De belangrijkste online marketing trends voor 2016

online marketing trends

Nog maar een paar weken en dan staat 2016 alweer voor de deur. Een nieuw jaar betekent nieuwe kansen én nieuwe ontwikkelingen, ook op het gebied van online marketing. Als marketeer in een dynamische, online wereld is het belangrijk om continu op de hoogte te zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen

En hoe kun je nu beter bepalen wat de nieuwste online marketing trends van 2016 zijn dan het te vragen aan een paar van de vele online marketeers die Nederland rijk is? Ik vroeg de meest uiteenlopende marketeers van Nederland (van global digital manager bij een grote softwareleverancier tot aan een online account manager van een influencer agency) naar hun visie op marketing anno 2016. Wat zijn volgens hen de belangrijkste trends op het gebied van online marketing en hoe gaat ons vakgebied er in de toekomst uit zien?

Meer weten over de trends volgens State of Inbound 2016? Download onze  factsheet!

Online personalisatie

Dat elke klant anders is, weet ieder bedrijf. Toch zijn er nog ontzettend veel Nederlandse bedrijven die daar niet naar lijken te handelen, omdat de content die ze op hun website aanbieden niet gepersonaliseerd is. Bijna elk van de geïnterviewde marketeers noemt gepersonaliseerde content en customer centricity als één van de belangrijkste trends voor 2016.

Bas Bergsma is marketing manager bij CTB xRM en houdt zich bezig met alle (online) marketingprocessen voor organisaties in de bouw, techniek en offshore. “Online marketing is slechts een onderdeel van een overkoepelende strategie,” vertelt Bas. “Luisteren naar de klant en de klant serieus nemen, dat is waar het om draait. Organisaties moeten leren denken in relaties in plaats van leads. Mensen willen niet meer over één kam geschoren worden, ze hebben een hekel aan commercie.”

Gepersonaliseerde content lijkt daarbij goed te werken en dat vindt ook Martin Bal, student communicatie en online marketing stagiair bij Volkswagen: “Online marketing wordt steeds menselijker en socialer. Content personaliseren op basis van demografische eigenschappen of verschillende interesses vind ik erg interessant. Op het gebied van e-commerce en e-mailmarketing is dit natuurlijk niet heel nieuw, maar websites die zich aanpassen aan de bezoeker zijn er nog weinig.”


"Als we de kennis over onze klanten eens echt gaan gebruiken om de content aan te passen aan wie ze zijn en waar ze naar op zoek zijn, zullen we pas echt succes bereiken."

- Bram Boertjes, oprichter en consultant BramBo Digital


Mark Appel, Global Marketing Director bij softwareleverancier Exact vindt dat er ook een belangrijke rol weggelegd is voor personalisatie: “Online marketing wordt in toenemende mate native waardoor er een omgeving voor de ontvangen wordt gecreëerd waarin uitermate relevante zaken worden gevonden door de ontvanger. Content en informatie die je daadwerkelijk een stap verder helpt op basis van waar je op dat moment behoefte aan hebt.”

Een nieuwe speler in de online marketing branche: de influencers. Kaya-Quintana Broekhuijsen is Blog Expert en Accountmanager bij Bloggers & Brands. Ook zij ziet het belang van customer centricity: “De personal touch naar oude en nieuwe klanten toe is wat mij betreft erg belangrijk. Veel bedrijven zijn enkel bezig met verkopen en vergeten een relatie op te bouwen met hun klant.”

Bram Boertjes, oprichter en consultant bij BramBo Digital zegt: “Content hebben we inmiddels in overvloed. Maar als we de kennis over onze klanten eens echt gaan gebruiken om de content aan te passen aan wie ze zijn en waar ze naar op zoek zijn, zullen we pas echt succes bereiken.”

Marlene Dekkers, eigenaar van Marketing Accent, hoopt zelfs dat deze trends in 2016 alle andere trends gaat overheersen. “Ik hoop dat oprechte marketing met minder manipulatie in 2016 de standaard wordt. Meer oprecht handelen vanuit de behoefte van de klant. Zou dat niet mooi zijn?”

Transparantie

Transparant zijn hangt samen met het personaliseren van content. Bij online marketing is je website je visitekaartje. Een potentiële klant wil in één opslag zien wie jij bent, wat je doet en waar je voor staat. Kortom: transparant zijn.

Edwin Vlems, één van de meest toonaangevende marketeers in Nederland vertelt me: “Online marketing wordt steeds meer ingezet om de transparantie van je bedrijf te vergroten, zodat de markt kan zien wie de mensen in je bedrijf zijn, wat ze weten en wat ze doen. Transparantie trekt uiteindelijk veel meer klanten aan dan een dure commercial of advertentiecampagne.”

advertising

De rol van advertising

Bram Boertjes: “Advertising zal zich in 2016 opnieuw moeten uitvinden. De opkomst van de Adblockers dwingt marketeers om eens te bedenken hoe je jouw boodschap op een klantvriendelijke manier presenteert.”

Ook Paul Haarman, eigenaar van Haarman Internetmarketing noemt dat online adverteren zal veranderen door de komst van Adblockers. “Marketeers moeten op zoek naar nieuwe online verdienmodellen waarmee ze adblockers tegen kunnen gaan.”

Nu.nl is een voorbeeld van een platform dat de strijd aangaat met Adblockers. Onlangs maakte Nu.nl bekend dat ze op korte termijn een advertentievrij abonnement gaat introduceren. Abonnees betalen dan twee euro per maand voor toegang tot het nieuws zonder banners.

Sander van den Brink is contentmarketeer bij Code Blauw en ziet dit als een uitdaging voor de marketeer: “Je moet content “verpakken”. In een tijd waarin adblockers steeds meer gebruikt worden, moet je als marketeer steeds meer oplossingen vinden om de boodschap over te brengen. Je wordt getriggerd om verder te denken en bijvoorbeeld in blogs of nieuwsartikelen je content te verwerken.”

Echt sociaal gedrag op social media

Als starter in de online marketingwereld ziet Sander van den Brink dat social media een steeds grotere rol gaat spelen. “Het lijkt misschien een open deur, maar met name MKB’ers en ZZP’ers doen hier nog weinig mee. Er zijn zoveel opties en zelfs een platform als Snapchat wordt nu geïntroduceerd in de zakelijke wereld.”

"Daarbij is het van belang dat er nu eens écht sociaal gedrag wordt vertoond op social media," zegt Edwin Vlems. Bedrijven moeten zich niet langer bezighouden met zenden, maar de interactie aangaan met de doelgroep. Jentse van Westen is marketeer bij Hupra, een ICT-bedrijf in Veenendaal. Hij merkt dat klanten steeds meer de behoefte hebben om te communiceren via digitale communicatiemiddelen. "Daarmee bedoel ik niet alleen social media, maar ook WhatsApp of chat. Klanten willen een snel antwoord op hun korte vragen."

Videomarketing vs. geschreven content

Dat contentmarketing een belangrijk onderdeel is van online marketing is niks nieuws. Dat erkennen ook alle geïnterviewde marketeers. Wat wel opvallend is, is dat zij allen steeds meer zoekende zijn naar unieke vormen van content waarmee ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Bas Bergsma van CTB xRM: “Met goed bedoelde contentstrategieën creëren we voor de consument een oerwoud  aan informatie met alle gevolgen van dien. “Anders” is het sleutelwoord voor 2016. Diegenen die out-of-the-box denken en nieuwe vormen van content bedenken gaan het onderscheid maken.”

Dat vinden we ook terug in één van de blogs op de website van CTB xRM waarin wordt verkondigd: Verspreid eens wat anders dan tekst en afbeeldingen! aldus Bas Vermond

Daarbij noemt Bas Bergsma videomarketing als één van de meest toonaangevende trends voor 2016. Ook Sander van den Brink erkent het succes van video: “Zelf merk ik dat video steeds meer gaat doen. Korte, deelbare video’s zijn van groot belang om een grote doelgroep te bereiken. Een keer viral gaan levert meer op dan een hele strategie van een groot concern.”

Volgens Christine Liebrecht, communicatiewetenschapper en docente corporate communicatie, is het nog maar de vraag of videomarketing beter of effectiever is dan geschreven content.


 "Er zijn geen bewijzen gevonden voor de grotere effectiviteit van videocontent ten opzichte van geschreven content."

- Christine Liebrecht, communicatiewetenschapper


 “Uit mijn onderzoek zijn geen bewijzen gevonden van grotere effectiviteit van videocontent. Voor het verbeteren van de merkreputatie, het vergroten van het merkvertrouwen en de geloofwaardigheid van de content, kun je beter tekstuele content inzetten. Video is alleen effectiever als het om aandacht trekken gaat of om complexe zaken helder uit te leggen.”

Kortom: videomarketing gaat zeker een rol spelen in 2016 om aandacht te trekken of een ingewikkeld onderwerp uit te leggen, maar als je je merkreputatie of –vertrouwen wilt verbeteren, kun je het beste geschreven tekst inzetten.

Online marketing vs. offline marketing

Jentse van Westen van Hupra vertelt: “Wij zijn sinds een aantal maanden actief aan de slag met online marketing. Wat ik als trend zie, is het creëren van synergie tussen online en offline marketing.”

Oftewel: een multi channel/cross channel aanpak, waarbij alle verschillende (offline en online) kanalen die door een organisatie worden ingezet in relatie tot elkaar staan.

En volgens Kaya-Quintana Broekhuijsen is het bereiken van zo’n multichannelaanpak helemaal niet zo moeilijk “Offline en online kun je makkelijker met elkaar mixen dan je denkt. Je moet er alleen wel echt de tijd voor nemen en eventueel een expert voor inschakelen. Het kost wat geduld, maar je gaat natuurlijk voor de resultaten op de lange termijn.”

Sander van den Brink denkt dat de verschuiving tussen de media ook na 2016 nog wel even door zal gaan. “Aan de ene kant verliezen kranten terrein, maar op een gegeven moment verwacht ik dat alles digitaal doen gaat vervelen. Geprinte content moet wel meer aan gaan sluiten op wat er online gebeurt. Synergie tussen de media mis je nu vaak nog. Die samenhang moet wel gevonden worden, zodat online en offline kunnen blijven staan en van eigen, unieke waarde zijn.”

Ook Mark Appel van Exact noemt “Crosschannel” als één van de belangrijkste trends in online marketing.

“Alles wordt marketing”

In 2016 kunnen we verwachten dat elke branche en elk bedrijf marketing nodig gaat hebben. Dat zegt Bram Boertjes, eigenaar en consultant bij BramBo Digital Marketing. “HR doet aan employer branding, sales doet aan social selling en zelfs de boekhouder vraagt om Business Intelligence voor de presentatie van de cijfers.”

Ook Bas Bergsma ziet dat online marketing in andere branches steeds prominenter op de agenda staat. “Eind 2014 las ik in een artikel dat onderzoek eens stijging van 85% van de bloggende IT-bedrijven aantoonde. Dan krab je als marketeer in de ICT-branche wel even achter je oren.”

Kaya Quintana-Broekhuijsen zegt: “Ik merk dat veel ondernemers en bedrijven de kracht van online marketing eindelijk beginnen te snappen. We zijn dan ook dagelijks bezig met het adviseren over het inzetten van bloggers, vloggers en social media influencers. Wij helpen bedrijven met het uitbreiden van hun marketingplan, zodat het een geheel wordt en alles goed op elkaar aansluit.”

Dit worden de belangrijkste online marketing trends voor 2016. Ik ben benieuwd: wat vind jij van deze trends? En waar zie jij kansen voor jouw bedrijf?

HubSpot doet jaarlijks onderzoek naar marketing- en salestrends wereldwijd. Wij maakten een factsheet met alle interessante resultaten voor sales. Leuk om te lezen!

New Call-to-action

 

Bericht delen: