Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Verbouw uw Homepage! En verhoog uw conversie met 106%

Geschreven door Driek Geurtsen | 15 maart 2012

 

De homepage heeft vaak de meeste paginaweergaven

Uw website bestaat uit allerlei pagina's, maar wist u dat de homepage vaak de meeste paginaweergaven heeft? Daarmee is het een van de belangrijkste pagina's op uw website. Een homepage kan vergeleken worden met een etalage. Hier presenteert u uw producten en diensten en worden bezoekers omgezet in kopers. Een slechte homepage kan er juist voor zorgen dat bezoekers uw website verlaten. Een goede homepage heeft daarentegen een hoge conversie en geeft duidelijk weer wat er op de website te halen valt en wat er van bezoekers verwacht wordt. Maar hoe ziet de ideale homepage er dan uit?

 

Een casestudy: de weg naar een succesvolle homepage

In een blogartikel van HubSpot kwam de volgende casestudy naar voren: een bedrijf in de software-industrie wist jaarlijks het aantal websitebezoekers te verhogen. Heel goed natuurlijk, maar de conversie bleef onder de 2%. Ook had de website een bounce rate van wel 70% tot 80%, terwijl het gemiddelde in die industrie 30% tot 50% is. Wat ging er mis?

De website bleek flink wat elementen te missen die nodig zijn om bezoekers om te zetten in leads. Tijd voor verbouwing! De website werd grondig onder handen genomen, waarbij de oude en nieuwe versie in een A/B-test met elkaar werden vergeleken. Het resultaat is een performancegroei van 105,9% en een conversie van 3,4%. Dat is het dubbele van de industriestandaard. Het aantal inbound leads groeide enorm, waardoor sales een stuk minder gebruik hoeft te maken van cold calling.

 

3 Manieren om de conversie van uw homepage te verhogen

Maar welke veranderingen werden er op de website toegepast? Het blogartikel van HubSpot beschreef de volgende drie grote verbeteringen:

 

1.      Beantwoord de vraag wie, wat, waar en waarom?

Voor de verbouwing: hoewel de originele homepage de vijf aangeboden productlijnen goed weergaf, zorgde een gebrek aan informatie ervoor dat bezoekers nergens heengeleid werden. De pagina was gewoonweg te simpel. 85% van de websitebezoekers was uniek, wat betekent dat het grootste deel van de bezoekers niet bekend was met het bedrijf en de producten. Bezoekers zagen het verschil niet tussen de verschillende producten en wisten niet wat ze moesten kiezen. Ook was er geen duidelijke reden waarom bezoekers op de website zouden moeten blijven. De waardepropositie van het bedrijf werd nergens genoemd.

 

Na de verbouwing: terwijl de eerste versie zich puur op de producten richtte, beantwoordt de nieuwe versie de vragen 'wie, wat, waar en waarom?' – en dat allemaal boven de vouw. De pagina-inhoud is meer gericht om prospects aan te spreken in plaats van dat het bedrijf alleen over zichzelf praat. Ook de headline is aangepast, er is een subheadline toegevoegd en een beschrijving van de voordelen en waardepropositie van het bedrijf (de originele pagina bevatte slechts een vage headline, geen subheadline en bodytekst). De nieuwe pagina leidt bezoekers naar de producten met per product een korte omschrijving en een link voor meer informatie.

Doordat bezoekers duidelijk de juiste kant op worden geleid, is de bounce rate nu een stuk lager.

 

2.      Plaats duidelijke call-to-actions op de homepage voor leadgeneratie.

Voor de verbouwing: het is belangrijk dat bezoekers verschillende mogelijkheden hebben afhankelijk van hun plaats in het verkoopproces. In het oorspronkelijke design ging even veel aandacht naar alle vijf producten, waardoor bezoekers niet wisten wat ze moesten doen. Met een klik op een product belandden bezoekers op de productpagina, waar slechts een contactformulier voor conversie kon zorgen. Niet elke websitebezoeker is klaar om contact te hebben met sales. Verder kon er een geweldige white paper worden gedownload, maar helemaal linksonder op de homepage. En hoewel de homepage redelijk overzichtelijk was, viel de white paper niet op. Ook was niet duidelijk wat het downloaden van de white paper bezoekers opleveren.

 

Na de verbouwing: in het nieuwe design werd de belangrijkste white paper juist bovenaan en in het midden geplaatst, inclusief een sterke headline en een call-to-action. Aangezien de meeste websitebezoekers nog onbekend zijn met het bedrijf en de producten, wordt de white paper gebruikt om bezoekers uit te leggen wat het bedrijf aanbiedt en wat de unieke marktpositie is. Voortaan weten bezoekers wat er van hen verwacht wordt. Een duidelijke, tweede call-to-action wordt gebruikt om bezoekers voor meer productinformatie naar de website te leiden.

Het is belangrijk dat de hoofdcall-to-action opvalt en prospects met zo min mogelijk afleiding naar het hoofddoel van de website worden begeleidt: conversie.

 

3.      Gebruik sprekende afbeeldingen.

Voor de verbouwing: elke productlijn had een eigen pictogram, net als bij de iPhone. Het bedrijf verkoopt namelijk databasesoftware en het is lastig om daar sprekende afbeeldingen voor te vinden. Hoewel het een goede poging was om de verschillende producten van elkaar te onderscheiden, betekenden de afbeeldingen weinig voor het publiek en werden prospects niet naar het juiste product geleid.

 

Na de verbouwing: in de nieuwe versie ligt de nadruk een stuk minder op de pictogrammen, maar meer op een afbeelding van de belangrijkste white paper. Aangezien de white paper de hoofdcall-to-action is, is dit de hoofdafbeelding geworden. Voor elk product wordt nog steeds een pictogram gebruikt, maar een kleinere versie die bijdraagt aan de productomschrijving en die omschrijving niet ondersneeuwt.

Gebruik dus geen afbeeldingen omdat u ze wilt gebruiken, vooral als het om stockfoto's gaat. Afbeeldingen kunnen zeker helpen om een concept te verduidelijken, maar bij verkeerd gebruik kunnen ze een negatief effect hebben.

Ben je benieuwd hoe de inbound strategie jouw bedrijf kan laten groeien? Download een gratis voorbeeld van een inbound gameplan.