Next Marketing 2015: Ken jij je data?

De derde editie van Next Marketing zit er weer op. Wat was het een succes! Het is altijd even afwachten hoe alles verloopt, maar we kunnen spreken van een zéér geslaagde editie! Daarnaast was de line-up dit jaar ook erg tof! Keynote sprekers als Truus Koppelaar van AFAS, Mark Beekman van Graydon, Driek Geurtsen van One4Marketing en als afsluiter Ger Nijkamp van Ricoh. Naast de keynotes, namen Bas Bergsma van CTB xRM, Marieke Heesakkers van Berkvens, Freek Janssen van Lewis PR en Tobias Pasma van One4Marketing een breakoutsessie voor hun rekening.

Onderwerpen als (content) marketing, inbound marketing, marketing automation, online leadgeneratie, data driven marketing, big data en de ROI van content marketing kwamen aan bod deze dag. Wat bij mij voornamelijk bleef hangen is het belang van data. En vooral het exact kennen van je data op ieder moment. Weet jij hoeveel leads je tot nu toe deze maand hebt gegenereerd? 

Leadgeneratie met content marketing

Helaas begon de dag met slecht weer en heel veel file, maar dat mocht de pret niet drukken. Nadat alle deelnemers binnen druppelden, opende Janet de dag namens One4Marketing en ICT Valley. Vervolgens trapte Truus Koppelaar het inhoudelijke gedeelte af. Truus vertelde over haar aanpak bij AFAS en haar ervaring met inbound marketing. Zij deed dit aan de hand van 10 handige tips. Een aantal handige tips uitgelicht:

Goede samenwerking tussen marketing en sales
Bij content marketing is het belangrijk dat marketing en sales nauw met elkaar samenwerken. Marketing richt immers de processen zo in, dat sales de juiste leads ontvangt. Hiervoor moet marketing weten waaraan leads moeten voldoen die sales aangeleverd krijgt. Welke acties moet een lead bijvoorbeeld uitgevoerd hebben op de website of op social media?

Denk vanuit de klant: maak een koopprofiel
Bij het creeren van content helpt het als je een koopprofiel hebt opgesteld. In een koopprofiel beschrijf je wie jouw doelgroep is in de vorm van een persoon. Welke rol heeft deze persoon in een bedrijf? Welke doelen heeft hij? Wat houdt hem wakker en welke informatiebehoefte is er bij deze koper? Door dit in kaart te brengen, kun je met jouw content inspelen op de behoefte van de koper. Essentieel dus!

Maak een contentmap
Wanneer je weet in welke informatiebehoefte je moet voorzien, is het zaak om dit op een gestructureerde manier aan te pakken. Maak daarom een contentmap. Geef hierin aan welke vraag je beantwoord in welke fase van het aankoopproces en in welke vorm je het doet.

contentmap_truus
Gebruik een marketing automation systeem

Om leads te begeleiden door de fases van het aankoopproces, is een marketing automation systeem heel belangrijk. Je verzamelt hiermee allerlei data van de koper, zodat je hem op een juiste wijze kunt bedienen en bijvoorbeeld in zijn oriëntatiefase al merkvoorkeur kunt creëren voor jouw merk. Een marketing automation systeem geeft jou inzicht in de resultaten van je inspanningen. Op basis hiervan kun je beslissingen nemen en bijsturen waar nodig.
Truus_koppelaar_next_marketingTot slot spoorde Truus de zaal aan om gewoon aan de slag te gaan: just do it! Je kunt van tevoren eerst alles goed willen uitdenken en plannen, maar soms is het ook goed om gewoon te beginnen en gaandeweg bij te sturen.

 

“Weet jij precies hoeveel leads je hebt op dit moment?”

Big-data-statistieken-©-James-Thew-Fotolia.com_-295x214

Na de inspirerende start van Truus was het tijd voor de volgende keynote: Mark Beekman. Mark is een gepassioneerd marketeer en ondernemer en op dit moment werkzaam bij Graydon. Hij vertelde met passie over zijn specialisme: Big Data. 

Een mooie anekdote van Mark was over een van zijn eerdere leidinggevenden: Onderweg naar een zakelijk diner vraagt de leidinggevende aan Mark of hij weet hoeveel leads ze hebben gegenereerd op dit moment. Doorgaans wist Mark dit altijd exact, maar op dat moment niet. Mark wist zeker dat zijn leidinggevende het wel wist. Mark besluit om eerlijk toe te geven dat hij hem het antwoord schuldig moet blijven. Het gevolg hiervan was dat Mark de rest van de avond genegeerd is door zijn leidinggevende. De visie van de man was namelijk dat je te allen tijde je data moet kennen. Mark trok hieruit een les en gaf die nu aan de bezoekers van Next Marketing mee. Op de hoogte zijn van jouw resultaten en overige data is essentieel voor een goede bedrijfsvoering. Door een data gedreven aanpak kan je jouw content en inbound marketing verbeteren en relevanter maken voor je doelgroep.

Mark_beekman_next_marketing
Om relevante content aan te bieden, is het belangrijk om te weten wat de onderwerpen zijn waar jouw doelgroep ’s nachts van wakker ligt. Mark gaf vervolgens de tip om te kijken wat jouw online marktaandeel is op die topics. Je kunt daarvoor kijken in Google. Kijk naar jouw positie in Google als je zoekt op de onderwerpen die het meest interessant zijn voor jouw doelgroep. Belangrijk is dat je ervan bewust bent dat content over relevante onderwerpen jou helpt om in Google bovenaan te staan. Jouw product kan wellicht de problemen van de doelgroep oplossen, maar zij gaan online niet zoeken op de naam van jou product. Dit sluit aan bij de eerste les waarmee Mark zijn presentatie afsloot:

• Focus op je klant, niet op jezelf!
• Beslis op basis van je data en niet op je onderbuik gevoel.
• Leadgeneratie is niet zomaar een marketingtrucje, maar moet verankerd worden in de gehele organisatie!

De weg naar een effectieve sales organisatie

Aan Driek de taak om de deelnemers een lesje te leren over inbound sales. De klant heeft tegenwoordig de touwtjes in handen. Hij beslist zelf of hij een product goed vind of niet. Dat laat hij zich niet vertellen door een verkoper. 88% van de aankopen wordt gedaan met behulp van onderzoek op internet. Dat geeft aan hoe belangrijk het internet is geworden bij het aankoopproces.

Driek_geurtsen_next_marketing
De verkoop is veranderd, omdat de klant is veranderd. Maar hoe werkt dat nou, inbound sales? Driek nam ons mee aan de hand van 5 simpele stappen:

Stap 1 – Zorg dat je dezelfde taal spreekt
Afbeelding2-1Een goede samenwerking begint bij ‘weten waar de ander het over heeft’. Zorg daarom dat sales en marketing goed op elkaar zijn afgestemd. Zorg allereerst voor een definitie van begrippen die voor beide afdelingen belangrijk zijn. Daarnaast stem je af wanneer iemand een lead is, wanneer iemand marketing qualified is en wanneer iemand sales qualified is. ‘’Wanneer dit onduidelijk is, kan de samenwerking nooit succesvol verlopen!’’

Stap 2 – Stel een Service Level Agreement (SLA) op
Het is verstandig om afhankelijkheden en verantwoordelijkheden naar elkaar toe vast te leggen. Dit doe je met een Service Level Agreemeent. Hierin staat wat het ene team doet om de ander te ondersteunen bij het behalen van de gezamenlijke doelen.

Stap 3 – Realiseer closed-loop-rapportage
closed_loop_rapportage-1Hierbij gaat het om de input van marketing naar sales en andersom. Ga eens na welke informatie jij geeft als je gekwalificeerde leads naar sales doorstuurt: welke content hebben deze leads gelezen en bekeken? Dit is informatie dat van belang kan zijn.

