Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Gemotiveerde medewerkers? Complimenteer ze!

Geschreven door One4marketing | 27 februari 2015

Ha, 1 maart is het weer zover de 13e editie van Nationale Complimentendag, een dag om extra complimentjes uit te delen. Maar hebben we nou echt zo’n dag nodig om complimenten uit te delen? Een complimentje uitdelen als iets goed gaat klinkt heel erg vanzelfsprekend. Toch hoor je vaak dat dit niet altijd gedaan wordt in de praktijk. Dat is jammer, want regelmatig een schouderklopje bij een goede prestatie werkt beter dan een uitbrander wanneer iets fout gaat!

Waarom een compliment zo belangrijk kan zijn

Denk je dat complimenten niet nodig zijn, omdat medewerkers toch wel weten dat hun inzet gewaardeerd wordt? Dan heb je het mis! Het is juist belangrijk om complimenten te geven, medewerkers moeten zich gewaardeerd voelen. Uit een onderzoek van jobbird.com blijkt dat een derde van de werknemers in Nederland zich niet gewaardeerd voelt door haar of zijn baas. Daarnaast is het ontbreken van erkenning en waardering zelfs een reden om te vertrekken! Waaaat? Genoeg redenen dus om jouw medewerkers waardering te geven!

Mensen hebben de behoefte om erbij te horen, gezien, begrepen en erkend te worden. We willen graag weten of wat we doen wel zin heeft en een compliment laat zien dat de medewerker wel degelijk gewaardeerd wordt. Elke medewerker vindt een complimentje op zijn tijd fijn, ook medewerkers van wie het normaal is dat zij continu goed presteren en kwalitatief werk afleveren. Deze personen worden juist vaak over het hoofd gezien, want het is zo normaal geworden dat zij dit doen.

Wat je geeft, krijg je terug!

Wat je vaak ziet is dat managers hun complimenten opsparen tot het jaarlijkse functioneringsgesprek. Niet doen! Door te veel complimenten worden mensen voldaan en lui en komt dit niet ten goede voor de kwaliteit van hun werk. Wat erg zonde is, want juist positieve feedback heeft vele positieve effecten op het functioneren van medewerkers. Als je focust op de dingen die goed gaan, zal je merken dat je steeds meer dingen ziet die goed gaan. Medewerkers die regelmatig complimenten ontvangen, zijn gemotiveerder om hun werk steeds beter te doen en dat is wat je uiteindelijk wilt, toch? Maar dat niet alleen; de werksfeer en de tevredenheid van de medewerkers zal ook omhoog gaan waardoor je in sommige gevallen zelfs jouw medewerkers ambassadeurs maakt! Weten waarom dat zo belangrijk is? Mijn collega Janet schreef er eerder een blog over. De neuzen staan allemaal dezelfde kant op, waardoor er efficiënter en effectiever gewerkt kan worden.

Kort samengevat; als jij jouw medewerkers waardering geeft, geven ze jou hun waarde terug. Medewerkers worden gemotiveerd en geven dit terug in inzet, resultaat, respect en waardering.

Een complimentje geven doe je zo!

Vind je het lastig om complimenten uit te delen? Geen nood! Wij helpen je een handje. Het geven van een compliment gaat namelijk niet iedereen even gemakkelijk af. Als je een compliment geeft is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat een compliment oprecht en persoonlijk is. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, maar met de volgende tips die ik vond op carrieretijger.nl, kan het eigenlijk niet meer mis gaan.

1. Het is belangrijk dat je iemand persoonlijk complimenteert. Een compliment in het algemeen in een groep is goed bedoeld, maar komt vaak bij niemand persoonlijk aan.
2. Praat altijd vanuit de ik vorm, daarmee laat je zien dat het jouw compliment is; jouw persoonlijke waardering.
3. Geef je compliment face to face, dit geeft meer impact!
4. Wees concreet, het is fijn voor de ontvanger om te weten wat hij of zij precies zo goed heeft gedaan.
5. Zorg ervoor dat je compliment positief is geformuleerd. Focus je op wat hij of zij zo goed heeft gedaan, niet op dat ene kleine dingetje wat hij of zij heeft nagelaten.
6. Onderbouw je compliment met voorbeelden.
7. Varieer met welke complimenten je geeft, juist het onverwachte compliment zorgt voor het juiste effect.
8. And last but not least; wees oprecht, geef alleen een compliment als je het echt meent.

Denk eraan; geven van waardering is het terug krijgen van waarde. Zorg ervoor dat het niet alleen 1 maart complimentendag is maar 365 dagen per jaar. Je zult je verbazen over de resultaten die jij en jouw medewerkers behalen! Succes!