Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Een evenement organiseren voor je klanten: dit levert het op

Geschreven door One4marketing | 11 februari 2016

In juni dit jaar is het weer zover: dan organiseren wij voor het vierde jaar op rij het NextMarketing event. Ook al valt een event officieel onder de outbound marketingmiddelen, events passen ook prima binnen de inbound marketingmethode. In dit artikel geef ik een paar voorbeelden aan welke soort evenementen je kunt denken bij relatiemarketing. Daarnaast bespreek ik hoe de relatiemarketing met betrekking op events in de inbound methodologie past.

Een belangrijk onderdeel in elk bedrijf is dat alle relaties met zowel de werknemers als met de klanten goed onderhouden wordt. Dit kan door middel van verschillende manieren. Hierbij kan je denken aan follow-up acties, relatiegeschenken en jaarlijkse presentjes. Maar dit kan ook met behulp van evenementen. Activiteiten om de relatie met stakeholders en shareholders te onderhouden, vallen onder de term relatiemarketing.

“Relatiemarketing (ook wel relationship marketing genoemd) is een vorm van marketing waarbij het voornamelijk gaat om het creëren en het in stand houden van een langdurige relatie met individuele afnemers.” 

Bij relatie-events worden er een aantal groepen onderscheiden:

  • (Potentiële) klanten
  • Leveranciers
  • Concurrenten
  • Beïnvloeders (overheid, financiële instellingen, pers)
  • Werknemers

Hoe zo’n evenement wordt ingevuld, is geheel afhankelijk van de doelgroep. Evenementen voor werknemers kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een workshop, om ze te informeren over de nieuwe producten, te bedanken voor hun inzet van het afgelopen jaar met een groot personeelsfeest of een teambuildingsdag om de band in het bedrijf te versterken.

Maar niet alleen voor medewerkers is een evenement van relevante waarde. Ook voor je bestaande klanten kun je een evenement organiseren met de volgende doelen:

  • Meer interactie met de klant. Zo kan je veel feedback krijgen van de klant, en kan je eventueel dingen verbeteren.
  • Inzicht, je krijgt een goed inzicht van wie je klanten zijn en wat je doelgroep is.
  • Vastigheid, klanten die fan zijn, zijn klanten die blijven.

Hoe past relatiemarketing dan in de inbound methodologie?

De laatste stap van de inbound methodologie is delight. Dat houdt in dat je de klanten tot een fan maakt van jouw bedrijf. Als jouw klanten fan zijn geworden, worden zij promotors van jouw bedrijf. Het is erg belangrijk dat je het contact met de klant, na de deal, goed onderhoudt voor herhalingsaankopen en andere eventuele samenwerkingen.

Dit contact kan op verschillende manieren worden onder houden. Natuurlijk via de oude weg met follow-up acties, enquêtes en social monitoring.  Een nieuwe manier daarvan kan zijn: evenementen!

Een bedrijf kan verschillende redenen hebben om een event in te zetten voor zijn klanten als een relatiemarketinginstrument.

  • Het bedrijf wil de klant haar waardering tonen (hierbij kun je denken aan een (zakelijke) borrel);
  • Het bedrijf wil de klant verrassen;
  • Het bedrijf wil de klant informeren (door middel van een product launch en daarbij uitleg geven over de nieuwe producten);
  • Het bedrijf wil haar transparantie vergroten (een open dag organiseren waarbij klanten zien hoe jij te werk gaat. Dit geeft een transparante indruk)

Evenementen organiseren voor bestaande klanten kan een vernieuwende kijk geven op jouw bedrijf. Je springt er uit bij je concurrenten als jij als enige een evenement organiseert voor je klanten om ze te bedanken. Ook voor de klanten is het een keer wat anders dan een follow-up mailtje of belletje.

Ook als One4Marketing organiseren wij jaarlijks een event, Next Marketing. Download hier gratis ons Next Marketing Magazine van 2016: