Inbound Marketing

Wat is Inbound Marketing?

Attract_Inbound_Marketing_OranjeInbound Marketing gaat ervan uit dat mensen zelf op zoek gaan naar oplossingen voor hun probleem op het moment dat zij daar behoefte aan hebben. Dit in tegenstelling tot de outbound gedachte, waarbij bedrijven mensen benaderen met hun oplossing in de vorm van een product of dienst. Dit werkt niet langer sinds het koopgedrag van mensen is veranderd. Als een potentiële klant iets wil weten of iets wil kopen, gaat hij of zij zelf wel op zoek! Inbound Marketing sluit goed aan bij deze trend.

Kennisleider worden

Met Inbound Marketing creëer en deel je waardevolle kennis met je doelgroep. De doelgroep ervaart deze kennis als nuttig en relevant en gaat jou hierdoor zien als een autoriteit op een bepaald vakgebied. Het gevolg is dat er een vertrouwensband ontstaat, waardoor de klant snel bereid is om een product of dienst bij jou af te nemen.

Loyale klanten

Inbound Marketing zorgt voor een positieve associatie met jouw organisatie door een prettige aanpak richting jouw doelgroep. Door transparantie en een helpende houding is de kans op trouwe of loyale klanten heel groot. Deze klanten worden in de meeste gevallen zelfs ambassadeurs voor jouw organisatie. Wat wil je nog meer?

Gevonden worden

Bij Inbound Marketing ga je er vanuit dat jouw potentiële klant op een gegeven moment op zoek gaat naar een oplossing voor zijn probleem. Dan is het belangrijk dat hij jou vindt! Het op een goede manier inzetten van zoekwoorden is hierbij een essentieel onderdeel. Daarnaast zal jouw gedeelde content, zoals: blogs, e-books etc. zorgen voor een goede vindbaarheid online.

Attract

Veel bedrijven meten de aantrekkingskracht van hun website op basis van het aantal websitebezoeken. Echter gaat het niet zozeer om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van deze bezoeken: de juiste doelgroep moet op de juiste webpagina terecht komen. Maar hoe trek je nu de ideale klant of buyer persona aan? Er is een aantal inbound marketing tools die de aantrekkingskracht van je website vergroten:

Bloggen voor beginners


Bloggen_OranjeBloggen
Bloggen vormt de kern van inbound marketing. Blogs geven je namelijk de mogelijkheid om je kennis te delen. Als je op de hoogte bent van de pijnpunten van de buyer persona, dan kun je hem of haar helpen om deze problemen op te lossen. Daarnaast is het een manier om je merkpersoonlijkheid naar buiten te brengen en je zo te onderscheiden van andere bedrijven. 

 

 

Social_Oranje-1

Social media
Social media zijn de laatste jaren razendpopulair geworden: bijna iedereen (dus ook jouw doelgroep) spendeert tegenwoordig een deel van de dag op deze populaire netwerken. 
Niet alleen zijn deze media perfect om je content te delen, het biedt ook de mogelijkheid om in gesprek te gaan met je (potentiële) klanten. Social media bieden bovendien een uitstekende manier om jouw bedrijf ‘een gezicht’ te geven. Klanten willen namelijk niet praten met bedrijven, maar met mensen.

 

SEO pakket


SEO_Oranje-1Keywords
Winkelen doet de klant allang niet meer alleen in de winkelstraten; onze zoektocht begint steeds vaker online met behulp van zoekmachines, zoals Google. Men typt een aantal zoekwoorden of keywords in of een vraag en voilà: er verschijnt een eindeloze lijst met zoekresultaten. Wanneer je een goed beeld hebt van de buyer persona, weet je ook welke zoekwoorden hij of zij intypt op Google. Door deze als keywords te verwerken in je content, verhoog je de kans om in de zoekresultaten te verschijnen. Deze techniek wordt ook wel Search Engine Optimalisation (SEO) genoemd.


Oranje_computer-1Website optimalisatie
De website is het visitekaartje van je bedrijf. De eerste 10 seconden op de website bepalen of een bezoeker blijft of doorsurft. Het is daarom belangrijk dat je website er professioneel en grafisch aantrekkelijk uitziet. Daarnaast is het belangrijk om meteen to the point te komen: welke producten en/of diensten lever jij en wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Je zult merken dat wanneer de website is geoptimaliseerd, het aantal leads en klanten drastisch toeneemt. 

 

Convert

De volgende stap in het ACCD (Attract, Convert, Close, Delight) process is het converteren van websitebezoekers naar leads door (contact)gegevens te verzamelen. Dit is lastig, omdat veel klanten voorzichtig zijn geworden met het geven van persoonlijke gegevens. Toch, wanneer je het op een subtiele manier aanpakt en de gegevens die je vraagt niet te persoonlijk zijn, zijn de meeste mensen best bereid om iets over zichzelf vrij te geven. Je zou bijvoorbeeld een e-book, whitepaper of webinar kunnen aanbieden in ruil voor het emailadres van de buyer persona. De Inbound Marketing tools die hierbij van pas komen zijn:

Call_to_action_CTA_Oranje-1
Calls-to-Action
Calls-to-Action (CTA) zijn kleurrijke knoppen die de bezoeker aanmoedigen om actie te ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan een knop met: ‘download dit gratis e-book.’ Belangrijk is dat de CTA een opvallend uiterlijk en een persuasieve boodschap heeft. De bezoeker moet gestimuleerd worden om op de CTA te klikken.


Landingspagina_Oranje-1Landingspagina's
De landingspagina is de pagina waar de bezoeker op terecht komt wanneer deze klikt op een CTA. Dit is de pagina waar de bezoeker een e-book, whitepaper, free trial en andere vormen van content kan downloaden. Naast informatie over de content bevat de pagina een formulier waar de bezoeker (contact)gegevens kan invullen. Wanneer het formulier is verzonden, ontvangt de bezoeker de beloofde content. Vanaf dit moment is de bezoeker officieel een lead

Leadgeneratie


Formulieren
Op elke landingspagina staat een formulier waarin de bezoeker om gegevens wordt gevraagd. Wees voorzichtig met de gegevens die je vraagt. Voor het eerste contact is het aan te raden om enkel de naam en het e-mailadres te vragen. Naarmate de lead meer content download van je website, kun je om andere gegevens vragen zoals het bedrijf waar hij of zij werkt of welke functie deze heeft. Op deze manier leer je stukje bij beetje je toekomstige klant steeds beter kennen.


Lead database
Alle gegevens die je verzamelt worden zorgvuldig bewaard in een marketing database. Op basis van deze informatie kun je vervolgens bepalen hoe je de lead gaat benaderen.

Close

Als je in deze fase bent beland, ben je op de goede weg: door middel van kennisdeling heb je het vertrouwen van de bezoeker gewonnen waardoor deze zijn of haar gegevens aan jou toevertrouwt. De bezoeker is nu officieel een lead geworden. De volgende fase is een lastige en indefinitieve: je moet de lead blijven 'voeden' met kennis totdat deze het besluit heeft genomen om wel of niet van jou te gaan kopen. Dit wordt ook wel lead nurturing genoemd. Dit proces kan een dag duren, maar ook een maand of een jaar. Het kan ook zijn dat de lead nooit tot aankoop overgaat. Meer weten over lead nurturing? Download dan gratis ons e-book 'Lead Nurturing'. De volgende tools dragen bij aan het conversieproces:


EmailmarketinrE-mail
Na het invullen van een formulier ontvang je de contactgegevens van de lead. Vanaf hier kun je de lead nurturen met meer kennis over een bepaald onderwerp door middel van e-mailmarketing. De inhoud van deze emails kan variëren van nieuwsbrieven, e-books, whitepapers, webinars tot free trials. Belangrijk bij deze techniek is matigheid: voorkom dat de lead je gaat zien als spammer! 

