Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Aan de slag met de Social Media Scorecard

Geschreven door Driek Geurtsen | 22 mei 2013

“Social Media Scorecard? Weer zo’n nieuwe model.. Nou ja, eens zien wat dit inhoud.” Zo gingen mijn gedachten toen ik van Driek een mail doorgestuurd kreeg met de uitnodiging voor een clinic bij Beeckestijn Business School.

“Balanced Scorecard” dat klonk me bekender in de oren. Het veelgebruikte model van Kaplan en Norton staat bekend als een ondersteunend management instrument om huidig succes te meten en aan de hand daarvan voorspellingen te doen voor successen in de toekomst.

 

Beeckestijn heeft de lijn van Kaplan en Norton doorgetrokken naar social media, en zo de Social Media Scorecard ontwikkeld.  De kern van de Social Media Scorecard is het vertalen van strategie naar concrete en realistische doelstellingen.

Het strategisch vertrekpunt is de Social Media Strategy Map. De Social Media Strategy Map vormt de basis voor de Social Media Scorecard en bestaat uit de volgende drie onderdelen:

  • Social Media Missie
  • Social Media Doelstellingen
  • Succesfactoren

 

De Social Media Scorecard bouwt verder op deze Strategy Map. Kaplan en Norton gebruiken in hun Balanced Scorecard de volgende vier perspectieven:

  • Klant perspectief: Hoe ziet de klant ons als organisatie?
  • Intern perspectief: Waar blinken we als organisatie in uit?
  • Innovatie- en leerperspectief: Hoe kunnen we toegevoegde waarde blijven creëren en blijven innoveren?
  • Financieel perspectief: Hoe kijken we naar onze shareholders?

 

De Social Media Scorecard gebruikt ongeveer gelijke perspectieven, namelijk:

  • Klant perspectief: Hoe bereiken we klanten en hoe krijgen we meer tevreden klanten?
  • Organisatie perspectief: Hoe richt je de organisatie rondom social media in?
  • Social media perspectief: Hoe zetten we effectief social media in?
  • Financieel perspectief: Wat is de bijdrage van social media aan het finaniceel resultaat?

 

 

Bij elk van de vier perspectieven worden de volgende elementen benoemd:

  • Prestatie-indicatoren: Hoe meten we of we het goed doen?
  • Targets: Hoe hoog plaatsen we de lat?
  • Acties: Wat kunnen we verbeteren?

 

Met het gebruik van de Social Media Strategy Map en de Social Media Scorecard zorgt u ervoor dat uw organisatie op een effectieve en meetbare manier gebruik maakt van social media.

 


U vindt Tobias op Google+Twitter en LinkedIn.