelf regelen. En je betaalt voor sommige plugins. Heb je een deskundige partner die dat voor je doet, dan kost je dat gemiddeld 100 euro per uur. Onderaan de streep zijn de totale kosten hoger, vergelijkbaar aan een investering van een HubSpot CMS. Zeker als je deze delen van het gratis CRM erbij optelt.

Partners

Een webbouwer vinden die gespecialiseerd is in WordPress? Geen enkel probleem. Bijna iedere webbouwer heeft kennis van dit platform. Door die wildgroei aan WordPress ‘specialisten’ zie je ook een groot verschil in kwaliteit. Goed onderzoek doen naar de juiste partner en referenties vragen is essentieel.

HubSpot heeft een speciaal partnerprogramma waarbij je een partner kunt kiezen die past bij jouw criteria. Bijvoorbeeld een partner die in de hele HubSpot suite gespecialiseerd is, of alleen het CMS. Die je ook helpt bij de marketing óf die je internationaal kan ondersteunen. Ook zie je per partner de kwalificatie en het succesratio: daardoor kun je de prestaties ook beter meten.

Migreren 

Heb je al een bestaande website en ga je migreren? Dan wil je geen SEO-posities verliezen waar je keihard voor hebt geknokt of belangrijke data verliezen. Het credo van HubSpot is “migrate without the migraines”. Zo heeft HubSpot een speciale plugin in WordPress als je vanuit hier je data wil migreren. En je vindt in dit artikel alle stappen die je helpen met de migratie van je website. Bij WordPress kun je zelf migreren, of de hulp inschakelen van een bureau.

Zelf aanpassingen doen

Niet is zo vervelend als voor iedere aanpassing je webbouwer inschakelen. Die vervolgens de hoofdprijs rekent voor een kwartiertje werk of waarbij je drie maanden moet wachten op het resultaat.

Het voordeel van WordPress is dat je bij veel specialisten terecht kunt, waardoor er altijd wel iemand is die je kunt helpen met je vragen. Tegelijkertijd is het nadeel dat, als verschillende specialisten erin werken, het een wirwar van duct-tape oplossingen wordt. Een oplossing die niet toekomstbestendig is.

In het verleden was het door het gesloten platform lastiger om een HubSpot developer te vinden die eventuele problemen makkelijk in de kiem smoorde. Door de toevoeging van de local development tools kunnen ontwikkelaars nu van hun eigen development-stack gebruik maken. Dat maakt het makkelijker om problemen op te lossen. Door de uitgebreide mogelijkheden op het gebied van drag-and-drop editors, SEO tools, automatische updates, A/B testen en strenge websitebeveiliging is de kans klein dat je regelmatig met je webdeveloper belt. Je kunt veel zélf afvangen in HubSpot.

Beveiliging

Vaak wordt er te laat aan gedacht: de beveiliging van een website. Soms pas op het moment dat het kwaad al is geschied. De afgelopen jaren heeft door de digitalisering en thuiswerken cybercriminaliteit een vogelvlucht genomen. Uit onderzoek van WordFence (een beveiligingsplugin van WordPress) waren er vorige jaar op één dag 16,1 miljoen cyberaanvallen. Ervan uitgaan dat jouw organisatie geen doelwit is of wordt, is naïef. Zorg dat de beveiliging van je website goed geregeld is, want je wilt niet dat klantgegevens of andere privacygevoelige informatie in verkeerde handen komt.

Bij WordPress is beveiliging je eigen verantwoordelijkheid. Er zijn verschillende plugins die je kunt installeren om je site te beveiligen. Hierbij is eigen onderzoek belangrijk. Iedereen kan namelijk plugins uploaden naar WordPress waardoor het ook een extra beveiligingsrisico voor je site kan vormen. Wil je een goede beveiligingsplugin, dan betaal je vaak een paar honderd euro per jaar hiervoor.

In HubSpot is de beveiliging in alle abonnementen inclusief. Dit bestaat uit onder andere SSL-certification, 24/7 monitoring, permissioning, back up en audit login. Updates worden automatisch toegevoegd en de goedgekeurde add-ons staan in een afgeschermde marketplace.

  HubSpot  WordPress
Basis  In een abonnement zitten alle standaard tools zoals thema’s, (SEO)tools en een drag-and-drop editor inbegrepen Een blogtemplate zit inbegrepen. Add-ons voeg je toe door middel van plugins.
Kosten  Er is een gratis versie, de betaalde pakketten starten vanaf 25 Amerikaanse Dollar of 21 Euro per maand Gratis, maar je betaalt voor sommige plugins én moet zelf hosting en beveiliging regelen
Hosting en beveiliging  Is inbegrepen  Zelf regelen 
Support  Is inbegrepen  Geen support inbegrepen 
Onderhoud  Wordt automatisch gedaan  Je moet zelf updates doen en een back-up maken als het misgaat. Er is geen support als je website er daarna uit ligt.
Beveiliging  Premium hosting, Content delivery network (CDN), SSL certificaat, Web application firewall (WAF) en Custom domain security settings zijn inbegrepen Uit te breiden met plugins: je betaalt al snel een paar honderd euro per jaar voor goede beveiliging

De voordelen van HubSpot, ten opzichte van WordPress, voor je op een rijtje: 

  • Geen plugins nodig, maar een alles in één oplossing.
  • Volledig geïntegreerd CRM-systeem.
  • Ideaal voor inbound marketing en leadgeneratie.
  • Uitgebreid inzicht in data en statistieken.
  • Smart content: pagina’s personaliseren op basis van specifieke doelgroepen of persona’s.
  • Landingspagina’s met uitgebreide A/B-tests.
  • Slimme formulieren met autocomplete op basis van eerder verstrekte data.
  • Slimme en dynamische call to actions.
  • Resultaatgerichte campagnes bouwen.
  • Automatische updates.
  • Ingebouwde drag and drop builder, SEO-tools en websitebeveiliging.
  • Onderdeel van een alles in één systeem voor al je marketinginspanningen.
  • 300 extra app-integraties.
  • Hosting geregeld.
  • Hoge mate van cyber security.

One4marketing als HubSpot partner voor jouw organisatie 

Bij One4marketing ligt de focus 100% op HubSpot. Kies je ons als partner, dan kies je voor:

✓ Een diamond solutions partner.
✓ Een team van 16 strategische inbound marketingspecialisten.
✓ Specifieke HubSpot-kennis: we hebben meer dan 19 HubSpot certificeringen, van client management tot inbound sales en van sales software tot Growth Driven design.
✓ Ondersteuning op het gebied van marketing en sales in de Duitse, Nederlandse en Engelse taal.
✓ Gespecialiseerd in de ICT, financiële sector, productiebedrijven en recruitment.
✓ Een partner met een gemiddelde waardering van 4,8 sterren van 5 (uit meer dan 70 reviews).

Weten wat we voor jou kunnen betekenen?