Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Inbound Marketing lessen uit toeristisch Amsterdam

Geschreven door One4marketing | 07 mei 2014

Amsterdam is natuurlijk een prachtige stad, maar wie had er gedacht dat je er ook inbound marketing lessen uit kon leren? Toen ik afgelopen week door Amsterdam slenterde viel het me ineens op hoeveel slimme marketing lessen er te leren vielen uit de verschillende toeristische attracties. Om die reden wilde ik deze graag met jullie delen!

Anne Frank Huis

Hoewel de gelegenheid heel triest is waardoor iedereen Anne Frank heeft leren kennen, valt hier wel ook een les uit te halen. Anne Frank had namelijk de ambitie om journalist en later zelfs schrijfster te worden. Zij had al sinds haar dertiende verjaardag haar dagboek bijgehouden, maar met het doel om een boek over de oorlog en onderduiken te publiceren na de oorlog, heeft zij grote delen van haar dagboek herschreven. Zo streefde ze haar ambities na, en heeft ze uiteindelijk ook iets gecreëerd wat uitgegeven kon worden, al heeft ze dat zelf niet meer mee mogen maken.

In één kamer van het museum lagen de gekleurde felle papieren waarop ze haar dagboek opnieuw had opgeschreven. Daar lag ook haar ‘mooie zinnen boek’ bij. Haar vader, Otto Frank, had haar de tip gegeven om hierin zinnen over te schrijven die ze mooi vond, om die later bijvoorbeeld zelf in haar eigen schrijfwerk toe te kunnen passen. Toen ik voor het eerst begon te bloggen kreeg ik ook een dergelijk advies om mooie zinnen te highlighten en ergens op te slaan. Dit heeft mij geholpen bij het schrijven van blogs, en Anne bij het schrijven van haar boek. Tegenwoordig is haar boek vrijwel overal ter wereld verkrijgbaar en heeft ze toch haar stem kunnen laten horen. Houdt dus altijd een doel voor ogen en probeer te leren van anderen, door bijvoorbeeld een ‘mooie zinnen boek’ bij te houden.

Van Gogh museum

Het van Gogh museum geeft heel mooi weer hoe het leven van Vincent van Gogh en zijn artistieke ontwikkeling verliep. Het refereert ook naar zijn contacten met andere schilders, omdat hij zelf niet geschoold was, maar wel van anderen wilde leren. Hij zocht andere artiesten op om daarmee in contact te komen en met hen te kunnen praten over technieken, materialen, en over andere gerelateerde onderwerpen. Hij begreep dus in de 19e eeuw al het belang van netwerken en hoe je van andere experts op jouw vakgebied kunt leren.

Er bestonden in die tijd natuurlijk geen internet of Social Media, maar toch hadden de schilders onderling een sociaal netwerk waarin ze bijvoorbeeld zelfportretten stuurden naar elkaar als blijk van waardering (de eerste ‘selfies’). Door zo onderling ‘content’ te delen konden ze van elkaar leren en onderhielden ze hun sociale contacten. Slimme mensen, die schilders!

Amsterdam dungeons

Als je denkt aan de Amsterdam Dungeons dan denk je meteen aan enge dingen en bang gemaakt worden. Misschien ben je ook al weleens in een andere stad naar de ‘Dungeons’ geweest, zoals bijvoorbeeld in London, of bij de Niagara Falls. Het knappe van deze attracties is dat ze hun thema en identiteit tot in het fijnste detail doorvoeren. De acteurs blijven volledig in hun rol en de geluid- en lichteffecten zijn vaak heel goed.

Toen ik even naar de toiletten ging viel het me op hoe daar ook het thema nog doorliep: bloederige handen en grote letters R.I.P. waren er op de deuren en de muren geschilderd. Wat mij pas echt liet schrikken was toen ik daar vanuit m’n hokje opeens een harde gil hoorde! Wat bleek nou; er hing een speaker in de hoek bij de toiletten die eens in de zoveel tijd zo’n geluidseffect liet horen. Dit soort kleine extraatjes die je publiek verrassen zijn in de Inbound Marketing ook heel belangrijk om je profilering in alles wat je doet door te voeren. Als mensen verrast worden op een goede, maar onverwachte manier, dan zijn ze eerder geneigd om terug te komen. Deze extra inspanningen die je publiek vermaken maken het grootste verschil.

Souvenir shops

Als je zo door Amsterdam wandelt de hele dag, dan valt het je op hoe de souvenir shops zich centreren rondom bepaalde thema’s. Zo zie je overal kaas, windmolens, tulpen, blauw met witte beeldjes, wietaccessoires en vooral heel veel klompen. Al is er geen Nederlander die bij Nederland als eerste associatie windmolens, wiet, of klompen heeft. Toch zijn dit wel de thema’s die in de souvenir shops in Amsterdam voornamelijk terug te vinden zijn. Waarom? Omdat dit is hoe Nederland voor buitenlanders bekend staat. Dit is het imago dat Nederland heeft in de meeste andere landen en dat is dan ook waar de souvenirshops zo graag gebruik van maken.

De les die je hier dus uit kunt trekken is dat je het imago dat je hebt onder je publiek het beste zo goed mogelijk kunt benutten. Bij profileren probeer je natuurlijk altijd een specifiek beeld van jou en je bedrijf weer te geven, maar mensen hangen daar vanzelf ook bepaalde connotaties aan vast. Hierin meegaan is vaak gemakkelijker dan deze ideeën te willen veranderen, dus benut je imago zo goed mogelijk. Bijvoorbeeld door op elke hoek van de straat klompen te verkopen

Vondelpark

Het Vondelpark is natuurlijk ook één van de toeristische plaatsen in Amsterdam die je even moet hebben gezien. We hadden mazzel met het weer en konden heerlijk op het gras zitten. Al snel viel het ons op hoeveel mensen er aan het barbecueën waren in het Vondelpark. Het bleek dat er speciaal tegels waren neergelegd op stukken gras om barbecues op te kunnen plaatsen en er stonden containers bij de paden waar achteraf de hete kolen in konden worden gegooid.

Dat noem ik nog eens aanpassen aan de wensen van je publiek en aan de omstandigheden! Bij mooi weer willen mensen kunnen barbecueën, dus worden daar de faciliteiten aan aangepast. Het park verdient hier niets aan, maar verrast wel de bezoekers en blijft daardoor aantrekkelijk. Volgende keer dat ik in Amsterdam ben ga ik zeker weer terug!

Conclusie

Ik denk dat er nog veel meer marketing lessen vallen te leren uit de wereld om ons heen, maar dit waren voor mij de highlights van toeristisch Amsterdam. Heb je zelf ook dergelijke lessen geleerd of tips over inbound marketing? Deel ze dan met mij en laat een reactie achter!