Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Bij inbound marketing geldt: kwaliteit boven kwantiteit

Geschreven door One4marketing | 03 december 2015

Bedrijven zijn vaak geneigd om zich voor de volle 100% te focussen op het binnenhalen van zoveel mogelijk klanten. Klinkt ergens in eerste instantie wel logisch, maar wat mij betreft niet meer wanneer je je bedenkt dat je beter 10 lange termijn klanten kunt hebben dan 15 klanten die eenmalig met een volle, afgerekende winkelmand jouw webshop verlaten. De ‘bedenkers’ van inbound marketing hebben hier goed over nagedacht en zijn zich gaan richten op een lange termijnproces waarbij een bedrijf daadwerkelijk een relatie opbouwt met de klant, een relatie die het wel een tijdje volhoudt.

Inbound marketing

Het hele proces van inbound marketing is er in wezen op ingericht: het creëren van kwaliteit. Het creëren van content van goede kwaliteit en het genereren van kwalitatieve leads. Dit alles vanuit de gedachte dat mensen tegenwoordig niet meer zitten te wachten op irritante, spammende reclame die negen van de tien keer toch niet relevant is voor hen. Mensen willen daarentegen graag zelf op onderzoek uit en zelf bepalen wanneer ze iets gaan aanschaffen. En mochten ze daar toch hulp bij nodig hebben, dan vragen ze daar wel om wanneer dat hen uitkomt – moet je natuurlijk wel zorgen dat jij daar als bedrijf op voorbereid bent. Dus: zorg dat je via meerdere wegen gemakkelijk te bereiken bent (website, social media, e-mail, telefoon).

Content

Content creëren staat centraal bij inbound marketing, hiermee trek je de aandacht van de doelgroep. De content is vaak het eerste wat in beeld komt, hetzij via social media, hetzij via je website. Het is daarom van belang dat deze content kwalitatief goed in orde is, anders ben je kostbare bezoekers zo weer kwijt.

Komt contentcreatie bij jouw bedrijf op een laag pitje te staan? Houd dan in gedachten: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Lever liever elke week één goede blog af, dan dat je jezelf elke dag in moeilijke bochten wringt om een blog online te zetten die kwalitatief niet sterk is. Ook is contentcuratie misschien wat, het verzamelen van content van derden om het vervolgens zelf aan te vullen, te bewerken, te verwerken en te delen met je lezers en volgers. Niet alleen leerzaam, maar soms ook handig als je niet al te veel tijd hebt om te brainstormen over een onderwerp.

Sociale media

Voor sociale media geldt hetzelfde liedje: kwaliteit boven kwantiteit. Er zijn inmiddels zoveel sociale media, dat je niet meer op alles een account kunt (en wilt) hebben. Zoek uit welke sociale netwerken voor jouw bedrijf relevant zijn: waar bevindt jouw doelgroep zich? Focus je vervolgens op een stuk of drie sociale media en wees daar regelmatig actief op. Als een nieuw, hip sociaal medium toevallig niet voor jouw bedrijf werkt, is dat echt geen probleem.

Leads & Leadscoring

Om bij klanten van kwaliteit uit te komen, moet je beginnen met het genereren van websitebezoekers. Lang niet alle bezoekers zijn interessant, er blijft slechts een deel over wat meer van jouw bedrijf en jouw kennis wil weten. Met deze leads ben je er vervolgens ook nog niet, ook hiervan valt uiteindelijk een groot, ongeïnteresseerd deel weg. Maar hoe zorg je ervoor dat je precies de juiste leads over houdt? Dat doe je met behulp van lead scoring.

Je stelt een puntensysteem op, waarbij je een bepaalde hoeveelheid punten toewijst aan de ‘warmte’ van een lead. Des te warmer de lead, des te dichter bij een aankoop. Iemand die dus pas twee keer op je website heeft rondgekeken, is niet zo warm en heeft maar weinig punten. Daarentegen is iemand die regelmatig terugkomt op jouw website, verschillende pagina’s grondig heeft bekeken en zich heeft aangemeld voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief, aardig warm. Deze persoon heeft door al zijn acties een groot aantal punten toegewezen gekregen en neigt steeds meer naar het doen van een aankoop.

Door zo’n puntensysteem op te zetten en jouw leads te scoren, heb je snel een duidelijk, overzichtelijk beeld van de leads waar je tijd en energie in moet steken. Meer weten over lead scoring? Download dan gratis dit e-book

Inbound marketing vergt veel tijd

Een van de bekende argumenten waarom bedrijven zeggen niet aan inbound marketing te (willen) doen, is dat het zoveel tijd kost. Het resultaat laat soms even op zich wachten, en veel bedrijven zijn dat niet gewend, zij zien liever direct resultaat. Direct resultaat zien is echter lang niet altijd beter, in veel gevallen is het resultaat kwalitatief beter wanneer er op de lange termijn gericht wordt.

Door juist de focus te leggen op kwaliteit in plaats van kwantiteit, kun je de hoeveelheid tijd die het kost ook al een deel terugbrengen. Zoals ik eerder zei, schrijf liever één blogartikel per week dan elke dag één waarvan de kwaliteit niet gegarandeerd goed is. Één kwalitatief goed artikel schrijven kost over het algemeen minder tijd dan vijf slechte blogs, zeker wanneer je naar het resultaat kijkt.

Meer weten? Download gratis ons e-book Inbound Marketing: