Mega MARKETINGtrends: 10 jaar terug & 5 jaar vooruit (1/2)

2006, klinkt dat als heel lang geleden?  Nee, niet echt.

Zou er veel veranderd zijn sinds 2006?  Nee, vast niet. Toen was er al internet en waren er al mobieltjes. 

Gaf jij antwoord zoals als ik antwoord gaf de eerste keer dat ik deze vragen hoorde? Ja? Zet je dan maar schrap, want in dit blog kijken we 10 jaar terug naar 2006. Maar met terugblikken alleen zijn we er niet. 

Wat moet je nu gaan doen, of in ieder geval meenemen in je plannen voor 2017, om relevant te blijven voor jouw doelgroep? Daarom blik ik niet alleen terug, maar kijk ik ook naar vandaag de dag en geef ik een (voorzichtige) voorspelling richting de toekomst over deze mega marketingtrends. 

 

1. Markten in het algemeen

2006
Elk bedrijf doet lekker waar hij mee bezig is. Natuurlijk er zijn concurrenten en is dit nieuwe ding in opkomst: internet. Maar aan beide wordt nog weinig aandacht besteedt.

2016
In vrijwel elke markt zijn de barriers to entry verlaagt. Het is makkelijker om nieuw in een markt binnen te komen. Opstartkosten zijn lager geworden dankzij nieuwe technologieën. Maar gemiddeld gezien is de vraag gelijk gebleven. Dus wat gebeurd er? De concurrentie neemt toe. 

Toekomst
Concurrentie blijft groeien. Markten blijven verstoort en gedisrupt worden. Hoe zorg je dat je blijft overleven? Bedenk hoe je dagelijks jezelf failliet zou kunnen maken. Geef je bijvoorbeeld marketing automation advies? Bedenk dan dat er best wat partijen zijn die AI's aan het maken zijn die zelf de volgende stap van een nurturingstraject bepalen. Hoe ga je daar mee om? Word je straks ook gedisrupt?

 

2. Content consumptie

2006
Tekst. Mensen lezen tekst. Boeken, blogs, whitepapers, tweets en ga zo maar door. Zo veel mogelijk bloggen was in 2006 de beste strategie die je kon hebben.

2016
Uiteraard is tekst nog altijd belangrijk. Het is nog steeds een makkelijke vorm om jouw buyer personas van kennis te voorzien. Maar video is steeds belangrijker aan het worden. Video is de go-to contentvorm voor 2016. En dat hoeven helemaal geen mooie, perfect geëdite video's meer te zijn.

Toekomst
Juist het ruwe, ongepoleiste of direct gelivestreamde video is waar je meer van zal gaan zien. Video komt ook meer en meer uit zijn silo en spreid zich meer uit over andere, social, kanalen. Prospects uit de ADHD-generatie willen hele andere content zien dan een babyboomer.

 

3. Informatie vinden

2006
Ik google. Ik klik op een zoekresultaat. Ik zoek naar de informatie. Ik heb de informatie gevonden.

2016
Ik google en vind direct op de pagina van Google mijn informatie. Ik klik verder nergens meer op. 

Toekomst
Ik krijg de informatie die ik nu nodig heb in mijn scherm of oor, zonder dat ik ergens heb moeten zoeken. Denk bijvoorbeeld aan een automatische melding van Google Now dat je vlucht vertraagd is.

>>> Meer leren over SEO en hoe zoekmachines werken? Lees ons e-book SEO voor gevorderden <<<

 

4. Social media gebruik

2006
We openen onze browser, we gaan naar www.facebook.com, we bekijken onze feed en we gaan weer weg. Social media gebruik was naar binnen, naar buiten en door.  

2016
Nu leven we op social. We sturen een bericht via Messenger (Facebook), we bellen elkaar via WhatsApp (Facebook), we lezen ons nieuws op Facebook, we bekijken de livestream van een event op Facebook, we zoeken een lekker restaurant in de buurt (Facebook). Social media is een onderdeel geworden van ons normale dagelijkse leven en Facebook lijkt daarbinnen (in ieder geval in Nederland) de grote winnaar in te worden.

Toekomst
Ik weet niet wat de volgende stap zal worden. Het kan zoveel kanten op. Verwijnt de smartphone en wordt die vervangen met alleen een oordopje (Lees: No Interface op TrendWatching)? Komen onze avatars straks samen in een virtuele Facebook wereld met onze Ocolus VR Headset? Of wordt het AR en zien we elkaar straks als hologram met onze HoloLens? Misschien wordt het een combinatie van alle drie, of misschien gebeuren alle drie wel maar niet tegelijkertijd. 

 

5. Hoe wordt een B2B website gebruikt?

2006
In 2006 was de website vaak nog een kopie van de brochure die de salespersoon onder z'n arm meenam naar een klant. Nauwelijks interactie, nauwelijks kennisdeling en geen gedachte achter welke informatie een potentiële klant nou echt wilt wanneer hij op jouw website komt.  

 

2016
Op dit moment is de website vaak nog een belangrijk verlengstuk van de salesmedewerker. Een prospect kan daar heerlijk jouw bedrijf onderzoeken en van jou leren tot het moment waarop hij echt zijn aankoop wil doen. Dat is het moment waarop de salesmedewerker nodig is. Sommige bedrijven zijn alvast een stap verder en richten zich echt vollop op self-service. De salesmedewerker is een back-up.v

 

Toekomst
Meer B2B-bedrijven zullen de stap naar self-service zetten. Het aankoopproces wordt veel meer geautomatiseerd, maar ook persoonlijker gemaakt. Een bijzondere combinatie: geautomatiseerd en persoonlijk. Maar dat is waar we langzamerhand (eindelijk) naar toe gaan. (Leestip: When Digital become Human van Steven van Belleghem)

>>> Meer leren over de toekomst van sales? Lees ons e-book Inbound Sales <<<

 

Aan de slag?

Wat moet je nou met deze vijf dingen? Ik zou je willen adviseren te beginnen met deze drie:

  1. Ontdek welke contentvormen aansluiten bij jouw buyer persona. Houdt niet stug vast aan tekst, maar experimenteer.
  2. Bedenk hoe je jezelf failliet kan krijgen. Doe precies dat, voordat iemand anders het doet.
  3. Zet de eerste stappen naar een persoonlijk en geautomatiseerd aankoopproces, een proces waarbij de klant zo centraal staat dat hij de controle heeft.

Succes! 

PS: Volgende week deel 2, met daarin nog eens 4 megatrends en bijbehorende adviezen. 

 

State of inbound marketing

 

Bericht delen: