Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

De 7 ultieme inbound marketing kenmerken van een slappe concurrent

Geschreven door Driek Geurtsen | 06 oktober 2012

 

Wat als een concurrent kopieergedrag vertoont?

Eindelijk is het dan zover: u hebt de status van online kennisexpert weten te bemachtigen en uw website heeft nog nooit zo hoog in Google gestaan. Uw Inbound Marketing-strategie begint duidelijk vruchten af te werpen, wat te merken is aan de binnenstromende leads en uw betrokken publiek op social media. Uw gewenste omzet wordt wederom gehaald en uw bedrijf is ondanks de tegenwind van de huidige crisis in de groei.

Maar wat als de concurrentie gaat meeliften op uw succes?

Er zijn altijd mensen die net zo veel succes willen als u, maar dan met minder moeite. Ze kopiëren uw werk, apen uw huisstijl na of proberen mee te liften op uw zoekmachinestrategie.

In dit artikel worden de verschillende tactieken van dergelijke na-apers besproken. Maakt uw concurrentie zich schuldig aan een van onderstaande punten? Of bent u de na-aper en wordt het tijd dat u uw marketingstrategie zelf eens een eigen draai geeft?

 

1.       Ze proberen te scoren op uw branded zoekwoorden.

Als iemand in een zoekmachine de branded zoekwoorden van uw bedrijf in typt, bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam of merknaam, dan is het logisch dat die persoon op zoek is naar u. Als er geen andere bedrijven bestaan met uw naam, dan is het bovendien te verwachten dat uw website boven aan de pagina met zoekresultaten staat. Google toont namelijk de beste zoekresultaten bij de juiste zoekopdracht. Uw website is het meest relevant voor een zoekopdracht naar uw bedrijfsnaam.

Helaas bestaan er mensen die andermans bedrijfsnaam gebruiken om zelf hoger in zoekmachines te komen. Vaak wordt dat ook nog eens gedaan via PPC-campagnes, waarbij ze branded zoekwoorden gebruiken die met uw bedrijf worden geassocieerd. Zo lijkt het voor potentiële klanten net alsof zij u zijn en probeert de concurrent wanhopig een deel van uw positie in de zoekresultaten af te snoepen. En dat terwijl u juist zo veel moeite heeft moeten doen om die plek te verwerven.

Tip: Ga door met het delen van opmerkelijke en waardevolle informatie, passend bij het koopproces van de klant.

 

2.       Content stelen.

Er bestaan ook concurrenten die uw waardevolle content wel heel geweldig vinden – zo geweldig dat ze het ongevraagd overnemen en op hun eigen website plaatsen. Hierbij wordt het minuscule detail dat u die content oorspronkelijk hebt gecreëerd, onvermeld gelaten.

Dergelijke contentdieven houden er geen rekening mee dat u uren aan onderzoek, denkwerk, schrijftijd en opmaak hebt besteed om die mooie content te creëren. Helaas gebeurt dit om de haverklap en wordt een prachtig e-book genadeloos gekopieerd en in een ander jasje gestoken, om vervolgens trots op de website van de concurrent te worden geplaatst. Hetzelfde is mogelijk met uw unieke blogartikelen: de zinnen worden hier en daar aangepast om dubbele content in zoekmachines te voorkomen, om het artikel vervolgens als eigen werk te publiceren. Geen naamsvermelding, geen link naar het oorspronkelijke artikel, niets.

Jammer genoeg komen veel mensen hiermee weg, omdat er enorm veel content op internet staat en de overeenkomsten in artikelen niet meer opvallen. Misschien dat alleen de oplettende lezer plagiaat opmerkt. Zelf kunt u hier maar het beste boven staan.

Tip: Blijf zorgen voor originaliteit wat bereft uw content. Betrek informatie van uw klanten bij de het creëren van uw content. Publiceer uw content op verschillende manieren (blog, Presentatie, Video etc.)

