Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

De Mindset divide: Social media geen one size fits all [Onderzoek]

Geschreven door One4marketing | 20 augustus 2013

“Aw… that’s cute. But what’s your real job?” Carrie Keenan

Als social media marketeer is het fight for your right. Want laten we even eerlijk zijn: social media marketing wordt negen van de tien keer niet serieus genomen. Dus wat vertelt u die zeurderige zwager of die gladde verkoper als ze weer eens met een onterecht oordeel op de proppen komen? U laat ze kennis maken met de mindset divide.

 

De gedachte achter de Mindset divide

Onbewust passen we op iedere situatie een ander rollenpatroon toe, ook online. We gedragen ons op een manier waarvan we denken dat dit de goede is en nemen de rol aan waarvan we denken dat die van ons verwacht wordt. Hierdoor ontstaan verschillende mindsets, die samenhangen met het social proof principe. 

Denk voor een voorbeeld uit de realiteit eens terug aan uw studententijd. Hoe gedroeg u zich als meerderejaars tegenover een sjaars binnen uw studentenvereniging? Of na een avondje stappen in de collegezaal om kwart voor negen? Vast anders dan tegenover uw stagebegeleider op kantoor, of wanneer u zich voor het eerst voorstelde aan uw schoonouders.

 

De mindset divide onderscheidt verschillend gedrag op persoonlijke dan wel professionele social media.

  • Bezoekt iemand een persoonlijk sociaal medium, dan wordt de customer experience gekenmerkt door nostalgie, vermaak en afleiding. Mensen brengen tijd door op persoonlijke social media just for fun.
  • Op een professioneel netwerk schakelt iemand naar een prestatiegerichte, strevende en ambitieuze mindset, die zich richt op het bereiken van een bepaald doel. Wil iemand graag informatie inwinnen om zijn prestaties op het werk te verbeteren? Dan ligt een professioneel netwerk zoals LinkedIn meer voor de hand dan het persoonlijke Facebook. Mensen investeren tijd in professionele social media, omdat zij geloven dat zij daar in de toekomst profijt van zullen hebben.

 

LinkedIn nam poolshoogte en stelde een top 5 op van gebruiksreden voor persoonlijke en professionele netwerken.

 

Dus ook online gedragen we ons, afhankelijk van het doel wat we nastreven, op ieder social medium volgens een ander rollenpatroon. Maar hoe dringt u nu met uw online marketingstrategie direct door de hersenpan van uw volgers? Het antwoord op deze vraag ligt in de alignment van uw contentstrategie met de emotionele waarden van een persoonlijk dan wel professioneel medium.

 

Social media content passend als een maatpak

Het moge duidelijk zijn dat de content die u als bedrijf creëert niet altijd “omnishareable” is. Enerzijds omdat bepaalde content niet altijd het doel dient waarmee iemand een social medium bezoekt, anderzijds omdat het soms gewoon niet het geschikte type content is. U meet een zakenman toch ook geen kokerrok aan? Visuele content doet het bij voorkeur goed op media als Pinterest en Instagram, maar ook Facebook is er niet vies van. Bij het relatief nieuwe Vine, dat zich richt om de inmiddels alom bekende 6 seconden video’s, hoeft u echter niet met een gelikte infographic aan te komen.

 

De mindset ‘aligned’ met uw marketingstrategie

Om te begrijpen welke content nu past bij welk sociaal medium, onderzocht LinkedIn wat social media gebruikers graag zien langskomen op hun news feed. Wat bleek?

  • Naast ‘career info’ veroverden updates van merken en actualiteiten de tweede en derde podiumplaats. Wanneer u bijvoorbeeld uw blog deelt op LinkedIn, verwijs dan naar een actuele gebeurtenis (in uw branche), maar deel ook eens wetenswaardig nieuws van derden.
  • Moet u als bedrijf dan maar klakkeloos de informerende en thought leader rol aannemen? Zeker niet. Er is namelijk een weg om ook op persoonlijke social media met uw klanten te ‘engagen’. Haal de mens achter uw merk naar boven (humanize your brand) en wees niet bang om ook eens wat informelere content te posten. Zoals Gideon Shalwick laat zien in dit filmpje is content het meest effectief als het ons op een bepaalde manier emotioneel prikkelt. Alleen dan zorgt het voor meer customer engagement.

 

 

Na informatie over vrienden zetten de respondenten van LinkedIn’s onderzoek content over persoonlijke interesses op nummer twee. Maak hier als bedrijf gebruik van door uw buyer personas erop na te slaan. Uw buyer personas geven u namelijk meer inzicht in de interesses van uw ideale klant en vertellen u met welke toon u uw volgers het beste kunt aanspreken. Probeer dus content te vinden die aansluit op de interesses van uw volgers en put it to the A/B test. Alleen dan ziet u wat werkt en wat niet.

Hoe past u uw social media content aan op de verschillende mindsets van uw volgers? Ik ben benieuwd naar uw aanpak.