Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Vertrouwen opbouwen bij je klanten: 5 belangrijke waarden

Geschreven door One4marketing | 09 april 2014

Elke relatie, of het nou een professionele of privé relatie is, is gebouwd op wederzijds vertrouwen. Dat betekent dat je in de relatie met je klanten ook het vertrouwen op moet bouwen. Vertrouwen is een lastig punt, omdat je er heel lang over kunt doen om het op te bouwen, maar het in no-time geschaad is. Hoe zorg je er nou precies voor dat jouw klantrelatie gebouwd is op zoveel vertrouwen dat het wel tegen een stootje kan? Met de volgende waarden maak je een goede start:

 

1. Authenticiteit

Eline heeft hier van de week een heel mooi artikel over geschreven. Authenticiteit gaat over de echtheid van je bedrijf en in hoeverre datgene wat je zegt, ook doorstraalt in je acties. Het belangrijkste is dus een missie en visie te hebben en daar achter te blijven staan en naartoe te werken, maar tegelijkertijd iedereen met respect te behandelen. Voor authentieke bedrijven is het dus niet belangrijk om jezelf expert te noemen of te benadrukken dat je 'echt' bent, omdat dit al vanzelfsprekend uit je acties blijkt.

2. Integriteit

Integriteit lijkt misschien op authenticiteit, maar is toch nog net wat anders. Het gaat erom dat je je aan gestelde regels houdt en dat klanten erop kunnen vertrouwen dat jij dat consequent doet. Een voorbeeld hierbij is het paardenvlees schandaal van de Zweedse gehaktballetjes van de IKEA. Het probleem was niet zozeer dat er paardenvlees in de gehaktballetjes zat, maar vooral dat dit niet expliciet vermeld was op het menu/etiket. Dit was dus tegen de regels en kan vervolgens je imago schaden als dit uitkomt. 

3. Respect

Respecteer dat jouw klanten de autonomie hebben om zelf keuzes te maken. Als je dit volgens de Kantiaanse filosofie gaat bekijken dan moet je er bijvoorbeeld aan denken dat je een mens altijd ook als doel en nooit alleen als middel moet zien. Het middel, de klant, zou zijn om winst te behalen, maar als je denkt vanuit het doel, dan wil je de klant tevreden stellen en denk je vanuit zijn perspectief. Je klant heeft een probleem dat jij kunt helpen oplossen door informatie te verstrekken of met behulp van jouw product. Zorg dat je dit niet uit het oog verliest en respecteer je klanten en laat zien dat je ze begrijpt in alles wat je doet. Als je dit consequent doet dan vergroot dat het vertrouwen van je klanten in jou als bedrijf aanzienlijk.

Inbound Marketing is gebouwd rondom het respect voor de klant.

4. Transparantie

Laat zien met wie je klanten te maken hebben en wat zij van jou kunnen verwachten. Maak bijvoorbeeld aparte pagina's voor de medewerkers van het bedrijf met een korte beschrijving. Het is altijd beter voor het vertrouwen om te weten dat je met echte personen te maken hebt en niet alleen met een merk of bedrijf. Wees ook transparant in wat je te bieden hebt; geef voorbeelden van wat je voor een klant kunt betekenen. Het hoeft niet zo te zijn dat je precies, als in een wetenschappelijk artikel, je hele methode uit hoeft te werken, maar geef in ieder geval inzicht in wat je nu precies doet.

5. Verras!

In de inbound marketing is het van belang dat je mooie content deelt met je publiek en je klanten. Nu is het natuurlijk wel zo dat de klanten al gekozen hebben voor jou en je dus al redelijk goed kennen. Dus om voor je klanten te zorgen dat je hun vertrouwen bevestigt, moet je net nog even wat extra's doen. Verras hen met bijzondere content die opvalt tussen al het andere. Geef niet alleen een gratis e-book aan nieuwe bezoekers, maar beloon je vaste klanten ook met een gratis e-book zo op zijn tijd. Zo behoud je deze mensen als fans van jouw merk en bedrijf en zorg je goed voor je relaties.

Verrassende content heeft altijd een streepje voor.
Wil je meer leren over het creëren van content?

Vertrouwen is...

ervoor zorgen dat je de verwachtingen die je wekt bij de klant ook nakomt. Zo behoor je authenthiek, integer, respectvol en transparant te zijn en kun je daarnaast je klant af en toe nog verrassen met unieke content. Net als met relaties in het privé leven kost vertrouwen tijd om op te bouwen. Als je de voorgaande punten consequent in acht neemt zal het vertrouwen van je klanten in jou steeds meer groeien. Let wel op dat elke goede stap zorgt voor 1 stap vooruit, maar elke misstap meteen 10 stappen achteruit doet in het vertrouwen.

Wat doe jij om vertrouwen op te bouwen bij je klanten? Heb je nog tips? Deel ze in een reactie!

Gerelateerde blogs: