Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Het verschil tussen Inbound Marketing en Content Marketing

Geschreven door Driek Geurtsen | 11 maart 2013

Tijdens een gezellige donderdagavond afgelopen week vroeg een vriend: “Wat is inbound marketing nou precies? Is het een andere naam voor content marketing?” Niet heel raar dat hij de twee door elkaar haalde. Beide termen krijgen veel aandacht de laatste tijd. Om verwarring te voorkomen is het goed om deze twee termen nader te bekijken en te bespreken waarin zij onderling verschillen.

 

Wat is Content Marketing?

De basis van content marketing ligt in het creëren en delen van waardevolle informatie, waarbij het doel is dat de klant op een positieve manier beïnvloed wordt.

De verschillende soorten content die gebruikt kunnen worden zijn erg divers, van een geoptimaliseerde website tot video’s en ebooks. Meet welke middelen het meest effectief voor u zijn. Richt daarna uw tijd, geld en energie op deze middelen.

Een belangrijke verschuiving ten opzichte van de traditionele marketing is dat een lead op basis van geconsumeerde informatie al waarde toekend aan uw organisatie.


Wat is Inbound Marketing?

Inbound Marketing is de overkoepelende strategie. Het richt zich op drie onderdelen, namelijk:
-          Kennis delen;
-          Gevonden worden;
-          Het opbouwen van duurzame relaties.

Het onderdeel Kennis delen heeft een grote overlap met content marketing. Waardevolle content wordt gecreëerd en verspreid aan klanten en prospects.  Elk geschikt kanaal wordt ingezet voor deze kennisdeling, zoals uw blog, uw website, social media of zelfs Augmented Reality Apps.

Inbound marketing is een antwoord op de verandering in de manier waarop mensen zoeken naar mogelijkheden om zichzelf met informatie te voorzien. Zorg daarom dat uw organisatie op alle relevante kanalen aanwezig is met waardevolle en relevante content. Een belangrijk kanaal hierbij is de zoekmachine, vandaar dat inbound marketing ook overlapt met Search Engine Optimization.

Bij Inbound Marketing wordt er gebouwd aan waardevolle klantenrelaties, die op de lange termijn zullen standhouden. Er wordt gewerkt aan een zo groot mogelijk vertrouwen van de klanten en prospects, een hoge merkbekendheid en een positionering als kennisleider.