Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Betere leads? Optimaliseer je webformulieren!

Geschreven door Driek Geurtsen | 23 mei 2014

Vandaag misschien een wat praktische blog zonder inspirerende verhalen en voorbeelden. Toch hoop ik dat je hem wilt lezen. Het gaat namelijk wel ergens om! Een formulier op je website waar mensen hun gegevens invullen en vervolgens iets van jou terug krijgen. Het klinkt simpel, maar is o zo belangrijk. Het is goed om af en toe eens te checken of je echt alles uit je formulier haalt. Ik probeer je met deze blog te helpen. Enne, voor de mensen die nog geen formulieren op hun website hebben als mensen iets downloaden of aanvragen, don’t wait any longer!

 

Conversieproces in een notendop

Voordat ik vertel hoe je het beste de webformulieren kunt optimaliseren, wil ik zeker weten dat je begrijpt waar ik het over heb. Ik zal namelijk verschillende begrippen gebruiken die wellicht niet altijd voor zich spreken. Daarom in het kort:

Het proces op een website waarvan een bezoeker verandert in een lead, noem ik het conversieproces. Dit proces begeleid je met 3 items. Allereerst een call-to-action. Dit is een button of afbeelding die oproept tot actie. 

Nadat je op een call-to-action hebt geklikt, beland je op een landingspagina. Dit is een pagina waar een formulier staat die mensen moeten invullen om bijvoorbeeld het beloofde aanbod uit de call-to-action te krijgen.

Vervolgens belanden ze op een bedankpagina. Op deze pagina staat een bevestiging van het invullen van het formulier en wordt het beloofde aanbod aangeboden, bijvoorbeeld het e-book wat iemand wilde downloaden. De bezoeker die dit formulier heeft ingevuld is nu een lead.

Goed, ik hoop dat je het conversie proces nu begrijpt. Zo niet, bekijk onze Inbound Marketing Minuut waar we in een minuut een aantal van deze begrippen uitleggen.

Nu dan verder met het optimaliseren van de webformulieren.

Soms worden de meest voor de hand liggende acties voor optimalisatie over het hoofd gezien . Het formulier is het epicentrum van leadconversie op je website. Zonder formulieren is leadgeneratie niet te doen. Dus laten we ervoor zorgen dat je alles doet wat je kunt doen om jouw formulieren te optimaliseren.

 

#1 Zet je formulier boven de ‘vouw’.

Het formulier moet boven de vouw op uw landingspagina staan - wat betekent dat de bezoeker niet naar beneden hoeft te scrollen op de pagina om het formulier te zien. Dit voorkomt dat de bezoeker op de pagina komt en niet duidelijk heeft wat hij op de betreffende pagina moet doen.
Dat is zonde, want het is jouw taak om de bezoeker te begeleiden door jouw site heen. Dan moeten er geen onduidelijkheden zijn.

 

#2 Zet de call-to-action bovenaan het formulier

Moedig bezoekers aan de laatste stap te zetten door de call-to-action direct boven het formulier te plaatsen .

Hier een aantal tips om de call-to-action te voorzien van aansprekende en verleidelijke content:

  • Krijg nu je gratis [AANBOD]
  • Meld je nu aan voor [AANBOD]
  • Schrijf je nu in voor [WEBINAR / EVENT]!
  • Ja, ik wil deze [AANBOD]
  • Download de [AANBOD]
  • Nu [AANBIEDING]!
  • Reserveer nu uw stoel voor [WEBINAR / EVENT]!

 

#3 Gebruik het juiste aantal velden

Het advies over de lengte van een formulier is vaak : ‘Houd je formulier kort om meer leads te krijgen.’ Ja, als uw formulier te lang is, zullen veel mensen geen tijd nemen om het in te vullen. Maar, een korter formulier kan ervoor zorgen dat de belevingswaarde van je aanbod minder wordt.

“Alleen een emailadres en naam zegt niet veel over mij, dus het zal vast niet heel belangrijk voor ze zijn”

Als je meerdere gegevens moet invullen, lijkt het aanbod exclusiever. Mensen moeten er meer voor doen; dit maakt het interessant en aantrekkelijk.

Daarnaast is een valkuil bij een kort formulier dat je weinig gegevens verzameld van iemand die jij benoemt als lead. Later kan blijken dat deze persoon helemaal niet interessant is voor jouw organisatie. De persoon werkt bijvoorbeeld niet bij een voor jullie relevante organisatie of hij heeft geen beslissingsbevoegdheid of budget.

De lengte van het formulier hangt af van een aantal zaken :

  • Stadium van het aanbod in jouw verkoopcyclus: bijvoorbeeld , als je een gratis checklist of infographic aanbiedt, zou alleen een naam en e-mailadres volstaan. Ga je meer substantiële content weggeven, zoals een ebook of whitepaper, dan kan je vragen om meer gedetailleerde informatie. Bij het downloaden van deze informatie is een persoon namelijk al verder in het aankoopproces.
  • Het aantal leads dat je genereert - als jouw salesteam teveel (niet relevante) leads heeft, voeg dan meer velden toe aan het formulier. Op deze manier besteedt sales straks alleen tijd aan relevante en interessante leads.


#4 Verberg eerder ingevulde velden

Als je twijfels hebt over de lengte van je formulier, zorg er dan in ieder geval voor dat velden die al eerder door een persoon zijn ingevuld, later niet nog eens te zien zijn. Dit zijn zogenaamde ‘smart-velden’. Door smart-velden krijg je de informatie die je nodig hebt, maar creëer je een betere gebruikerservaring wanneer de persoon de volgende keer terugkomt. Dit verhoogt de kans dat de persoon voor de tweede keer een formulier invult om iets de downloaden of aan te vragen.

 

#5 Zet op je inschrijf-/verzendknop iets anders dan inschrijven of verzenden

De  inschrijf-/verzendknop is meer dan alleen een knop; het is een laatste kans om je bezoekers ervan te overtuigen dat ze de laatste paar velden moeten invullen. Verzenden' als tekst op de knop is een gemiste kans. Pas daarom de tekst aan die aansluit bij het aanbod.

Enkele voorbeelden:

  • Download dit e-book
  • Meld me aan voor een demo
  • Toon me deze presentatie
  • Nu coupon downloaden
  • Reserveer je zitplaats

Dus, check je formulieren regelmatig en krijg betere leads. Succes!