Hoe maak je een contentkalender?

Content_KalenderJe moet een blog schrijven maar hebt geen idee waarover je het dit keer zal hebben. Je voelt je volkomen inspiratieloos en hebt het idee dat alles wat er uit te leggen of toe te lichten valt al online staat. Minutenlang staar je naar je beeldscherm, soms denk je een geniaal idee te hebben, totdat je een paar seconden later bedenkt dat het misschien toch niet zo’n goed idee is. Herkenbaar? Voor veel contentmarketeers en bloggers zal dit zo nu en dan wel eens voorkomen. Als dit echter vaker wel dan niet op jou van toepassing is, is dat niet zo’n goed teken. Een goed uitgedachte contentkalender kan je dan een hoop kostbare tijd en vervelende frustratie schelen.

 

 

Start met een buyer persona

Bij inbound marketing en contentcreatie staan buyer persona’s centraal. De content die wordt gecreëerd, is gericht naar een bepaalde doelgroep – de doelgroep van jouw bedrijf. In tegenstelling tot de traditionele outbound marketing heeft inbound marketing niet het doel om de doelgroep als ‘massa’ te bereiken. Inbound marketeers willen de doelgroep aantrekken door interessante kennis te delen, in de vorm van content. Hierdoor is het nóg belangrijker dan eerst om ervoor te zorgen dat de content écht specifiek gericht is op de doelgroep, op potentiële klanten.

buyer-persona-templateNu kan het soms behoorlijk lastig zijn om zo’n potentiële klant voor ogen te houden wanneer je bijvoorbeeld aan het bloggen bent. De buyer persona helpt je hiermee. Je stelt in principe gewoon een heel gedetailleerd profiel samen van hoe een typische klant van jouw bedrijf eruit ziet. Het is de bedoeling om de buyer persona zo ‘echt’ mogelijk te beschrijven, van naam en leeftijd tot interesses en problemen. Zo kun je bijvoorbeeld terecht komen bij een dertigjarige Amsterdamse Hanna die geïnteresseerd is in sport en daarnaast op haar werk moeite heeft met de soms wat krampachtige relatie tussen de afdelingen marketing en sales. Wanneer je dit nóg wat uitgebreider uitwerkt, ontstaat er een mooi, gedetailleerd profiel waar je jouw content naar kunt richten. Bestaan er in jouw werkomgeving meer van die types, stel dan gewoon een aantal buyer persona’s op waarvan jij denk dat ze belangrijk en veelvoorkomend zijn. Wil je nog meer weten over buyer persona's? Download dan gratis ons e-book 'Alles over Buyer Persona's'.

 

Kies jouw moment

Of je nu in je eentje content maakt of met een heel team, je moet je hoe dan ook bezig houden met het kiezen van het juiste moment. Ben jij de enige contentmarketeer, dan moet je rekening houden met hoe vaak je iets maakt en deelt, en wanneer je dat doet. Blog je bijvoorbeeld twee keer in de week, verspreid deze twee blogs dan over de hele week. Zoek uit welke dagen en tijdstippen tot het beste resultaat leiden, dit kun je uitzoeken en optimaliseren met behulp van jouw eigen data.

Werk je in een team bestaande uit meerdere contentmarketeers of bloggers, dan moet er rekening worden gehouden met de wensen van iedereen. Geef indien mogelijk bijvoorbeeld ieder zijn of haar ‘eigen dag’. Heb je hier te weinig mensen voor, kies dan de dagen uit die het meeste bezoekers, lezers en leads opleveren en verdeel deze dagen over je collega’s. Structuur is belangrijk, het is fijn om te weten waar je aan toe bent. Zo blog ik elke donderdag voor One4Marketing. De donderdag is inmiddels al een tijd ‘mijn dag’, en hierdoor weet ik precies waar ik aan toe ben en kan ik makkelijk plannen.

Overkoepelende thema’s

plannen_medewerkers_overleg

Dan wat meer inhoudelijk, het opstellen van overkoepelende thema’s die centraal staan in de content. Hierbij kun je goed gebruik maken van je opgestelde buyer persona’s. Door hun problemen, interesses en vragen bij elkaar te rapen, kom je bij een verzameling thema’s die relevant zijn voor jouw doelgroep. Dit zijn dé onderwerpen waar jouw (potentiële) klanten in geïnteresseerd zijn.

Wanneer je echt een stevige structuur in je contentkalender aan wilt brengen, kun je ervoor kiezen om iedere dag een thema toe te wijzen. Zo blog je bijvoorbeeld op maandag over sociale media, dinsdags over inbound marketing in het algemeen, woensdags over je product, en ga zo maar door. Als je te maken hebt met zeer verschillende content marketeers met ieder een andere achtergrond, kan het verstandig zijn om ieder een thema te geven dat bij haar of hem past. Zo kan het expertise van jouw contentmarketeers echt goed uit de verf komen, en wordt jouw bedrijf wellicht binnen de kortste keren als kennisleider binnen jouw branche gezien.

Ik begon dit artikel met de zorgen die een content marketeer soms kan hebben wanneer er een inspiratieloze fase opduikt. Wanneer je een verzameling centrale thema’s hebt, kan dit helpen om toch op een goed idee te komen waar je een blog, infographic of iets anders aan wijdt. Het zijn namelijk onderwerpen waar je altijd op kunt terugvallen.

 

Maak je eigen contentkalender

De belangrijkste punten die je helpen bij het opbouwen van een contentkalender heb ik inmiddels uitgebreid toegelicht. Het lijkt allemaal vrij simpel, en dat is het in principe ook. Het is alleen een kwestie van doen. Je moet gewoon echt even de tijd nemen om op zijn minst de bovengenoemde punten op een rijtje te zetten zodat je een contentkalender kunt maken die werkt voor jouw bedrijf. Een goede contentkalender geeft een lekker gestructureerd gevoel, voorkomt miscommunicatie en scheelt heel wat tijd.

Wanneer je dagen, tijdstippen en overkoepelende thema’s hebt vastgesteld, is het aan de contentmarketeers. Spreek af dat iedereen zijn of haar daadwerkelijke onderwerp een X aantal dagen of uren van tevoren in de content kalender zet. Dit geeft wat druk om deze strategie daadwerkelijk succesvol uit te kunnen voeren en voorkomt daarnaast ook dat er te kort op elkaar over nagenoeg dezelfde onderwerpen wordt geschreven.

 Bloggen voor gevorderden

 

Bericht delen: