Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Creatief schrijven: hoe maak je je blog extra leuk?

Geschreven door One4marketing | 08 september 2014

Ik begin deze blog met een vraag: “Wat kun je doen met een baksteen?” Antwoorden als: Een huis bouwen, door een ruit gooien of een toren bouwen, zijn voor de hand liggende antwoorden.
Naast mijn werk bij One4Marketing ben ik fulltime student Communicatie en ook ik kreeg deze vraag vorige week tijdens een college Creatief Schrijven voorgeschoteld.
Braaf antwoordde ik dat je met een baksteen een huis kunt bouwen. “Fout!”  riep mijn docent.

Hij had namelijk net daarvoor de definitie van creativiteit uitgelegd en dit was niet het antwoord wat hij wilde horen. Creativiteit is namelijk het vermijden van het voorspelbare. En dat je met een baksteen een huis kunt bouwen is natuurlijk een vrij voorspelbaar en voor de hand liggend antwoord. Hij was op zoek naar antwoorden als: Een taart bakken, vermalen tot medicijnen of de plantjes water geven. Antwoorden die werkelijk nergens op slaan, maar geef toe: verrassend zijn ze wel.

En daarmee kom ik meteen op de eerste tip die ik jullie wil meegeven met betrekking tot het schrijven van een creatieve tekst:

1. Vermijd clichés en verras je lezer!

Wil je de aandacht van de lezer trekken en deze vast blijven houden? Verras de lezer dan! Maak gebruik van onverwachte woordcombinaties of vergelijkingen. Begin je blog vooral niet met “Je kent het wel…” waarna je vervolgens een bekende situatie schetst. Dit is zó’n uitgekauwde cliché. Wees origineel, met originaliteit en creativiteit zorg je ervoor dat de lezer verrast wordt en nieuwsgierig is om verder te lezen.

2. Framing
Heel simpel gezegd, is framing de manier waarop je een verhaal vertelt. Het wordt gezien als een overtuigingstechniek: je kiest je woorden zo uit, dat de lezer een bepaalde mening over het onderwerp vormt, de mening die jij wilt! Je maakt jouw product of dienst aantrekkelijker door de goede eigenschappen extra te belichten. Dat wil niet zeggen dat je de slechte eigenschappen moet verbergen, maar je kunt wel je woorden zó uitkiezen dat de lezer voornamelijk de positieve kanten van jouw diensten of producten in ziet.

3. Versterkende bijvoeglijke naamwoorden
Het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden is niet alleen een techniek die veel in boeken wordt gebruikt, ook in blogs wordt hier veelvuldig gebruik van gemaakt.
Met het gebruik van bijvoeglijke naamwoorden zet je je verhaal nog eens extra kracht bij. Als je klaar bent met het schrijven van je blog, lees je verhaal dan nog eens goed over om te kijken of je hier en daar nog een extra versterkend bijvoeglijk naamwoord in kwijt kunt.

4. Vragen stellen
Veel bloggers stellen aan het einde van hun blog een vraag, met betrekking tot het onderwerp van een blog. Heb je bijvoorbeeld een blog geschreven over het opzetten van een zakelijke Facebookpagina, dan kun je aan het einde van de blog vragen: “Heeft u al een eigen zakelijke Facebookpagina?” Dit lokt interactie uit, lezers zullen sneller reageren op je blog. En ook in je blog kun je vragen stellen, dit zorgt ervoor dat de lezer onbewust een antwoord gaat verzinnen op de vraag en als hij zich erin herkent, zal hij snel verder lezen.
Kijk maar eens hoe ik deze techniek in mijn vorige blog over scrum heb toegepast.

5. Perspectief
Mijn laatste tip gaat over perspectief. Hoe vertel je een verhaal? Vertel je het vanuit de ik-vorm en houd je het lekker persoonlijk, of schrijf je liever een algemeen verhaal zonder daarbij het woord “ik” te gebruiken? Er is hier geen ‘goed of fout’, maar onthoud wel dat een blog vaak iets persoonlijks heeft en ook de mening van de schrijver bevat.

Wat is jouw beste tip op het gebied van creatief schrijven? Hoe trek jij de aandacht van de lezer?