Inbound Blog | One4Marketing | The Inbound Company

Van outbound naar inbound marketing voor ERP marketeers (1/2)

Geschreven door Driek Geurtsen | 27 september 2011

Hoe maak je als ERP marketeer de overgang van outbound naar inbound marketing?

 Steeds meer ERP leveranciers worden aangetrokken door het principe van inbound marketing

  • Het hebben van aantrekkingskracht door het delen van echte kennis. Remarkable content* zo noemt Seth Godin het.
  • Het op deze manier verkrijgen van positief imago en expertise status
  • Het genereren van meer leads tegen lage kosten ten op zichte van outbound marketing (cold calling, DM etc.)
  • Het omzetten van deze leads naar daadwerkelijke klanten op basis van verkregen vertrouwen.

     

* Lees ook meer over Remarkeble content in het artikel van Kisten Knipp

Als je eenmaal de principes van inbound marketing doorhebt, is de volgende uitdaging voor veel ERP leveranciers hoe je de overgang naar inbound marketing laat slagen. Voor een geslaagde implementatie van inbound marketingstrategieën zijn onderstaande aspecten van groot belang.

Planning, waar sta je nu, waar wil je heen

Planning vormt de toegang tot de overgang. Zo gauw je eenmaal hebt vastgesteld waar je nu bent en waar je wilt zijn, wordt de strategie om daar te komen veel duidelijker.

1. Kijk waar je nu staat

Beoordeel je maandelijkse verkoop- en opbrengstgegevens. Wie je leads en klanten zijn en waar de meerderheid vandaan komt. Wat zijn de resultaten van je marketinginspanningen tot nu toe geweest?

Offline kanalen zijn daarbij lastiger om in kaart te brengen, maar online kanalen kun je eenvoudig nalopen, met behulp van verschillende website analysesoftwareprogramma’s zoals Google Analytics.

 

2. Bepaal waar je uit wil komen

Wat zijn je toekomstige doelstellingen voor je onderneming?

  • Om nieuwe klanten aan te trekken?
  • Om de verkoop aan bestaande klanten te vergroten?
  • Om je merk uit te bouwen?

 

Deze doelstellingen op ondernemingsniveau bepalen de doelstellingen voor je inbound marketingstrategieën. Stel hierbij per doel de waarde vast die je wilt meten. Dus wat is het gewenste resultaat en hoe meet je dat. Op deze manier kan je voortduren zien op je op de goede weg bent. Of dat je misschien moet bijstellen.

 

Bepaal ook de manier waarop je de doelen wil bereiken. Dit om te weten wat wel en niet werkt. Hoe zet je bijvoorbeeld je content op je blog en via social media in. En wat zorgt voor de beste resultaten. Dat kan op blogartikel niveau liggen maar ook op het kanaal dat je inzet (bijvoorbeeld Facebook  ten opzichte van LinkedIn)

 

Doorgrond je markt

Elke ERP leverancier zou ernaar moeten streven om regelmatig zijn markt te verkennen. Dit houdt in: klanten, concurrenten en je positie in het veld. Echt begrijpen wie je klanten zijn, helpt je om hun behoeften te doorgronden en hoe zij deze behoeften vervullen.

Weten wie je concurrenten zijn, geeft je inzicht in hoe jij het beste jezelf kunt positioneren, zodat je de behoeften van klanten succesvoller kunt aanpakken dan je concurrenten. ( Denk trouwens ook eens na over hoe je met hen kunt samenwerken.)

  

Lees ook: Van outbound naar inbound marketing voor ERP Marketeers (2/2)