Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Online adverteren: Welkom in de wondere wereld van de Facebook ad

Geschreven door One4marketing | 25 september 2012

 

Zoals een sommelier advies uitbrengt over verrukkelijke wijn-spijs combinaties, heeft de Inbound Marketing manager zich onder andere gespecialiseerd in social media in combinatie met online adverteren. En zoals de Amarone, Barolo en Brunelli als de drie Italiaanse koningen onder de wijn trots hun kroon dragen, hebben Facebook. LinkedIn en Twitter zich gesettled als de keizers der social media. Facebook staat dan ook niet voor niets met stip op 1 van de meest gedownloade mobiele apps (bron: Likeconomics).

  • Topadverteerders in de USA hoeven daarom ook niet meer overtuigd te worden: in het tweede semester van 2012 investeerden zij bijna allemaal in adverteren op Facebook.
  • Ook de Nederlanders lusten ze er wel pap van: uit een onderzoek van PauwR bleek dat van 500 grote adverteerders ook 50% ruimte maakte in zijn budget voor adverteren op Facebook.

De vonken vliegen er nu vanaf. Innovators hebben reeds het goede voorbeeld genomen en nu kunt u als early adopter niet achterblijven! Voelt u al allerlei creatieve uitspattingen in uw hoofd opkomen? Het brainstormen gaat bijna beginnen, maar eerst waarschuwen wij u het een en ander in acht te nemen. Facebook stelt namelijk bepaalde eisen aan de inhoud van uw advertentie en heeft deze vastgelegd in richtlijnen . Neem dus even de tijd om de opvallendheden voor uzelf te noteren.

Heb ik u niet net verteld dat Facebook de meest gedownloade mobiele app is? Uit een onderzoek van Google en Sterling brands, the new Multi screen World via Marketingfacts, is gebleken dat de gemiddelde tijd per interactie voor een smartphone daalt naar slechts 17 minuten. In vergelijking met de pc (39 minuten) duurt deze interactie dus meer dan 2x zo kort en ten opzichte van de tv (43 minuten) tikt de tijd helemaal snel weg. Schrijven is schrappen, maar adverteren is dus nog meer reduceren! Focus daarom op pakkende oneliners en laat de nietszeggende zinsvulling links liggen. Grijp de aandacht, wanneer een Facebooker zijn oog over een pagina laat glijden.

Spannende titels tillen uw Click Through Rates (CTR) naar een hoger niveau! Een goede titel…

  1. Roept de doelgroep. Specificeer uw titel zoveel mogelijk naar gelang de interesses van uw doelpubliek en u kunt van hen veel meer betrokkenheid verwachten.
  2. Durft te vragen. Mensen neigen van nature te doen wat men van hen verwacht. Wanneer men een vraag leest, geven mensen intuïtief al antwoord in hun hoofd. Snapt u dat? Ja? Dan heb ik daarmee uw aandacht weer net even langer vastgehouden.
  3. Enthousiasmeert. Door de titel geeft u de lezer spreekwoordelijk een duwtje in de rug en dit kan het selectieproces van advertenties aanzienlijk verhogen.

Waarde creëren met de invulling van uw ad

  1. De combinatie wit-blauw in een Facebook advertentie beoogt hetzelfde effect als camouflage voor een kameleon. Hoewel camouflage voor de kameleon een sterke overlevingtactiek behelst, wilt u als marketeer op Facebook juist wel opvallen! Oftewel, contrasterende kleuren pikken de meeste aandacht in. Oftewel, vermijd blauw en wit in uw design.
  2. Met een strak, professioneel en authentiek design steelt u gegarandeerd de show! Besteed dus veel zorg aan uw afbeeldingen. Uw tekst kan nog zo pakkend zijn, uw afbeelding geeft vaak de doorslag. Laat uw bezoeker dus doorslaan naar de positieve kant: een nieuwe Click Through.
  3. Professioneel en confidentieel, of gaat u toch liever naar innoverend en uitdagend? Dit ligt natuurlijk helemaal in uw handen en aan uw beoogd imago. Heeft u een intercultureel publiek? Pas dan op met uitdagende plaatjes in uw social media campagne. Deze kunnen in een andere cultuur namelijk aanstootgevend zijn en u kan het voor eens en voor altijd verpesten voor uzelf. Ken de verbanden tussen uw buyer persona en uw ad.

Can you imagine? Het visuele aspect van de ad

Voor een geslaagde tekstuele invulling van de Facebook advertentie, moet u verder kijken dan u neus lang is.

  • Verplaats u eens in het perspectief van de Facebooker: waarom zou u op uw eigen ad klikken? Op deze manier stelt u gemakkelijk doelen en criteria als theoretisch kader voor een effectieve en leadgenerende advertentie. Maak daarnaast eens een lijstje met spannende, aansporende werkwoorden. Gebruik bijvoorbeeld ‘proberen’ of ‘ontdekken’ in plaats van ‘koop nu’ om uw betrokken doelgroep aan te spreken.
  •  Bekijk de situatie van de potentiële klant vanuit probleemoplossend gedrag. Probeer daarna het probleem bij de wortels aan te pakken. Een cliché voorbeeld (maar wel één die u onthoudt) is die van Cillit Bang: Heeft u ook zo’n last van hardnekkige vlekken?! Bang! En het vuil is weg.
  • Schep verwachtingen. Waar de titel bedoeld is om aandacht te genereren, geeft u met de invulling van uw Facebook advertentie antwoord op de verwachtingen van uw potentiële klant, opdat zij, aangekomen op uw landingspagina, niet voor verrassingen komen te staan.

  

Monitoren en aanpassen: de vicieuze cirkel van het experimenteren

Be a student of life. Learn something new every day. The day you stop learning is the day you become obsolete, so keep learning.”

Ook in online adverteren blijft testen een cruciaal onderdeel. Door te experimenteren ontwikkelt u zich steeds meer en door te monitoren leert u iedere dag iets bij over de effectiviteit van uw Facebook advertenties.

Beschikt u over inspirerende voorbeelden of tips? Deel deze dan met ons!

Bron: Hubspot