Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

ERP Marketeers zet concurrentieanalyse in bij uw contentstrategie

Geschreven door Driek Geurtsen | 30 september 2011

 

Een concurentieanalyse hoort in de gereedschapkist thuis!



Wilt u als ERP marketeers succesvol zijn met hun content strategie? Dan hoort in uw gereedschapkist zeker de concurrentieanalyse te liggen. Met deze alanyse weet u hoe u zich met uw content kunt onderscheiden ten opzichte van uw concurrent. En nog belangrijker! U zorgt dat deze content een must is en blijft voor uw buyer personas (Zij kijken waarschijnlijk ook naar uw concurrenten, natuurlijk doen ze dat!).

Met de analyse zult u:

    • Begrijpen wie de belangrijkste concurrenten zijn
    • Hoe ze zich positioneren
    • Welke producten en diensten die zij aanbieden
    • En hoe ze hierover en over hunzelf praten
    • In welke sociale groepen zitten ze

Hoe leert u uw concurrenten kennen?

Om uw concurrenten echt te begrijpen,  moet u naar hun sites, en hen verkennen wat betreft webpagina's, als visie, over ons, de productpagina's en aanbiedingen, vacatures, etc. Kijk echt zelf wat ze zeggen. Hebben ze een blog, waar bloggen ze over? Wat zijn het voor artikelen luchtige tips of onderzoeks artikelen? Zijn ze wel of geen Kennis leider. De informatie die u verzamelt zal van onschatbare waarde voor u tijdens het maken van uw eigen inhoud.

Vier stappen voor het creëren van uw lijst met concurrenten

1. Wie zijn de belangrijkste (directe) concurrenten

Bepaal voor uw onderzoek wie de belangrijkste 3 to 5 concurrenten zijn. Misschien is er wel een langere lijst te maken. Maar beperk u allereerst tot de meest directe concurrenten. Dat zijn de bedrijven die ook door uw buying peronas onder de aandacht staan.

2. Voeg bedrijf toe waar u zich aan wil toetsen

Voeg aan de lijst ook een bedrijf toe die een voorbeeld is (het zeer goed doet) wat betreft online aanwezigheid. Dit bedrijf hoeft niet een directe concurrent te zijn. Wel geldt hoe relevanter het bedrijf is in de market voor ERP leveranciers, des te beter het is. Misschien is het een telecom aanbieder of een netwerkleverancier. Hoe dan ook dit bedrijf is uw referentievoorbeeld van wie u denkt dat zij het opmerkelijk goed doen bij het positioneren van zichzelf. (online)

3. Voeg nu bedrijf toe, dat volgens u slecht presteerd bij haar online positionering

Voeg nu een niet concurrerend bedrijf toe uit de ICT branche, waarvan u denkt of weet dat deze niet of nauwelijks werk maakt van het zich online positioneren.  Dit helpt u zien wat u vooral niet moet doen met uw content.

4. Meer concurrenten beoordelen, Google dan  o.a. met uw eigen zoekwoorden

Wilt u toch een grotere lijst  dan kunt u Google zoeken op basis van uw eigen zoekwoorden of eenvoudigweg diensten en add oné rondom uw ERP software aanbod. Hiermee krijgt u een breder beeld van wie er nog meer in de markt is en wat zij zeggen.

Zoek naar de informatie met een open houding (Vooringenomenheid werkt niet!)

Gebruik nadat u de lijst heeft samengesteld, de concurrentie analyse chart. Hiermee kunt u de gevonden informatie structureren. In de meeste gevallen kunt u zoals gezegd deze informatie vinden door het doen van een quick scan van hun website en de bijbehorende sociale netwerken en blogs.

Doe het zoek werk met een open houding! Verdiep u in uw buyer personas en start met hen in het achterhoofd het zoekwerk. Heeft u concurrent informatie die te downloaden is ? Heel Goed! Download dit! U zult staan te kijken wat er allemaal te vinden is... of niet. Dat kan natuurlijk ook.

Bekijk en analyseer de informatie eerst in zijn geheel

Wanneer u alles verzamelt heeft bekijk het resultaat eerts in haar geheel. Let op de gewone woorden en uitdrukkingen iedereen is gebruikt. Is iedereen een "expert?" Is het product / dienst aanbod compleet? Wanneer u zo even bezig bent zult u snel tot de kern doordringen. En verbeter punten kunnen aanbrengen.

Vult u die dan in in de de kolom Kansen uit de de concurrentie analyse chart.

U heeft nu zeer waardevolle om:

  • Uzelf op een onderscheidende en aansprekende manier te positioneren. (wie bent u, wat is uw drive, wat heeft u te biedendoe je bieden en waarom zou dat voor een klant waardevol moeten zijn.)
  • Over uzelf te leren en vooral wat uniek is aan u en uw aanbod (of misschien uw aanpak)
  • Uit te zoeken of speciale aanbiedingen wel echt special zijn (ook die van uzelf)
  • Te bepalen hoe u kennisleider (expert) wordt bij uw buyer personas. En zij uw whitepapers, eBooks, checklists, etc. als waardevolle voor hen leidende informatie zien.
  • Te identificeren welke producten en diensten u moet overwegen ook aan te bieden of misschien wel uit moet faseren.

Onderscheidend zijn en blijven

Nogmaals, deze analyse heeft als doel onderscheidend te zijn en te blijven in de ogen van uw buyer personas. Besteed er de tijd aan. Hou in ieder geval een lijst bij van ue belangrijkste concurrenten, en bekijk één keer per maand de belangrijkste pagina's van hun website. Werk hierbij met een RSS-feed en abonneer uzelf op hun nieuwsbrief en blog.

Vond u deze nuttig? Laat het mij weten. Ook kunt u meer tips&trics achterlaten. Die zal ik dan verwerken met de bron vermelding.

Bron: HubSpot, Lindsey Gusenburg