 


Stap 4 – Vertrouw op data
Een mooie aanvulling op Mark. Data geeft namelijk inzicht in de prestaties van jouw team en organisatie. Gebruik het bij analyses en het maken van keuzes. Zorg ervoor dat marketing en sales dezelfde dashboards en data bekijken en trek hier vervolgens gezamenlijk conclusies uit en stuur bij waar nodig.

Stap 5 – Zorg voor open communicatie
Het is wel duidelijk dat de samenwerking tussen marketing en sales belangrijk is om een goede draaiende organisatie te hebben. Regelmatige en open communicatie is daarom erg belangrijk. Plan wekelijkse meetings in waarin resultaten en ontwikkelingen worden besproken.

Inbound_sales

Content converteert niet

De afsluiting van de dag mocht Ger Nijkamp van Ricoh doen. Hij werkt als senior online marketeer bij Ricoh en nam ons mee in hun reis en uitdagingen. Voor Ger een lastige klus om alle deelnemers weer wakker te krijgen, zo aan het eind van de dag, maar dat is hem gelukt!

IMG_1778
Iets wat mij opviel tijdens zijn presentatie, is het misverstand rondom content, wat Ger benoemde. Content converteert zelf niet, maar de conversatie die hieruit komt wel. Je wilt interactie met je doelgroep en niet mensen die alleen een document downloaden. Het gaat erom dat mensen met jou praten en misschien nog wel belangrijker, dat ze over jou gaan praten. Zorg er daarom voor dat je mensen raakt met jouw boodschap.

Wat verder bij de presentatie van Ger duidelijk naar voren kwam is de complexiteit van een organisatie die verschillende markten en doelgroepen bedient. Ook Ger vertelde over het belang om te weten op welke thema’s jouw doelgroep zoekt en hier vervolgens slim op in te spelen. Hiervoor is inderdaad een gestructureerde aanpak nodig en helpt een marketing automation systeem om inzicht te krijgen in behaalde resultaten etc. Bij een bedrijf als Ricoh is het echter een stukje complexer. Door veel verschillende doelgroepen moet er veel content gemaakt worden, omdat iedere doelgroep apart relevante content voor hem of haar moet kunnen vinden. Dit vraagt een doordachte aanpak en een voortdurende rapportage van data, zodat bijgestuurd kan worden waar nodig.

Belangrijke uitdagingen voor Ricoh, maar ook voor andere organisaties zijn volgens Ger:
- De koppeling van data en systemen om een overall-beeld te krijgen van acties en resultaat
- De verandering rondom de cookiewet en marketing automatisering sinds wetgeving van maart 2015
- Door de opkomst van gesloten communities als Snapchat en Whatsapp is het lastig om als organisatie toekomstige klanten te bereiken. Ger geeft aan dat het daarom belangrijk is om te investeren in een oprechte binding en herkenning bij de doelgroep.

 

Wil je de presentaties nog eens terug kijken? Hier vind je alle presentaties die gedeeld mogen worden.

Het vastleg momentje van Next Marketing: het fotohokje

Dit jaar was het fotohokje van mijnfotohokje.nl aanwezig tijdens Next Marketing en dat was zeker een succes! Wat hebben we gelachen om alle foto’s die gemaakt zijn in het fotohokje. Veel deelnemers glipte tussendoor even snel achter de gordijntjes om een blijvende herinnering aan Next Marketing te maken. Een lipje hier en een snorretje daar, het kon allemaal in het fotohokje. Het resultaat is dan ook verbluffend…
Fotohokje-blog.png

Ben jij ook in het fotohokje geweest en wil je jouw foto ook graag digitaal ontvangen? Dat kan! Stuur ons dan even een mailtje!


Heb jij het Next Marketing magazine al gelezen? Download hem hier!

 

Bericht delen: