Schrijf in 5 stappen virale content alsof u een diner bereidt (1/2)

viral-content-blogDeel 1: De voorbereiding

Virale content schrijven doet u niet in vijf minuten. Een meesterwerk kost soms bloed, zweet en tranen. Maar waar inspiratie is, is een weg. Wordt u ook wel eens midden in de nacht wakker met een briljant idee? Draai u dan niet om! Leg altijd pen en papier op uw nachtkastje en schrijf uw nachtelijke ideeën op, want dit zou zomaar eens virale content kunnen zijn!

Vergelijk het schrijven van virale content eens met de voorbereiding van een vijf sterrendiner: wanneer u gasten te eten krijgt, wilt u graag indruk maken met uw kookkunsten. Ook daarvoor is flink wat voorbereiding nodig, te beginnen met de ingrediënten.

 

Stap 1: Input en inspiratie als ingrediënten voor uw virale blog

Om een niet alledaags recept op tafel te zetten, zult u kritisch moeten zijn. Welke smaken passen bij elkaar? Welke wijn kiest u bij elke gang? Wanneer u zoekt naar virale content voor uw zakelijke blog, hanteert u ook een aantal criteria:

  • Wat zijn de trending topics? Met behulp van Google Trends en Twitter Trends ontdekt u welke content populair en actueel is op social media. Is er onlangs iets in het nieuws geweest? Probeer daar dan op in te haken en de relatie te leggen met uw branche. Nieuwswaardigheden trekken vaak meer aandacht door het hoge actualiteitsgehalte.
  • Wie zijn de thought leaders in uw branch? Iedere branch heeft zijn eigen thought leaders. Jamie Oliver verovert bijvoorbeeld het hart van vele keukenprinsessen, die zich vaak laten inspireren door zijn kookboeken vol keuken content. Door bijvoorbeeld met verschillende zoekwoorden of hashtags Twitter door te spitten, vindt u de thought leaders uit uw branche vanzelf. Laat u inspireren door bedrijven met een expertisestatus, maar pas op dat u geen informatie letterlijk overneemt. Dat kan uw imago ernstig beschadigen.
  • Welke zoekwoorden zijn relevant? Via Google Trends vindt u eenvoudig populaire zoekwoorden. Neem deze zoekwoorden als vertrekpunt voor uw zakelijke blog en uw lezer kan u makkelijker vinden.
  • Welke content deelt uw doelgroep daadwerkelijk? Wanneer u een duidelijke lezersgroep in uw hoofd heeft, zoek dan eens uit welke virale content uw lezers delen. Waar gaat hun interesse naar uit? Waar willen zij nog meer over leren? Wat vinden zij delenswaardig?

 

Stap 2: De titel als verrukkelijke amuse

De amuse wordt vaak gebruikt als het opwarmertje voor de “echte” gerechten. Ook de titel van uw zakelijke blog moet uw lezers doen watertanden om een viraal effect te veroorzaken. Herinner uzelf bij het bedenken van de titel de volgende kernkarakteristieken:

Informatief: Vaak zoekt een lezer naar een bepaalde virale content die hem of haar interesseert. Zorg daarom dat uw titel de content van uw zakelijke blog dekt en dat de lezer voorgeschoteld krijgt waar hij zin in heeft. Hiervoor integreert u relevante en populaire zoekwoorden in uw titel. Bekijk dit voorbeeld van Eline Stuivenwold eens: “3 powerful storytelling tips for your social media strategy”.

Actueel: Door te verwijzen naar een actuele gebeurtenis, overtuigt u de lezer sneller van het nieuwswaardigheid gehalte en bewijst u dat uw onderwerp niet is uitgekauwd. Een voorbeeld van Tobias Pasma op 14 februari: “Een bos valentijnsrozen voor… statistieken

Uniek: Gebruik uw creativiteit en prop uw titel niet slechts vol met zoekwoorden. Voeg ook woorden toe die de fantasie van de lezer activeren. Maak hem of haar nieuwsgierig. Zo blogde Eline Stuivenwold onlangs over “Storytelling: een Superheld is een Superklant”. Klinkt u dat niet spannend en uniek in de oren?!

Appellerend: Titels die een actie bezitten, zorgen vaak voor hogere Click Through Rates. Bijvoorbeeld “Ontwerp een succesvolle blogstrategie in 5 stappen” begint met een actief werkwoord, waardoor de lezer een specifieke indruk krijgt van wat hij of zij kan leren.

Urgent: “Waarom u nu moet beginnen met bloggen” straalt een bepaalde zelfverzekerdheid en overtuiging uit, waarmee u lezers lokt die nog twijfelen over uw dienst (in dit geval het nut van zakelijk bloggen). In dit soort blogs toont u uw professionaliteit aan uw publiek.

Meer tips en voorbeelden voor aantrekkelijke blogtitels leest u in de blog “Uw blogtitel als boegbeeld van een schip vol gratis content

 

Benieuwd naar deel 2? Het drie gangendiner met stap 3 tot en met 5 wordt opgediend in het tweede deel van deze blog!

 

 

Hoe verblijdt u uw lezers met unieke content op uw zakelijke blog? Laat het ons weten in een reactie!

 

 

Bericht delen: