Een marketingteam opzetten? Dit zijn de 5 meest essentiële rollen!

Een marketingteam opzetten: het is misschien wel de moeilijkste klus voor een rasmarketeer, ondernemer of HRM’er. Voor ieder bedrijf gelden er weer andere eisen. Gelukkig hebben alle marketingteams één ding gemeen. Of jouw marketingteam nu bestaat uit 3 werknemers of maar liefst 20 marketeers telt, onze ervaring is dat deze 5 rollen in ieder geval in jouw marketingteam moeten voorkomen.

Lees meer

[Interview] Inbound recruitment inzetten om ICT-personeel te werven

Het is donderdagmiddag, begin juli. Ik ben op bezoek bij het Europese hoofdkantoor van HubSpot in Dublin en open Skype om te bellen met Hannah Fleishman, marketeer bij HubSpot in Boston (USA).

Nadat ik me vorig jaar voor het eerst verdiepte in de mogelijkheden van inbound marketing voor recruitmentdoeleinden, ben ik nu continu op zoek naar mensen die me meer kunnen vertellen over deze interessante wervingsstrategie. Eén van die mensen is Hannah. Zij is verantwoordelijk voor alle werkzaamheden rondom inbound recruitment bij HubSpot en gaat graag met me in gesprek om haar kennis te delen.  

Lees meer

Inbound marketing voor recruitment: dit levert het op

Je zult niet de eerste zijn die bij ons aanklopt met de vraag: “Hoe krijg ik inzicht in mijn marketinginspanningen?” of “Marketing, wat levert dat nou eigenlijk op?” Het zijn vragen die regelmatig gesteld worden door bedrijven die aan de slag willen met marketing. Voor veel bedrijven is het een grote stap om met marketing te beginnen of hun marketinginspanningen te intensiveren. Het is immers een investering die je doet en het is maar de vraag of je er wat uithaalt.

Lees meer

Welke inbound marketingmiddelen zijn relevant voor HR?

Wat was ik blij toen ik zag dat de nummer één trend binnen recruitment is dat recruitment nóg meer marketing wordt (bron). Vooral het woordje “nóg” maakte blij. Dat betekent namelijk dat recruitment al bezig is met marketing, maar dat de wisselwerking nog intenser wordt.

Lees meer

Inbound marketing inzetten voor HR: werving & selectieproces

Uit mijn onderzoek naar de positie van inbound marketing in de HR-branche bleek dat in veel gevallen HR helemaal geen zin heeft in inbound marketing. Dat HR er nu nog niet zoveel van wil weten, betekent natuurlijk niet dat inbound marketing nooit succesvol zal worden in deze branche. Integendeel: toen ik bezig was met mijn onderzoek ontdekte ik dat er veel relevante overeenkomsten zijn tussen inbound marketing en HR.

Lees meer

Waarom HR geen zin heeft in inbound marketing

Online marketing en met name inbound marketing wint in Nederland steeds meer terrein. Vooral de marketingbranche heeft het goed begrepen en de online marketingbureaus rijzen als paddenstoelen uit de grond. Ook binnen de ICT en zelfs binnen de bouw begint inbound marketing steeds populairder te worden.

Het lijkt echter wel alsof er één branche is die achterblijft: de HR-branche. Hoe kan het toch dat recruiters en HR-managers marketing niet lijken te snappen? Er is namelijk wel degelijk een relevante koppeling tussen HR en marketing, zegt Jeff Waldman, oprichter van SocialHRCamp: “Marketeers verkopen producten en diensten en HR verkoopt het product genaamd ‘de organisatie’.” (bron)

Lees meer