 

 

3.       Alles kopiëren wat u doet.

Behalve content zijn er heel wat andere zaken die de concurrent van u kan kopiëren, zoals uw homepage, prijsniveaus, design, enzovoort. Natuurlijk is het een groot compliment als iemand zo veel van u kopieert, maar er is een flink verschil tussen kopiëren en zich hier en daar door laten inspireren. Er gaat bijvoorbeeld heel wat tijd zitten in het bedenken van de ideale verkoopprijs voor producten en diensten. Hier zijn vaak meer experts bij betrokken dan u denkt. Het is dan ook oneerlijk als u al het harde werk verricht en een ander het gewoonweg overneemt.

Mocht u ooit een concurrent aantreffen die zaken van uw bedrijf kopieert, vraag die dan om zijn werk aan u te tonen en uit te leggen waarom hij voor bepaalde dingen heeft gekozen. De kans is klein dat hij met een geloofwaardige uitleg komt…

 

4.       Links naar hun website plaatsen onder uw content.

Net als u wil ook de concurrent hoger in zoekmachines komen. Sommige concurrenten proberen daarom zo veel mogelijk te reageren op blogartikelen van anderen, gewoon omdat ze daar dan de link naar hun website kunnen achterlaten. Maar wat ze niet doorhebben, is dat het invulveld voor de website op reactieformulieren een no-followlink is. Dat betekent dat het achterlaten van een websiteadres geen effect heeft op de positie ervan in zoekmachines.

Mensen die zo te werk gaan tonen niet alleen dat ze kennelijk niets van SEO weten, maar laten ook zien dat ze zo veel mogelijk lezers van de concurrent proberen af te pakken.

Tip: Zorg dat u deze links kunt verwijderen en doe er zelf vooral niet aan mee

 

5.       Het inpikken van domeinnamen en social-media-accounts.

Aan het begin van dit artikel ging het al over branded zoekwoorden, dus zoekwoorden als uw bedrijfsnaam of merknaam. Wellicht wilt u ooit een microsite, Twitter-account of Facebook-pagina aanmaken onder uw eigen bedrijfsnaam. Uw concurrenten weten dat en zijn soms zo 'vriendelijk' om die alvast aan te maken…

Feitelijk is het voor iedereen toegestaan om dit te doen, maar erg aardig is het niet. Gelukkig geeft dit gedrag uw concurrenten een dermate slechte reputatie dat ze er uiteindelijk zichzelf mee hebben. Inbound marketing werkt niet met zulke lage tactieken, maar heeft pas langdurig effect bij mensen die eerlijk te werk gaan.

Tip: Denk na over in te zetten communicatie middelen en wees toekomst gericht met het alvast vastleggen van uw bedrijfsnaam. (soms is het ook goed om dit op uw eigen naam toe te passen

 

6.       Anderen afkraken.

De beste regel is: als u niets leuks te melden hebt, zeg dan niets. Als er iets is dat voor een slechte reputatie kan zorgen, dan is het wel negatief praten over de concurrent. Misschien voelt het fijn om anderen onderuit te halen, maar uiteindelijk glijdt u zelf net zo hard de afgrond in. Ook al bent u nog zo kwaad, het is beter om emoties onder controle te houden en te allen tijde professioneel over te komen.

Een lezerspubliek heeft het snel door als iemand continu anderen onderuit haalt en druipt waarschijnlijk snel af. Mocht de concurrent negatief over uw bedrijf schrijven, weet dan dat die persoon zelf een slechte indruk maakt en niet u.

 

7.       Leugens verspreiden over uw bedrijf.

Misschien hebt u wel eens met een lead aan de telefoon gehangen, om vervolgens een hoop leugens te horen die de concurrent kennelijk over u en uw producten verspreid heeft. Als dit het geval is, weet dan dat dit de slechtste marketing- en verkooptactiek is die er bestaat. Als een lead erachter komt dat een bedrijf heeft gelogen, is al het vertrouwen namelijk in één klap weg. Waarom zou iemand een product kopen bij een bedrijf dat onder valse voorwendselen verkoopt? Mocht uw concurrentie zich ooit zo verlagen, leg uw leads dan netjes de waarheid uit en voorkom dat u zelf ooit zo laag zakt.

Bron: HubSpot

Heeft u aanvullende tips, dan horen wij die graag!