Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

B2B lead generatie met Twitter: Be there or be square

Geschreven door One4marketing | 02 oktober 2012

“Op de markt is uw gulden een daalder waard.” Dit stoffige spreekwoord klinkt misschien passé, maar is actueler dan ooit! Ook business to business (B2B) marketing kent namelijk steeds meer waarde toe aan social media met betrekking tot leads genereren. Veel zakelijk dienstverleners vragen zich daarom af hoe zij de waarde van Twitter in hun B2B lead generatie strategie kunnen vergroten.

Om maximale resultaten met uw Twitter imago te behalen, moet u op zoek gaan naar de mensen (bedrijven) die zich willen voeden met uw kennis. Om te zorgen dat deze mensen u vinden, is opvallen een must. Maar welke manieren werken nu het beste voor B2B bedrijven?

Deel #bedrijfsnieuws

Upgrade vandaag nog het takenpakket van uw bedrijfsjournalist. Uw bedrijfsnieuws doorbreekt namelijk vanaf nu de grenzen van het intranet. Bent u net verhuisd naar een nieuw pand? Laat u horen! Heeft u net een nieuw samenwerkingsverband ondertekend? Geef uw volgers de gelegenheid om u te feliciteren. Of heeft u een evenement in de planning? Attendeer uw volgers door hen te benaderen via Twitter. Een goede marketeer is daar waar hij zijn betrokken publiek kan vinden, because brilliant minds think in parallel gutters, isn’t it?

Relevante ins en outs worden onderdeel van uw corporate storytelling op Twitter. Dit betekent dat u als bedrijf het verhaal van uw merk vertelt aan uw klant. Het is dus belangrijk dat u een betrokken lezersgroep opbouwt. Let op mijn woorden: een klein aantal betrokken volgers op Twitter is veel waardevoller dan een hele berg ongeïnteresseerde mensen.

Kies dus bewust voor kwaliteit, want met kwantiteit loopt u op lange termijn tegen de lamp.

Niemand die potentiële leads beter tot aankoop overtuigt dan een tevreden klant. Begrijpt u waar ik naartoe wil? Door het delen van ervaringsverhalen op Twitter zetten uw leads misschien wel net het laatste stapje in de juiste richting om daarmee in het aankoopproces te belanden. 

#Content sharing

Weet u hoe laat het is? Juist, het is tijd om waardevolle content te delen. Blogs, white papers, misschien wel marketing video’s: kortom, laat zien wat u in huis heeft!   

Zodra u exclusieve content via Twitter promoot, vergroot u de kans op retweets exponentieel. Social media onderzoek van Umpf heeft namelijk uitgewezen dat Twitteraars (met het kleinste aantal actieve gebruikers) eerder geneigd zijn content te delen dan mensen op Facebook. U verbreedt uw social media bereik, want de volgers van uw volgers zullen uw post ook voorbij zien komen op hun startpagina.

Neem exclusiviteit als uitgangspunt voor uw Twitter criteria. Niemand zit te wachten op posts die klakkeloos worden geretweet. Denk maar aan Lingo: roept u niet stiekem ook heel hard 'LINGOOO!' als de spelers de winnende bal uit de bak weten te vissen?

Een fout waar Sales misschien wel op aandringt, is een sales gefocuste post. Een Call To Action naar uw content wekt een plezierig indruk op, waar een directe verwijzing naar uw product door uw potentiële leads eerder als opdringerig ervaren zal worden. Alleen exclusieve content maakt het verschil.

Wat vinden de Thought Leaders ervan?

Wie dacht er dat alleen LinkedIn was bedoeld voor het opbouwen van connecties? Die had het dan goed mis, want Twitter is juist het ideale medium om korte en bondige berichten van de thought leaders in uw branch te ontvangen. Deelt u bevindingen en ervaringen van anderen op Twitter, delen zij wellicht ook uw tweets. Verschillende werknemers, klanten en andere stakeholders volgen dan graag het goede voorbeeld. Kijk dus ook eens wie uw connecties volgen. Een handige tool hiervoor is Twitzela.

Integreer uw merk: #brandbuilding 

Zoals ik al zei: Twitter is niet bedoeld als een medium om uw reclameboodschappen te verspreiden en direct marketing toe te passen. Corporate storytelling speelt hier de hoofdrol. Vergeet dus niet uw partners en executives in uw B2B lead generatie strategie. Ook hen kunt u aansporen Twitter accounts te openen. De kansen om uw community uit te breiden liggen voor het oprapen!

Het ultieme doel: lead generatie

Uw verbeterde recept voor B2B lead generatie bevat nu de volgende ingrediënten:

  • Content sharing
  • Corporate Storytelling
  • Community building

Deze termen zijn termen die ertoe doen, wanneer het gaat om leads genereren en een relatie met hen op te bouwen. U laat deze gratis lead generatie tool toch niet aan uw neus voorbij gaan?

Welke B2B lead generatie strategie werkt bij u het beste?