Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

De klant is op vakantie, en wat doe jij?

Geschreven door One4marketing | 07 augustus 2014

Het hangt alweer een tijdje in de lucht: de zomer. Dit is toch wel dé tijd van het jaar waarin de meeste mensen op vakantie gaan. Het hangt natuurlijk af van wat voor bedrijf je hebt, maar over het algemeen betekent het dat de verkoop toch altijd ietsje terugloopt. Hoe ga je dat oplossen? Meegaan met de vakantietijd en zelf ook een break nemen, of juist extra veel inspanningen om toch nog iets te kunnen verkopen? Kortom, wat doe je als de klant op vakantie is? 


De klant is op vakantie

Je kunt verschillende kanten op, zoals net al duidelijk werd in het intro. Je kunt gaan stilzitten en je erbij neerleggen dat je een aantal weken even rust hebt en weinig hoeft te doen. Je kunt dan vervolgens het zelfs zo ver laten komen dat je je eigen medewerkers ook maar op vakantie stuurt, een gevalletje ‘bouwvak’ zullen we maar zeggen. Toch kan je er ook heel anders mee omgaan. Je zou deze tijd kunnen gebruiken om eens even goed stil te staan bij hoe jouw bedrijf het doet, of het goed presteert, en wat er allemaal kan worden verbeterd. Of bedenk jezelf dat lang niet iedereen op vakantie is, en probeer voor de thuisblijvers nog gewoon constant te blijven.

(Aangepaste) Campagnes

Zo nu en dan zal je vast wel eens een bepaalde campagne opzetten, met als doel een nieuw product te introduceren of om aanbiedingen te doen. Je kunt juist in deze tijd de moeite nemen op een perfecte campagne te bedenken en die op te zetten, die naadloos aansluit op de klant die terugkomt van zijn of haar vakantie. Zoals vaker gezegd: verplaats je in de klant. Wat wil een klant na zijn of haar vakantie? Wat wil hij of zij absoluut niet? Probeer je eens voor te stellen hoe klanten op zo’n moment denken en waar je ze goed mee kunt verleiden.

Wanneer het bij jouw bedrijf, je product of dienst past, kun je er ook juist aan denken om aan seizoensmarketing te doen en je campagne juist nu op te zetten en deze relateren aan het fenomeen vakantie. De kans is groot dat klanten een ander type customer journey  verlangen dan op de gemiddelde alledaagse dag. Vaak schijnt de zon en is het lekker warm, wat de mensen over het algemeen een stuk vrolijker maakt en hen in een andere mindset brengt. Als je werkt met buyer persona’s, is het misschien zelfs een idee op een tijdelijke ‘vakantie buyer persona’ op te stellen, waarbij je je precies probeert te verplaatsten in jouw type klanten en hoe zij de vakantietijd doorbrengen. Wat zijn hun behoeften en hoe willen ze dat jij daarin voorziet? Door goed te kunnen focussen op zo’n speciale buyer persona, is de kans groot dat alle activiteiten die je rondom deze tijd uitvoert, meer optimaal zijn en tot meer succes leiden.

Altijd en overal online

Tegenwoordig is het verschil tussen de zomervakantie en de rest van het jaar minder groot.
Dat heeft te maken met het feit dat veel marketing – met inbound marketing al helemaal – online en zelfs via social media plaatsvindt. Eerder was het nog vrij lastig of extreem duur om in het buitenland te internetten, nu is dat een ander verhaal. Internetkosten in het buitenland worden steeds lager en daarnaast: waar is er nu geen wifi? Over het algemeen kunnen klanten vanaf hun vakantiebestemmingen nog aardig goed online. Zaak aan jou om ook de online activiteiten van jouw bedrijf gewoon door te laten gaan en up-to-date te blijven.
Mensen zullen misschien minder snel een echte aankoop doen. Maar tegenwoordig bestaat het hele aankoopproces uit vele stadia, en gaan er een aantal fases aan de daadwerkelijke verkoop vooraf. 
Allereerst moet je bezoekers aantrekken, die moet je vervolgens zien om te toveren in een lead, deze leads moet je warm zien te houden met interessante content. Deze tijd kun je dus prima gebruiken om dit deel van je marketing goed uit te voeren. Laat wat van je horen, ook als de klant op vakantie is. Het valt hem of haar op wanneer jij afwezig bent.

 

Zoals je ziet, er zijn genoeg opties tijdens deze zomertijd. Wat doe jij? Deel jouw ervaringen of tips in een reactie.