Facebook, Instagram & Snapchat: social media trends voor bedrijven anno 2015

fotoIk hoor het bedrijven nog veel te vaak zeggen: “Iedereen doet iets met social media, dus wij moeten dat ook doen.” Vervolgens maken ze een Twitter-account aan, posten ze zo nu en dan een update of Facebook of delen een nieuwsbericht via LinkedIn. Het resultaat? Ze zijn tevreden en denken dat ze het goed doen, want ze zijn – net zoals de rest van de wereld – actief op social media.

Toch wordt het begrip “actief zijn op social media” onderschat. Het hebben van een Twitter-account, een Facebookpagina of een zakelijke LinkedIn-pagina is niet genoeg. Wanneer je er niets mee doet, zal er ook weinig resultaat uit komen. Zonde, want de inzet van social media is één van de meest effectieve én goedkoopste marketingmiddelen om nieuwe websitebezoekers en leads te werven.

Facebook anno 2015

Anno 2015 is er het één en ander veranderd op social mediagebied. Ondanks dat Facebook nog steeds het populairste social medium is, zien we dat Nederlanders minder actief worden. Waar eerst nog elke activiteit en bezigheid werd gedeeld via dit platform, zien we dat mensen dat steeds minder doen. Wat me ook opvalt is dat steeds meer mensen hun Facebook-profiel zelfs verwijderen. Volgens een onderzoek van onderzoeksbureau Multiscope zal de komende jaren het gebruik van Facebook afnemen met 7%. Met name gebruikers in de leeftijd van 18 tot 35 jaar zeggen minder gebruik te maken van Facebook dan voorheen.

social-media-2015

Bron: Linden & Barbosa Facebook

 

Linden & Barbosa: effectief Facebook inzetten

Oké, Facebook is dus niet meer wat het was. Bij One4Marketing hebben we er zelfs voor gekozen om onze Facebookpagina te verwijderen, simpelweg omdat we merkten dat Facebook voor ons niet effectief werkte. Dat wil niet zeggen dat Facebook voor geen enkel bedrijf werkt. Er zijn honderden bedrijven die het aantal likes en interacties op hun Facebookpagina dagelijks zien groeien. Een goed voorbeeld van een bedrijf die Facebook effectief inzet, is Linden & Barbosa: een communicatiestrategie- en PR-bureau in Amsterdam. Zij posten wekelijks updates die ik oprecht leuk en interessant vind om te lezen. Zo geven ze regelmatig een kijkje achter de schermen op kantoor (wat ze op een ludieke manier doen, zo wordt bedrijfshond Banjer als ware mascotte ingezet voor het bedrijf). Wat werkt, is dat ze informatieve updates afwisselen met luchtige, gezellige posts. Dat maakt Linden & Barbosa menselijker en toegankelijker.

facebook3

Bron: McDonald's Instagram (@mcdonalds)

 

Instagram voor bedrijven

Social media platformen zoals LinkedIn en Instagram daarentegen groeien alleen maar. Er is zelfs een speciale informatiepagina over Instagram voor bedrijven. Eén van ’s werelds grootste bedrijven die Instagram succesvol inzet binnen hun marketingstrategie is McDonald’s. “Voor ons is Instagram een uitgelegen kans om te verbinden met onze achterban. We leveren product- merkboodschappen op een subtiele en aantrekkelijke manier. De resultaten spreken voor zichzelf,” vertelt McDonald’s in een klantcase. Met haar bijna 800.000 volgers, gemiddeld meer dan 20.000 likes per foto en een duidelijke, terugkerende stijl in de foto’s, positioneert McDonald’s zich als sterk merk op Instagram.

Snapchat

Naast Instagram, zie ik ook de populariteit van Snapchat groeien. Naast mijn werk bij One4Marketing blog ik al vier jaar en ik zie in “mijn wereldje” dat steeds meer bloggers om zijn en fervent Snapchat-gebruiker zijn. Ik daarentegen moet er op dit moment nog niet zoveel van weten (wat mij betreft gebruik ik al genoeg social media), maar ik heb me er toch maar eens in verdiept om uit te vinden wat er nu zo bijzonder is aan Snapchat.

 

Wat is Snapchat?

Snapchat bestaat al enkele jaren. Je kunt hiermee een foto of video naar jouw volgers sturen, die deze een X aantal seconden kunnen zien. Toen Snapchat net populair werd, werden deze afbeeldingen en video’s nog niet op je telefoon opgeslagen en werden ze automatisch verwijderd. Dat was de kracht van Snapchat. Tegenwoordig kun je deze bestanden wél opslaan, maar wat volgens veel medebloggers zo leuk is aan Snapchat, is dat het niet perfect moet. Op Instagram zien we alleen nog maar gestylede foto’s inclusief drie verschillende filters. Daar is niets spontaans meer aan. Op Snapchat daarentegen kun je geen filters gebruiken en is het allemaal wat spontaner.

 

Nars-snapchat

Bron: NARS Instagram (@narsissist)

 

Cosmeticabedrijf NARS zette Snapchat bijvoorbeeld in om hun volgers een exclusief kijkje te geven bij hun nieuwe collectie. Alleen personen die NARS als vriend toevoegden op Snapchat vóór een specifieke datum en tijd kregen toegang tot de exclusieve content. Leuk detail: dit maakten ze weer bekend via Instagram. De exclusiviteit en mogelijkheid om gepersonaliseerde content te versturen binnen een bepaalde tijd, maakte Snapchat het perfecte platform voor deze aankondiging.

Een Amerikaans online thuisbezorgd bedrijf gebruikte Snapchat voor het werven van een nieuwe zomerstagiair. Ze verstuurden zes verschillende “snaps” achter elkaar waarin duidelijk werd gemaakt hoe je (op een hele creatieve en unieke manier) kon solliciteren op de functie.

 

Conclusie: deel relevante content en wees interactief

Conclusie? Facebook verdwijnt meer naar de achtergrond en Instagram en Snapchat worden populairder. Dan heb je natuurlijk ook nog Twitter en LinkedIn, platformen die in deze blog niet eens zijn meegenomen. Naar mijn mening is de conclusie dat het niet uit maakt wel social media platform je inzet, zolang je rekening houdt met de volgende drie pijlers:

  1. Weet op welk platform jouw doelgroep actief is. Zo zie je dat vooral mensen boven de 35 actief zijn op Facebook en LinkedIn, terwijl jongeren tussen de 12 en 25 juist actiever zijn op Snapchat of Instagram.
  2. Deel relevante content. Houd bij alles wat je deelt je doelgroep in gedachten. Wat vinden zij interessant om te lezen? Wissel daarbij informatieve posts af met grappige, luchtige, persoonlijke updates.
  3. Wees interactief. Stop met het alleen maar zenden van jouw content, maar ga de interactie aan. Luister naar de doelgroep en wees toegankelijk voor je (potentiële) klanten via social media.

Wil je meer weten over de nieuwste online marketingtrends voor 2016? Lees dan mijn nieuwste blog hierover! Of lees meer over de falende marketingtrends van 2015.

Bericht delen: