Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Wat is een effectieve linkbuilding strategie?

Geschreven door Driek Geurtsen | 30 november 2011

 

Wat is een effectieve linkbuilding strategie?

Een effectieve linkbuilding strategie is een van de belangrijkste aspecten om online vindbaar te worden. Bij zoekmachine-optimalisatie zorgen kwalitatieve inbound links naar uw website dat Google een hogere waarde toewijst aan uw website. Hoe meer kwalitatieve websites dus naar uw website verwijzen, hoe hoger u in de zoekresultaten van zoekmachines verschijnt. Maar hoe ziet een effectieve linkbuilding strategie er eigenlijk uit?

 

Tips om inbound links te creëren

  1. Deel waardevolle content op uw website en blog. Door kennis te delen, wordt u al snel als expert in uw vakgebied gezien en trekt u verkeer naar uw website.
  2. Zorg voor intelligente teksten en schrijf dus niet zomaar wat. U wilt toch geloofwaardig overkomen.
  3. Start een blog en plaats regelmatig nieuwe blogartikelen met waardevolle, leerzame informatie. Hoe meer artikelen u plaatst, hoe meer kansen u heeft dat iemand naar een van deze blogartikelen verwijst, wat een inbound link oplevert. Een goed blog zorgt dat lezers terugkeren en naar uw artikelen verwijzen.
  4. Zorg dat uw blog is aangemeld bij zoekmachines. U weet dan zeker dat de blogartikelen geïndexeerd worden.
  5. Schrijf blogartikelen rondom zoekwoorden. U verschijnt dan hoger in zoekmachines op die zoekwoorden en het stimuleert anderen om die zoekwoorden in inbound links te gebruiken.
  6. Meld uw website en blog aan bij zogenaamde directories in uw vakgebied en regio. Dit zijn websites waar u de naam en link van uw website of blog kunt aanmelden. Hiermee creëert u inbound links naar uw website en blog.
  7. U kunt hetzelfde doen met blogartikelen door ze bij websites aan te melden die blogartikelen verzamelen.
  8. Gebruik zoveel mogelijk content sharing sites, zoals SlideShare, LinkedIn YouTube, Flickr en Tumblr.

En verder:

  1. Bedenkt u wat u met uw linkbuilding strategie wilt bereiken. Wat is precies uw doel?
  2. Wie is de ideale klant en dus uw doelgroep?
  3. Maakt u gebruik van call to actions? Worden bezoekers gestimuleerd om iets te doen?
  4. Zijn er al websites die naar uw site linken? Zo ja, hoe ziet de linktekst eruit? Indien de link uit de tekst 'klik hier' bestaat, dan is dat erg zonde. Het is namelijk veel effectiever als de linktekst een slim zoekwoord bevat, bijvoorbeeld 'socialmediatips' wanneer je artikel daarover gaat. Neem eventueel contact op met de website-eigenaar en vraag vriendelijk of de linktekst kan worden aangepast.
  5. Schrijf gastblogs op blogs van anderen en zorg dat er een link bij staat naar uw website.
  6. Publiceer waardevolle content op uw website, zoals e-books, white papers, tips, stappenplannen en lijsten en publiceer badges en widgets.
  7. Houd wedstrijden of andere leuke acties.

Bron: HubSpot