 


Oranje_AutomatiseringMarketing automatisering
Je wilt je klant regelmatig nieuwe kennis leveren, maar als je dit allemaal handmatig moet doen kost het natuurlijk veel te veel tijd. Met behulp van marketing automatisering kun je zorgen dat de lead periodiek een e-mail ontvangt. Dit doe je door zogenaamde workflows in te stellen. Stel bijvoorbeeld dat een lead het e-book 'Twitter voor Beginners' heeft ontvangen, en je wilt vervolgens het e-book 'Twitter voor Gevorderden' opsturen. In de workflow kun je dan aangeven dat de lead het tweede e-book drie dagen na het eerste e-book ontvangt.

 

Leadscoring

Lead_Scoring_OranjeLead scoring
Het is moeilijk om te beslissen wanneer de lead klaar is voor de aankoop. Want hoe weet je wanneer het moment is aangebroken om hem of haar over de streep te trekken? Met behulp van lead scoring kun je elke lead een score geven op basis van het aantal interactiemomenten met je bedrijf. Zo'n interactiemoment zou bijvoorbeeld een websitebezoek kunnen zijn of een download. Al die interactiemomenten worden bij elkaar opgeteld om zo een indicatie te geven van hoe warm een lead is.

Delight

Veel marketeers leunen tevreden achterover wanneer ze een sale gesloten hebben. Niet doen! Marketing begint pas echt interessant te worden na de sale. Levenslange klanten zijn namelijk veel waardevoller dan nieuwe klanten. Je moet je doelgroep - of ze nu bezoeker, lead of klant zijn - warm houden door nieuwe content te delen en regelmatig contact met ze te houden door middel van bijvoorbeeld social media. Klanten winnen is niet de eindhalte van het ACCD proces. Wat je uiteindelijk wilt bereiken is dat je klant ook je ambassadeur wordt, en je merk vrijwillig aanprijst bij vrienden en familie. Tools die hieraan bijdragen zijn:

Call_to_action_CTA_Oranje-1Smart CTA's
Deze Calls-to-Action passen zich aan aan het stadium van het aankoopproces waarin de lead zich bevindt. Bijvoorbeeld: iemand die voor het eerst de website bezoekt krijgt een CTA met de titel 'Twitter voor Beginners' te zien terwijl een lead (die het e-book al gedownload heeft) een CTA ziet met de titel 'Twitter voor Gevorderden'. 

 

Social_Oranje-1

Social media
Ook in deze fase zijn social media essentieel, omdat ze bijdragen aan een duurzame relatie met de klant. Zorg dat je niet alleen maar bezig bent met zenden, maar luister ook naar wat de klant over en tegen je zegt. Naast converseren kun je social media ook inzetten als klantenservice. Vooral Twitter wordt hier vaak voor gebruikt. Bovendien zijn social media ideaal om je klanten als ambassadeurs in te zetten. Als jij leuke en inspirerende content deelt, zijn zij wellicht bereid dit te delen. Zo verspreiden zij jouw naam in hun netwerk en bereik jij door hen weer een hele nieuwe doelgroep.

E-mailmarketing


EmailmarketinrE-mailmarketing
Het is belangrijk om je klanten tevreden te houden. Maak van hen ambassadeurs! Blijf hen helpen en inspireren met leuke content. E-mailmarketing is ook een uitstekend middel om de klant eens in de zoveel tijd een boodschap op maat te sturen. Door met marketing automatiseringssoftware het gedrag van de klant te analyseren, kun je een profiel bouwen van de klant. Zo weet je precies wat zijn of haar interesses zijn en kan je hen e-mails op maat sturen.

 

Inbound Marketing voor jouw organisatie

Attract, Convert, Close, Delight, de bouwstenen van Inbound Marketing, bieden jouw organisatie de richtlijnen om je klant van begin tot eind te begeleiden op een vriendelijke manier. Daarnaast is het eigenlijk een kleine investering; de kennis bezit je immers al, je hoeft het alleen nog maar naar buiten te brengen! Verder is het vele malen goedkoper dan het ontwikkelen en publiceren van dure advertenties en reclamespotjes. Wil je meer weten over inbound marketing of andere onderwerpen rondom online marketing? Download dan gratis een e-book, pakket of template uit onze kennisbank.