Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

De basis van Inbound Marketing: leads genereren

Geschreven door One4marketing | 24 februari 2014

Als verse stagiaire bij One4Marketing moet ik alles nog leren van Inbound Marketing. Vorige week ben ik begonnen met de Inbound Marketing Cursus van Hubspot. Ik zal mijn ervaringen en leerpunten delen door middel van drie blogs over de basis van Inbound Marketing. Dit blog zal vooral gaan over het genereren van leads en hoe je dat het beste kunt doen.

In mijn vorige blog heb ik verteld dat bloggen een goed middel is om bezoekers te krijgen, leads en misschien zelfs klanten. En als je gaat bloggen,
denk er dan ook aan om ook echt over nuttige dingen te schrijven. Schrijf content met een doel. Content wat gebaseerd is op alleen producten kan werken, maar het is beter om over oplossingen te schrijven. Geef bezoekers het gevoel dat ze op de juiste plek zitten en de juiste informatie voor zich hebben. Pas je daarom ook aan op de fase waarin de bezoekers van jouw blog zitten. Leads benader je anders dan klanten, pas daarom je teksten aan wanneer dat nodig is.


Captain, the lead has landed
Een landingspagina zorgt ervoor dat anonieme bezoekers leads worden. Daarom is het essentieel om goede landingspagina’s te hebben op je website. Maar eerst moeten de bezoekers van de website daar kunnen komen. Dat doe je door een call-to-action toe te voegen aan je websitepagina’s. Kleine duidelijke afbeeldingen waarin staat beschreven dat jouw e-book of webinar gratis gedownload kan worden. Wanneer een bezoeker op deze afbeelding klikt, zal diegene op een landingspagina terecht komen. Een call-to-action moet relevant zijn aan de pagina waar hij staat. Als dit niet zo is, kan het zelfs afschrikken en mogelijke leads wegjagen.

Een goede landingspagina heeft een duidelijke structuur. Kenmerken van een landingspagina zijn:
- Duidelijke titel
- Uitleg over de waarde van jouw e-book of webinar
- Een invulformulier met het juiste aantal invulvelden
- Geen menubalk van de website
- Een relevante afbeelding
- Mogelijkheden om te delen via social media

Allemaal hele logische opties voor een landingspagina. Alleen één punt zal ik even toelichten. De menubalk van de website moet weg zijn op een landingspagina. Dat veroorzaakt namelijk alleen maar afleiding en kan de mogelijke lead wegleiden van het invullen van zijn gegevens. Een landingspagina heeft maar één doel, namelijk dat het formulier ingevuld wordt. Daarom verdwijnen alle afleidende elementen.
Andere interessante opties voor een landingspagina is het toevoegen van korte reviews van klanten of andere leads die hebben gereageerd op de aanbieding. Dit verhoogt de geloofbaarheid van het e-book of de webinar. Wanneer er in het verleden prijzen zijn gehaald door jouw bedrijf of jouw diensten of producten, zou ik ze zeker vermelden.


Bedankt pagina

Na het invullen van het formulier op de landingspagina wordt de lead automatisch doorgestuurd naar een bedankt pagina. Deze leidt de lead naar de volgende stappen. Maak een pad vrij en leid hem naar de juiste plekken, bijvoorbeeld door een call-to-action op de bedankt pagina te plaatsen die de lead wijst naar relevante producten of diensten. Betrek social media op de pagina en geef leads de optie om jouw aanbod te delen.

Dit was mijn tweede blog over het genereren van leads. De volgende stappen van Inbound Marketing zal ik bespreken in mijn laatste blog over de basis van Inbound Marketing. Ik begin al steeds meer te begrijpen wat Inbound Marketing echt betekent en hopelijk jij ook.